
Príbeh e-shopu můj. : Žiadny diár nevyhovoval, tak stvorila ten pravý - můj.
Všetko to začalo v papiernictve, kde žiadny diár nebol ten pravý. Z frustrácie nad kompromismi vznikol prvý náčrt vlastného systému, ktorý dnes pomáha stovkám ľudí plánovať podľa seba. Značka můj. je osobná, ručne vyrábaná, a jej autorka do nej odtlačila nielen životný príbeh, ale aj presvedčenie, že diár má byť spojenec – nie diktát. Ako sa nápad z točiaceho stojanu premenil na funkčný produkt, komunitu a e-shop, ktorý rastie spolu so svojou zakladateľkou?
Pamätáte si na ten moment, kedy Vás prvýkrát napadlo vytvoriť vlastný diár?
Pamätám. Stála som v papiernictve, točila sa stojanom s diármi, a ani jeden nebol to pravé. Diáre na nový rok som si kupovala najčastejšie už na jeseň, a bola som schopná vystriedať aj tri, než vôbec ten nový rok začal. Príliš široké riadky / príliš úzke stĺpce / málo miesta na poznámky, kam mám dopekla napísať toto, k tomu ďalší zošit na poznámky…😁 A na konci je nefunkčné riešenie. Tá myšlienka na vlastný diár bola zdieľaná s vtedajšou kolegyňou a kamarátkou, dodala mi odvahu a ja som do toho jednoducho išla.
Čo bol impulz k tomu, že ste z nápadu urobili aj brand a e-shop?
Samotný plánovací systém v diári začal oslovovať kolegyne v práci, chceli "ten diár" tiež. Potom prišla na rad matematika, rokovanie s tlačiarňou, a výroba prvých 100 kusov. Z veľkej časti som ich ponúkla cez crowfunding a išla som naozaj od nuly - založila instagram, písala tam o výhodách diára, a po prvej stovke sa v decembri 2018 zaprášilo. Na jar mi kolegyne a prví zákazníci písali, že to je ONO, a že už iný diár nechcú. A pretože som nikdy nemala rada polovičné riešenia, išla som do toho naplno. Brand, e-shop, celé to papierové bláznovstvo... a som za to neuveriteľne vďačná.
Značka můj. je silno osobná a vizuálne príjemná. Ako by ste opísali jej filozofiu?
Ďakujem za kompliment 😁. Je to podľa mňa celkom jednoduché: můj. je môj. A tiež tvoj, keď chceš. Verím, že každý má svoj vlastný spôsob, ako veci plánovať, zapisovať a uchovávať spomienky. A tiež viem, že životné role sa menia a v každej životnej fáze človek potrebuje niečo iné. Diár by sa ti mal prispôsobiť, nie ty jemu. Mal byť osobný, autentický a hlavne tvoj spojenec. Taký, čo nehovorí, ako by človek mal žiť, ale je s ním pri každom kroku.
Čo pre Vás bolo pri budovaní e-shopu najdôležitejšie?
Úprimne, mám za sebou 4 redesigny webu od roku 2019. Na samom začiatku sa málokto pozerá na to, kde by to celé mohlo byť za 5 rokov a aké budú potreby nielen moje, ale aj zákazníkov. Nie je nič únavnejšie, než neustále riešiť nejaký obmedzený vzhľad webu, jeho funkcie, pluginy a ich dokupovanie, nejaké vyšívanie na webe, aby to nejako fungovalo, výpadky servera,... je to otrava, ktorej sa proste nechcete venovať a mrháť tak časom, (ktorého je, ako v mojom prípade, pri dvoch malých deťoch extrémne málo). Chcela som, aby to tentoraz bolo posledné e-shopové riešenie, na ktoré prejdem, a kde už ostanem.
Diáre vyrábate v Česku ručne - čo je na tom najťažšie a čo najlepšie?
Nenapadá mi nič, čo je najťažšie. Najlepšie je to, ako je to celé jednoduché. Komunikujem v českom jazyku, podporujem lokálnu ekonomiku, aj ten papier, ktorý je v diároch použitý, je vyrábaný v Česku. Spolupracujem s malými dielňami o jednom až dvoch ľuďoch, so živnostníkmi a ilustrátormi. Prináša to radosť všetkým okolo mňa a tak mi to dáva veľký zmysel. Možno najťažšie je potom tá konečná cena produktu, ale každý zákazník, ktorý si dokáže predstaviť tú prácu na jedinom diári, to v konečnom dôsledku chápe tiež.
Máte plánovací systém chránený ochrannou známkou - čo Vás viedlo k jeho vytvoreniu?
Ja sama. Potrebovala som niečo, čo bude zodpovedať môjmu životnému štýlu, čo sa nebude rozpadať pod náporom poznámok a čo mi pomôže udržať ten šialený kolotoč rodiny, práce a snov pokope. A keď som zistila, že to funguje nielen mne, ale aj ďalším ľuďom, rozhodla som sa to chrániť. Pretože pokusov okopírovať alebo sa "len" inšpirovať už tu pár bolo a myslím si, že na dobré veci je potrebné si dať pozor. Mimochodom - mám na svedomí viac projektov a ochranná známka je jedna z prvých vecí, ktoré pre ne zariaďujem, keď mi vznikajú pod rukami.
Robíte výzvy a tvoríte obsah okolo svojich výrobkov - ako dôležité je pre Vás budovať vzťah so zákazníkmi mimo nákupu?
Je to pre mňa absolútne zásadné. Vždy som chcela, aby můj. nebol len diár, ale aj komunita. Máme uzavretú skupinu na facebooku, ktorá tento rok v januári oslávila 5 rokov a kam sypem informácie skôr, než na sociálne siete. V newsletteroch posielam materiály na tlač, organizujem predajnú akciu (tento rok už 5. ročník), kam samozrejme okrem zákazníkov pozývam aj ďalšie české značky, aby sme mali možnosť sa s tými zákazníkmi vidieť naživo. Pamätám si veľa mojich zákazníkov menom a priezviskom, vybavím si miesto ich bydliska a často dokážem povedať, aký tento rok majú můj.diár 😁.
Čo Vás momentálne najviac baví okolo tohto projektu?
Jedna kolegyňa a kamarátka ma pred rokom označila ako "generátorka nápadov" a musím priznať, že ma baví čokoľvek nové vymýšľať. Baví ma sa do niečoho ponoriť, či je to obsahový plán na sociálne siete, články na web alebo skicovanie nových produktov, to je moja doména. A baví ma, keď zákazníci posielajú fotky svojich diárov – ako ich plnia, zdobia, ako si s nimi žijú svoje každodenné príbehy.
Bol Upgates prvá voľba pre Váš e-shop?
A viete, že áno? Keď som skúmala možnosti, Upgates mi dával najväčší zmysel – flexibilita, jednoduchosť a čistý dizajn. Presne to, čo som hľadala. Nechcela som tráviť porovnávaním rôznych riešení dlhé dni a dám veľa na osobné odporúčanie: niekomu niečo fungovalo, bol spokojný, toto tam bolo jednoduché, je to rýchle,... OK, ideme do toho 😁
Teraz jedna záludná otázka - čím Vás presvedčil Upgates, že je tá správna voľba?
Absolútne zásadná pre mňa bola možnosť vytvoriť si vlastnú farebnú konfiguráciu produktu. Na tom sú totiž diáre postavené - každý rok predstavím novú farebnú paletu diárov, a zákazník si k nemu vyberá farebné komponenty, ktoré tam potom ručne šijeme (napríklad zaisťovaciu gumičku alebo štítok s logom). S drobnou úpravou od kodéra je to vec, ktorú už mám na sezónu pripravenú.
Aké máte plány s e-shopom a značkou můj. do budúcnosti?
Po tých 8 rokoch a deťoch nastupujúcich do škôlky teraz ladím hlavne svoju osobnú rovnováhu 😁. Pretože keď toto nebude fungovať, nebudú ani nápady a ani radosť z práce. Aktuálne ale hľadáme priestor pre väčšiu dielňu a zázemie, kde by som sa mohla stretávať so všetkými, ktorí sa okolo značky můj. akokoľvek motajú 🙂. Samozrejme mám veľa ďalších nápadov, ale tie zatiaľ zostanú... v diári 😊.