Príbeh Crickeaters: ľuďom, ktorí ohŕňajú nos nad hmyzom hovoríme, nech sa idú pozrieť na zabíjačku

Na internete si dnes bežne objednávame potraviny. E-shopov, ktoré predávajú jedlo a nápoje, pribúda. Internetový obchod Crickeaters je ale predsa len výnimočný. Predáva totiž pochutiny z hmyzu. Zaujímavý podnikateľský zámer samozrejme neušiel našej pozornosti. Preto sme vyspovedali Anežku Jonášovú, zakladateľku e-shopu Crickeaters.

Váš sortiment je celkom neobvyklý, predávate jedlý hmyz. Povedzte nám na úvod, ako ste sa ku cvrčkom dostali.

Náš príbeh začal v roku 2017. Sme ekologicky zmýšľajúci ľudia a vždy sme sa zaujímali o to, odkiaľ veci pochádzajú a aký majú dopad na našu planétu a spoločnosť. Tým, že dnes ľudia poznajú mäso len ako konečný produkt - teda krásne zabalený produkt v obchodoch, majú pocit, že je všetko v úplnom poriadku. Pokiaľ sa ale pozriete, čo tomu predchádza, a aká je cesta zvieraťa a všetkých procesov vedúcich k tomuto konečnému produktu, nemáte už najmenšiu chuť čokoľvek zo zvierat konzumovať, a už vôbec za to platiť peniaze. Tak to bolo aspoň v našom prípade. Začali sme teda hľadať alternatívy. Celý reťazec produkcie hmyzu nám dával od začiatku zmysel. To ako z hľadiska výživového, tak práve aj z hľadiska sociálneho a humánneho. Zo začiatku to bolo o hľadaní vedeckých štúdií a legislatívnych informácií a potom prišlo rozhodnutie sa hmyzu venovať naplno. Vďaka tomu, že 1.1.2018 vstúpil do platnosti nový zákon, mohli sme tento deň slávnostne spustiť predaj. Nie sme však naivní v zmysle, že sa domnievame, že hmyz do roka nahradí všetku produkciu hospodárskych zvierat. Ponúkame ale jednoznačne ďalší zdroj a alternatívu do ľudského jedálnička. Naši zákazníci najčastejšie hmyz pridali do svojho stravovacieho režimu, nie ním nahradili ten existujúci. 

Odkiaľ hmyz, ktorý predávate, odoberáte? Chováte si ich sami? 

Sme hlavným distribútorom pre centrálnu Európu, s hmyzom len obchodujeme. Celý produkt pochádza z Českej republiky a ostatných krajín EÚ. Dbáme na čo najkratšiu cestu medzi farmárom, nami a koncovým zákazníkom. Náš business model je predovšetkým o prepájaní ponuky s dopytom a pomoci všetkým stranám sa na trhu s hmyzom orientovať a nájsť to, čo hľadajú. 

Na vašom e-shope môžeme nájsť napríklad cvrčky s príchuťou slanina a horčica alebo čili a limetka. Tieto hmyzie desiaty si vyrábate sami? A ako vymýšľate príchute? 

My pomáhame producentom sústrediť sa na ich core business, to je produkcia a technológia. My im pomáhame s tým, čo v produkčnom reťazci nasleduje. To je logistika, propagácia, analýzy, predaj a ďalšie segmenty. Produkty a príchute vyvíjame spoločne s ohľadom na požiadavky trhu a technológie výroby. Vlastný chov neprevádzkujeme.

Hlavný dôvod konzumácie hmyzu je zrejmý. Oproti bežnej živočíšnej produkcii má výrazne menšie dopady na životné prostredie. Ako je to ale s dopadom na ľudské telo? Sú cvrčky zdraví a výživní?

Máte pravdu, hmyz je naozaj omnoho udržateľnejší zdroj bielkovín. Pre predstavu na získanie 1 kg bielkovín hmyz spotrebuje zhruba 2000x menej vody, 20x menej potravy, 17x menej miesta vďaka možnosti vertikálneho chovu a vyprodukuje 90x menej CO2, čo je úžasné. Je to primárne vďaka evolúcii, ktorá z hmyzu v priebehu miliónov rokov utvorila mimoriadne efektívne bytosti. Hospodárske zvieratá boli formované do značnej miery človekom, vďaka tomu nie je efektivita taká ako práve pri hmyze. Okrem toho hmyz obsahuje mnoho vitamínov a minerálov a všetkých 9 esenciálnych aminokyselín. To znamená, že túto hmyziu efektivitu môžeme preniesť na budovanie nášho svalstva a buniek. Hmyzí svet je pre mnoho ľudí nevzhľadný, na druhú stranu je ale úplne fascinujúce čo všetko hmyz dokáže, napríklad oproti hospodárskym zvieratám. Toto je môj osobný názor, a tým, že sa riadim príslovím: "ste to, čo jete", preferujem skôr konzumáciu hmyzu a preberanie jeho vlastností cez potravu. 

Myslíte si, že za pár rokov alebo desaťročie budeme hmyz bežne nakupovať, objednávať si v reštaurácii alebo sa z neho budú variť obedy v školských jedálňach? 

Tu sa budem trochu opakovať, ale ako bolo už uvedené, naša vidina je rozšírenie zdrojov skôr než len striktné nahradzovanie. Každý má možnosť voľby. My veríme, že to bude vyzerať skôr tak, že v pondelok bude na menu čisto rastlinná strava, v utorok mäso, v stredu potom hmyz atď. Možno, že v horizonte 50 - 100 rokov bude situácia na našej planéte tak napnutá, že bude potrebné hospodáriť s priestorom a zdrojmi tak radikálne, že komfort, aký dnes máme v podobe rozmanitosti a priestoru pre chov zvierat, nebude už možné udržať. To je ale veštenie z krištáľovej gule. Konzumácia hmyzu je rozhodne na vzostupe. Aj veľkí hráči v oblasti qsr, retailu, suplementov či gastro výroby už hľadajú alternatívy mäsa a to ako na rastlinnej báze, tak napríklad aj práve hmyzie. Zmyslom hmyzu nie je nahradiť hospodárske zvieratá, ale znížiť ich produkciu, uľaviť nášmu životnému prostrediu a poskytnúť kvalitnú stravu s minimom tukov a rozmanitým portfóliom aminokyselín. 

Aké produkty sú u vás najobľúbenejšie?

Najobľúbenejším produktom je u nás rozhodne balenie cvrčkov s príchuťou čili a limetka. Veľmi obľúbené sú aj slané červy a pre najväčších odvážlivcov máme kobylky s jemnou príchuťou alpských byliniek, ktoré sú veľmi žiadané.

Čo hovoríte ľuďom, ktorí nad hmyzom ohŕňajú nos?

Bežte sa pozrieť na zabíjačku a hneď potom - ochutnaj a uvidíš. Máme za sebou niekoľko festivalov a nikdy sme sa nestretli s nikým, kto by ochutnal a povedal, že mu hmyz nechutná. Pokiaľ si odmyslíte, že jete práve hmyz, nespoznáte rozdiel medzi čipsom a cvrčkom, to je to kúzlo korenia.

Aké máte s hmyzími špecialitami plány do budúcnosti?

Naše portfólio neustále rozširujeme a hľadáme tie najvhodnejšie produkty pre našich klientov. Zároveň sa rozširujeme do susedných krajín. Začali sme rokovať aj s veľkými reťazcami, tak uvidíme, kde si v budúcnosti budete môcť zakúpiť tovar práve od nás.

Prečo ste sa rozhodli postaviť svoj e-shop u Upgates?

S rozširujúcim sa dopytom pôvodná platforma už nevyhovovala našim požiadavkám. Hľadali sme platformu inú a v pomere cena/výkon nám práve Upgates dával zmysel. Zároveň je to česká firma a my radi podporíme tuzemský podnik.

Ďalší článok
Príbeh e-shopu Kawio.cz: o najlepšej káve sveta aj zložitom hľadaní správnej e-shopovej platformy