Přechod e-shopu na iné riešenie

Potreba migrovať vlastný e-shop na iný systém je úplne bežná záležitosť. Veľa e-shopov je postavené na rôznych riešeniach. Niektoré na iných krabicových, iné na Open Source systémoch ako na napr. PrestaShop.

Veľkú skupinu e-shopov však jedno spája: obmedzenia zo strany systému, na ktorom je e-shop vytvorený. Dostať sa do takejto situácie je veľmi jednoduché a denne sa s ňou stretáva tisíce prevádzkovateľov.

Poznámka z praxe:
Mnoho prevádzkovateľov bazíruje na systéme, kde vlastní e-shop pôvodne postavili, pretože sú na neho zvyknutí a boja sa ho migrovať na iný systém z obavy o pokles tržieb. Takýto prístup je mnohokrát nákladnejšie a súčasne menej efektívne, než pristúpiť na migráciu a previesť e-shop na lepší a výkonnejší systém.

Dobré dôvody pre migráciu e-shopu na iný systém

  • Riešenie, na ktorom aktuálne beží e-shop je nekvalitné a vykazuje problémy,
  • riešenie, na ktorom aktuálne beží e-shop dostatočne nedrží krok s dobou,
  • riešenie, na ktorom aktuálne beží e-shop nedokáže držať krok s rýchlosťou rastu Vášho projektu a spomaľuje ho,
  • riešenie, na ktorom aktuálne beží e-shop je Open Source (napr. PrestaShop) a nie je dostatočne vyvíjané podľa aktuálnych trendov a potrieb,
  • potrebujete funkcie a doplnky, ktoré aktuálne riešenie nepodporuje,
  • potrebujete individuálne úpravy e-shopu, ale aktuálne riešenie nie je možné individuálne upravovať
  • na začiatku bolo vybraných lacné riešenie, ale teraz je už potrebné hľadieť viac na kvalitu než na cenu.

Zlé spôsoby, ako si vybrať nový systém pre migráciu

  • Známi alebo kamaráti hovorili, že ich kamarát má e-shop na nejakom systéme a je veľmi spokojný a tak by ste aj Váš e-shop mali previesť na onen systém,
  • na Facebooku Vám užívatelia v nejakej podnikateľskej skupine odporúčajú prechod na iný systém, väčšinou bez toho, aby vedeli aspoň čo predávate a aké má váš projekt potreby a zavedené postupy,
  • riešenie je všeobecne známe a je na ňom postavené tisíce iných e-shopov - to samotné neznamená, že bude vyhovovať aj potrebám Vášho projektu.

Ako správne vybrať nový systém pre migráciu

Migráciu e-shopu nechcete robiť dvakrát, preto je potrebné vedieť, že systém, na ktorý budete e-shop migrovať vyhovuje všetkým Vašim potrebám. Ideálne je spísať si všetky potreby od práce s produktom, prípadne jeho variantom, po importy, exporty, fakturáciu, expedíciu a účtovníctvo. Pokiaľ má Váš sortiment špecifické požiadavky, tak je tiež zahrnúť.

S takto formulovanými informáciami môžete začať zisťovať, aký systém je pre Váš projekt vhodný.

Poznámka z praxe:
Ak migrujete e-shop na nový systém, tak nie ste ešte plne oboznámení so všetkými jeho funkciami a možnosťami. Niektoré požiadavky, ktoré na prvý pohľad systém nevie riešiť sa nakoniec môžu ukázať ako ľahko nastaviteľné a teda možné. Toto sa mi veľmi často stáva na systéme Upgates, kde jednotlivé moduly majú veľa možností nastavenia alebo využitie a je tak možné docieliť požadované funkčnosti jednoduchým nastavením alebo kombináciou rôznych nastavení v niekoľkých moduloch.

Ako správne premýšľať nad migráciou e-shopu

Migrácia e-shopu na iné riešenie v podstate znamená postaviť nový e-shop a naplniť ho dátami z pôvodného e-shopu. Keďže sa na migrácie špecializujem, je pre mňa denný chlieb riešenie migráciou alebo zaoberanie sa dopytom po migrácii.

K migráciu e-shopu najčastejšie pristupujú tri typy projektov:

  • Pri výbere pôvodného riešenia sa nevenovalo výberu dostatok priestoru a systém obmedzuje projekt a tým aj jeho rast,
  • pôvodný systém kedysi stačil, ale nedokáže držať krok s rastom projektu,
  • pri výbere pôvodného riešenia sa pozeralo hlavne na cenu, preto sa e-shop postavil na nejakom lacnom systému alebo v horšom prípade na Open Source riešenia "zadarmo" typu PrestaShop, WordPress a ďalšie podobné.

Či premýšľate nad migráciou z akéhokoľvek dôvodu, je dobré postaviť sa k nej nie ako k možnosti získať pár doplnkov, ktoré Vám chýba a vyriešiť niečo málo obmedzení, ktoré Vás aktuálne trápia, ale ako k možnosti pozdvihnutiu Vášho e- shopu na vyššiu úroveň.

Pri migrácii novo zostavujete celý e-shop a máte k dispozícii množstvo dát z pôvodného prevádzky. Môžete tak pre Vašich zákazníkov vytvoriť lepšie nákupné prostredie, môžete im nákup uľahčiť, vytvoriť e-shop prehľadnejšie a viac prispôsobený potrebám zákazníkov.

Ako sa mení e-shop pri prevode na iný systém

Len zriedka kedy sa u e-shope pri migrácii zachováva pôvodný dizajn a štruktúra, keďže pôvodný e-shop sa väčšinou staval niekoľko rokov naspäť. Za dobu jeho prevádzky sa zmenili trendy v dizajne i prístup k prehľadnosti a optimalizácii e-shopu (UI / UX / CRO).

Väčšinou teda dôjde súčasne k úprave dizajnu podľa aktuálnych trendov a štruktúry podľa nazbieraných dát, aby e-shop bol pre zákazníkov čo najprehľadnejšie. Čo je súčasne postup, ktorý odporúčam. Jedná sa o jednu z možností, ako migráciu využiť na pozdvihnutie celého projektu na vyššiu úroveň.

Súčasne často môže dôjsť aj k optimalizáciu expedičných procesov, automatizácie a procesov automatického informovanie zákazníka o jeho objednávke alebo riešenie požiadaviek. Časy potrebné pre expedície a vybavovanie komunikácie so zákazníkmi je možné znížiť napr. Až o viac ako polovicu.

Poznámka z praxe:
Pri väčšine projektov prevádzkovateľ nemá presnú predstavu, čo všetko môže migráciou získať. Má špecifické požiadavky na funkcie, ktoré aktuálne u e-shopu nemá k dispozícii. Keď mu odprezentujeme aké možnosti tvorby e-shopu má systém Upgates, väčšinou sa rozhodne pre komplexnejšie úpravy a optimalizáciu celého projektu.

Ako vykonať zásadné kroky migrácie e-shopu

Presmerovanie URL adries

Presmerovanie url adries je pri migrácii zásadný krok, ktorý nesmiete za žiadnych okolností vynechať alebo mu venovať malú pozornosť.

Váš e-shop už nejakú dobu funguje, má množstvo stránok, kategórií a produktov. Tieto všetky podstránky e-shopu majú konkrétnu url adresu (napr. Mujeshop.cz/kategorie). Tieto adresy vyhľadávače ukladajú do svojej databázy a vďaka tomu sú schopní zobrazovať Váš e-shop vo výsledkoch vyhľadávania. Lenže, každej e-shop riešenie má mierne odlišný spôsob, akým url adresy vytvára, tým sa môžu po prechode líšiť a je potreba vyhľadávači jasne vysvetliť, aké zmeny prebehli a kde nájde obsah, ktorý sa nachádzal na pôvodnú url adrese. To vykonávame presmerovaním URL s kódom 301.

Poznámka z praxe:
V systéme Upgates sú pre presmerovanie vytvorené potrebné moduly a to dokonca aj v prípade zmeny domény a teda presmerovanie url z jednej domény na druhú.

Aké url a ako presmerovať

  • url adresy samotných produktov: Produkty sa do nového e-shopu väčšinou importujú pomocou xml. Týmto importom sa prenesú všetky produktová dáta ako sú texty, obrázky, varianty, parametre, upraví sa prípadne nastavenie pre dopravy a ďalšie špecifické nastavenia. Súčasne sa vloží k produktom presmerovanie do príslušného poľa v administrácii produktu.
  • url adresy kategórií e-shopu: ak zostáva štruktúra menu rovnaká, je možné ju importovať rovnako ako produkty. Ak sa štruktúra mení, musí sa manuálne vytvoriť tabuľka s presmerovaním, ktorá bude určovať, kam sa staré kategórie budú presmerovávať v novej štruktúre
  • url adresy info stránok (kontakty, doprava, atď.): Presmerovanie pre tieto adresy väčšinou vkladáme manuálne do pripravených polí v administrácii. Nie je ich väčšinou veľa a často zostávajú aj po migrácii rovnaké (napr. Vasedomena.cz/kontakty)
  • Niektoré e-shopy generujú rôzne parametrické url adresy alebo iné automaticky generované, tie je najlepšie detekovať pomocou Google Analytics a Google Search Console a individuálne ich presmerovať

Viac o postupe presmerovanie nájdete v návode na presmerovanie starých URL adries na nové.

Nastavenie dizajnu nového e-shopu

V prípade systému Upgates je v administrácii k dispozícii modul " Designer ", v ktorom si podľa vlastných preferencií poskladáte a nastavíte dizajn nového e-shopu a to aj vrátane nastavenia vzhľadu jednotlivých modulov.

Poznámka z praxe:
Designer v Upgates je naozaj veľmi zaujímavý nástroj, ktorý dáva konečne priestor nastaviť si moderné a pekný e-shop bez znalosti kódovania. Takýto nástroj u krabicových e-shop riešenie nie je zrovna bežný. Väčšina iných nástrojov Vám umožní vybrať si z vopred pripravených šablón, kde si maximálne zmeníte farby a font. Výsledkom je smutná realita tisícoviek rovnakých e-shopov ktorých dizajn nie je vôbec prispôsobený na mieru sortimentu e-shopu.

Nastavenie samotného e-shopu, cenotvorby, fakturácie, expedície a ďalších potrebných funkčnosťou

Nastavenie samotného e-shopu a jeho funkčnosťou sú v systéme Upgates rozsiahle. Všetky nastavenia sú užívateľsky spracovaná a dobre pochopiteľná. Stačí v podstate len prejsť nastavenia jedno po druhom a tým si "naklikať" všetky potrebné funkcie e-shopu.

Článok pre vás pripravil e-shop konzultant a špecialista Kamil Kopecký.

Ďalší článok
Ako zmáknuť dizajn e-shopu