Príbeh e-shopu Bioruza: vyvíjať na začiatku podnikania vlastné e-shopové riešenie proste nedáva zmysel

Nápad na rozjazd podnikania sa môže zrodiť kdekoľvek. Napríklad počas študentských rokov v aute. Toto je aj prípad e-shopu Bioruza, ktorý vďaka svojim rodinným koreňom začal predávať kozmetiku z Bulharska. Dnes ide o významného veľkopredajcu ekologickej kozmetiky, ktorý pôsobí v mnohých krajinách. A práve o tom sme sa rozprávali so zakladateľom e-shopu Radoslavom Conevom.

Ako príbeh e-shopu Bioruza.sk vlastne začal?

Všetko začalo, keď sme raz išli autom z Bulharska. Sám som totiž napoly Bulhar. Vtedy sme sa ešte počas štúdia vysokej školy rozhodli, že začneme predávať kozmetiku z Bulharska. Úplne na začiatku sme chceli predávať produkty, ktoré majú blízko k liekom a farmaceutickému priemyslu. 

Urobil som si vtedy rýchly prieskum a zistil, ktorú kozmetiku bude dávať zmysel predávať v Česku a na Slovensku. Následne sme doviezli pár kusov tovaru a začal som budovať vlastný e-shop. Ten sme si pred Upgates vyvíjali sami v spolupráci s vývojármi z iných spoločností. Až potom sme prešli k Upgates, v ktorom sme našli správneho partnera. 

Dnes už svoje produkty predávate do dvoch ďalších krajín. Plánujete ďalšiu zahraničnú expanziu?

Ako samostatná jednotka aktuálne predávame do troch krajín. V skutočnosti ale expedujeme zásielky aj omnoho ďalej. Napríklad do Nemecka, Španielska, Francúzska, Talianska, Holandska, Rumunska alebo Bulharska. Do týchto krajín sme vstúpili prostredníctvom rozhrania rôznych Marketplaces ako je Mall, Amazon, Emag alebo Allegro. My fyzicky pôsobíme v Česku, na Slovensku a v Poľsku.

Čo by ste odporučili podnikateľovi, ktorý sa so svojím e-shopom chystá expandovať za hranice?

Odporúčame vybrať si jeden z dvoch spôsobov.

My sme zvolili expanziu cez Marketplace a postupne sme získavali a stále získavame informácie o tom, ako zákazníci v týchto štátoch reagujú na naše produkty. Druhým krokom je kompletné spustenie mutácií pre jednotlivé krajiny. Zatiaľ sme sa takto vydali do Poľska, pretože nám z prepočtov vychádzalo priaznivo. Navyše tam máme obchodného partnera, ktorý nám s expanziou pomáha. 

Tým druhým spôsobom je spustenie e-shopu rovno s doménou .com a aktivácia dopravy do čo najviac krajín. Takto sa tovar dostane k prvým zákazníkom, čím môžete zistiť, ktorý trh by mohol byť ten pravý. Následne sa môžete pustiť do tvorby jednotlivých entít pre konkrétne krajiny. S tým ale súvisí aj rýchlosť dodania. My máme sklad v Žiline a vďaka jeho polohe môžeme veľmi pohodlne zasielať v rámci Slovenska, ale tiež do Česka aj do Poľska.

V čom ste iní od konkurencie?

To hlavné, v čom sa od konkurencie odlišujeme, je fakt, že náš biznis je z veľkej časti postavený na B2B, pretože sme výhradným distribútorom niektorých značiek. K tomu si ešte vyrábame niektoré vlastné značky. Náš e-shop nám popravde aktuálne vytvára len 25 percent tržieb a slúži hlavne ako miesto, kde môžeme spúšťať marketingové aktivity a užívateľom ponúknuť produkty značiek, ku ktorým by sa inak nedostali. To je naša unikátna konkurenčná výhoda. Staviame tiež na tom, že predávame bio a eko produkty a snažíme sa celý náš biznis budovať udržateľne.

Ako prebieha výber produktov a značiek, ktoré zaradzujete do svojej ponuky?

Toto je popravde celkom dlhý proces, ktorý je potrebné rozdeliť na značky, ktoré distribuujeme veľkoobchodne a na tie, ktoré predávame maloobchodne. Veľkoobchodných značiek máme menej, ale generujú nám až 90 percent tržieb.

Značky pre veľkoobchodné zastupovanie získavame typicky na výstavách rôzne po Európe. Práve tu sa nám darí získavať nové kontakty na dodávateľov. Akonáhle kontakt na novú značku získame, monitorujeme cez marketingové a analytické nástroje ako je Google Ads alebo Google Trends, aký potenciál tieto značky môžu mať. Spravidla potom trvá niekoľko mesiacov, kým všetko vykomunikujeme. Následne začneme značku testovať v našom e-shope. Potom značku prenášame do B2B.

Prečo ste sa rozhodli postaviť svoj e-shop na Upgates?

Zistili sme, že vyvíjať vlastné riešenia na začiatku podnikania nedáva zmysel. V Upgates sa nám už na začiatku zapáčila otvorenosť systému a možnosť prispôsobenia na mieru. Za najväčší prínos ale považujeme multijazyčnosť a prácu s feedmi a API. Aktuálne máme na Upgates napojených 30 feedov, ktoré prepájajú množstvo ďalších systémov. To nám automatizuje činnosť a zefektívňuje našu prácu.