Pri optimalizácii e-shopu nezabúdajte na technickej SEO
SEO, čiže optimalizácia pre vyhľadávače, je jednou z najznámejších súčasťou internetového marketingu. Aj začínajúci obchodníci dobre vedia, že na získanie návštevnosti z vyhľadávačov je potreba zháňať odkazy z tematických webov s vysokou autoritou, a písať obsah tak, aby obsahoval správne kľúčové slová. SEO je však oveľa zložitejší proces a hodnotenie vyhľadávačov závisí na oveľa väčšom množstve faktorov, než len kľúčové slová a odkazy. Väčšina z nich patrí do kategórie, ktorá sa nazýva technické SEO.
Čo je to technické SEO
Technické SEO zahŕňa väčšinu on-page aktivít e-shopu, s výnimkou tvorby obsahu. Dalo by sa teda povedať, že keď si odmyslíme spätné odkazy a obsah, je technické SEO všetko ostatné. A je toho naozaj veľa. Úlohou technického SEO je vyladiť funkčnosť webu tak, aby sa dobre prechádzal ako vyhľadávačom, tak predovšetkým návštevníkom. Iste ste už niekedy narazili na e-shop, ktorý bol pomalý, obsahoval chyby a nefunkčné odkazy, nezobrazoval sa správne, a jeho navigácia bola veľmi zložitá. Je veľmi pravdepodobné, že ste taký web čo najrýchlejšie opustili, a to isté by urobila aj väčšina ostatných návštevníkov. Vyhľadávače samozrejme detekujú podobné problémy tiež, a pretože sa snaží predkladať svojim užívateľom len ten najlepší obsah, nemajú dôvod také weby zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.
Ak si váš e-shop predstavíte ako dom, potom technické SEO sú základy. Aj ten najlepší dom vám spadne, ak nebude stáť na pevných základoch. Na čo by sme sa teda v technickom SEO mali zamerať?
Základom je rýchlosť
Rýchlosť načítania stránky - čas potrebný na úplné zobrazenie obsahu na stránke, patrí podľa Googlu medzi 10 najdôležitejších technických SEO faktorov</strong >. Ľudia totiž nemajú čas čakať, a ak sa stránka nenačíta okamžite, zatvoria ju a odídu. Obzvlášť markantný je to u návštevníkov z mobilných telefónov. Výskumom, ktorý vykonával Amazon, sa zistilo, že konverzný pomer sa znižuje o jedno percento každú desatinu sekundy, počas ktorej sa váš e-shop načítava. Za 3 sekundy tak prídete o 30 percent zákazníkov.
Ako zlepšiť rýchlosť načítania webu?
- Používajte jednoduché a rýchle šablóny bez zbytočného balastu - čím viac prvkov ako sú externé javascripty, CSS a súbory grafiky musíte načítať, tým je stránka pomalší. Minimalistický dizajn vám pomôže zrýchliť. To isté platí pre rôzni pluginy, widgety a podobne. Snažte sa dosiahnuť zdravej rovnováhy medzi minimálnym množstvom nevyhnutných prvkov a pekným dizajnom e-shopu.
- Optimalizácia obrázkov - častým nešvárom je nahrávanie obrázkov vo vysokom rozlíšení, ktoré ich potom zmenší pomocou html atribútov width a height. Radšej obrázky zmenšite na veľkosť, v akej sa budú na stránke zobrazovať, a snažte sa ich čo najviac komprimovať, samozrejme pri zachovaní potrebnej kvality. Menšie obrázky sa načítajú oveľa rýchlejšie.
- Obmedzte počet presmerovanie - presmerovanie negatívne ovplyvňuje rýchlosť načítania stránky. Čím viac presmerovanie je nutné pre načítanie stránky, tým dlhšie musí užívateľ čakať. Preto by ste mali ich počet čo najviac znížiť.
Pozor na nefunkčné odkazy
Funkčnosť je veľmi dôležitou súčasťou technického SEO. Pravidelne kontrolujte e-shop, či sú všetky jeho stránky funkčné. Pokiaľ nejakú stránku presuniete či odstránite, dbajte na to, aby sa zmenili aj všetky odkazy, ktoré na stránku vedú. Chyba 404, ktorá sa zobrazí, ak cieľová stránka nebola nájdená, dokáže podkopať dôveru návštevníkov vo váš e-shop. Pre prípad, že by predsa len k chybe došlo, napríklad kvôli zlému odkazu, navrhnite chybovú stránku užívateľsky prívetivým a vtipným spôsobom, aby aspoň pobavila vaše návštevníkov a umiestnite na ňu rázcestník s odkazmi, ktorý umožní návštevníkom prejsť na domovskú stránku alebo do hlavných kategórií vášho e-shopu.
Optimalizácia stránky pre mobilné zariadenia
Prívetivosť k mobilným zariadením je ďalším prvkom technického SEO, ktorý je rovnako dôležitý ako rýchlosť e-shopu. To, ako sa shop zobrazuje na mobilných telefónoch je totiž veľmi dôležitým faktorom nielen pre jej hodnotenie vyhľadávačmi, ale aj zákazníkov. Tlačidlo pre vloženie do košíka by malo byť vždy viditeľné bez scrollovanie, rovnako tak ako cena a ostatné údaje, ktoré zákazník potrebuje vedieť.
Ak neviete, či je váš e-shop vhodný pre mobilné zariadenia, alebo nie, otestujte ju pomocou bezplatného nástroja " Test použiteľnosti v mobiloch" od Googlu a zistite, čo a ako treba upraviť.
Architektúra e-shopu
Správna architektúra e-shopu vyžaduje použitie užívateľsky prívetivé, jasné a konzistentné štruktúry URL adries. Text v URL by mal jasne opisovať, čo sa na konkrétnej stránke nachádza. V ideálnom prípade by užívateľ mal byť schopný porozumieť tomu, čo je ho čaká na konkrétnom odkaze, než naň klikne, obyčajnou kontrolou URL adresy. Obvykle používaný spôsobom je umiestniť do URL text z meta tagu title, v ktorom sú jednotlivé slová oddelené spojovníkom.
Ďalšou dôležitou súčasťou architektúry webu je Drobečková navigácie. Jedná sa o typ navigácie na webe, ktorý výrazne zvyšuje orientačné povedomie návštevníka. Drobečková navigácie transparentne prezentuje hierarchii jednotlivých stránok webu a ukazuje, kde sa návštevník aktuálne nachádza. Samotný názov pochádza z rozprávky o Jankovi a Marienke, kde deti nechávali na ceste lesom za sebou omrvinky, aby mohli nájsť cestu späť.
Drobečková navigácie znižuje aj počet akcií, ktoré musí užívateľ vykonať, ak sa potrebuje vrátiť na domovskú stránku, do inej sekcie alebo na stránku vyššej úrovne. Tento typ navigácie je zvyčajne používaný veľkými e-shopy, ktoré majú komplexné hierarchiu a veľa rôznych sekcií, ktoré vyžadujú jasnú štruktúru, napríklad e-shopy ktoré ponúkajú veľa rôznych produktov.
Samozrejmosťou by malo byť použitie zabezpečeného protokolu HTTPS. Okrem lepšieho zabezpečenie webu prináša HTTPS aj niektoré ďalšie výhody súvisiace s analýzou webov. Napríklad v službe Google Analytics možno podrobnosti referrer zobraziť iba v prípade, že používate HTTPS.
Interné prepojenia
Súčasťou technického SEO sú aj odkazy vnútri e-shopu. Interné odkazy sú dôležité pre zlepšenie viditeľnosti vašich ďalších produktov, ktoré sú navzájom tematicky spojené. Ideálnym riešením je napríklad pridať ku každému produktu odkazy v štýle "ľudia ktorí kúpili tento produkt, objednali tiež ..." Interné prepojenia navyše posilňujú SEO autoritu jednotlivým stránkam, vďaka "link juice", ktorý odkazy preteká.
Záver
Technické SEO je veľmi obsiahle téma, ktorá pokrýva širokú škálu tém týkajúcich zabezpečenie správnej funkčnosti webu, prvkov uľahčujúcich prehliadania webu roboty vyhľadávačov a tiež zlepšenie užívateľského zážitku návštevníkov. Moderné vyhľadávače sa snažia premýšľať ako návštevníci, aby im boli schopné prinášať obsah, ktorý najlepšie zodpovedá ich vyhľadávacím dotazom. Ak bude váš e-shop po technickej stránke v poriadku, bude sa ľahko a rýchlo načítať, obsahovať prehľadnú štruktúru a navigáciu, budú spokojní nielen vaši zákazníci, ale aj vyhľadávače.
Článok pripravila digitálne agentúra SEO Consult, ktorá realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálnych sietí, spravovanie tovarových vyhľadávačov a obsahový marketing.