Príbeh e-shopu Peerko: chceli sme vytvoriť barefoot topánky, ktoré budete nosiť s radosťou

Barefoot obuv je stále populárnejšia. Ide o špeciálne topánky, ktoré rešpektujú prirodzený tvar chodidla, čím napomáhajú správnemu držaniu tela. Jednou zo značiek, ktoré sa prirodzeným obúvaním zaoberajú, je aj Peerko. O začiatkoch projektu, ktorému dala vzniknúť crowdfundingová kampaň, sme sa porozprávali s konateľom Peerka Petrom Lukaštíkom. 

Značka Peerko vyrába barefoot obuv. Povedzte nám, prosím na úvod, čím sú tieto topánky zvláštne a prečo by sa o ne ľudia mali zaujímať? 

Barefoot obuv vychádza z presvedčenia, že pre zdravé držanie tela a prirodzený pohyb potrebujete správne fungujúce chodidlá. A to vám bežná obuv neumožní. Dalo by sa zjednodušene povedať, že barefoot je postavený na troch aspektoch: anatomickom tvare topánky, nulovom rozdiele medzi špičkou a pätou a tenkej a flexibilnej podošve.

V prvom rade ide o tvar chodidla. Len si vybavte, ako vyzerá chodidlo dieťaťa po narodení, ako prototyp zdravého a prirodzeného tvaru - prsty sú do vejárika a najdlhší je palec či druhý prst. A pozrite sa na bežnú obuv. Špička je poväčšine úzka a najdlhšia je topánka uprostred. Pritom ľudí, ktorí by mali tento tvar nohy od prírody, je veľmi málo, pokiaľ takých vôbec nájdeme. Oproti tomu naše topánky rešpektujú prirodzený tvar chodidla, podrážka je flexibilná, tenká, s takzvaným nulovým dropom. Chodilo má 19 svalov a tisícky receptorov, ale pokiaľ ho obujeme do topánky s podrážkou, ktorá je neohybná a necítite cez ňu povrch, po ktorom chodíte, neumožníte mu pracovať správne. Bežná obuv má v úplnej väčšine tiež vyvýšenú pätu, čím vyhadzuje naše telo z osi a musíme si tento nedostatok kompenzovať nevhodným zapojením svalov.

Barefoot topánky nohu chránia pred chladom či špinou, ale pritom ju neobmedzujú v prirodzenom pohybe.

Ako sa vlastne myšlienka predaja vlastných topánok zrodila? A ako ste začínali? 

Myšlienka vlastných topánok sa zrodila v hlave mojej sestry Ivy, teraz obchodnej riaditeľky a duše peerka. Hľadala pre seba štýlové barefoot plátenky, ale na trhu proste neboli. Rozhodla sa to využiť a vymyslieť topánky, ktoré by si ľudia chceli obuť nielen preto, že sú barefoot, ale chceli by ich nosiť s radosťou a vedomím, že im pristanú. Každá správna firma musí začínať doma v garáži, že? Presne tak to bolo aj v prípade peerka. Rozjazd bol možný aj vďaka podpore ľudí, ktorí nám verili a prostredníctvom crowdfundingu pomohli projekt realizovať. Pre crowdfunding sme vytvorili vlastné stránky, zdalo sa nám zbytočné plytvať peniazmi tých, ktorí nám verili, na poplatky tretej strane. Bolo to zaujímavé, ale sme všetci radi, že táto fáza už je za nami.

Topánky si vyrábate sami? 

Pre výrobu našich topánok si vyberáme malé a stredné rodinné firmy s dlhoročnou tradíciou. Naše nápady, dizajn a požiadavky v kombinácii s prácou skúsených remeselníkov sa nám veľmi osvedčili. Takáto forma spolupráce je navyše poistkou proti neuváženým riešeniam pri vývoji niečoho nového a na druhú stranu tiež motorom inovácií tam, kde skúsenosti zväzujú kreatívny prístup.

Ako prebieha ich vývoj? 

Uvedeniu topánok peerko na trh predchádzali zdĺhavé prípravy. Vývoj zahŕňal konzultácie s fyzioterapeutkou, množstvo meraní, návrhov a dizajnérskych prác. Nesmierne si vážime tiež spoluprácu s Benom Hrubešom, popredným českým ševcom. Barefoot obuv je na rozdiel od konvenčnej obuvi založená na rešpektovaní tvaru chodidla, zdĺhavé ladenie kopýt a foriem preto bolo pre úspech značky to najzásadnejšie. Súčasťou vývoja je tiež hľadanie optimálnych konštrukčných riešení a voľba materiálov. Teraz sme vo fáze, kedy máme overené modely a vývoj staviame na nich, nechrlíme kvantum noviniek, ale snažíme sa každú sezónu prísť s niečím novým, čo posunie našu ponuku zase o kúsok ďalej.

Môže človek nosiť barefoot topánky stále, alebo sú situácie, kedy nie sú príliš vhodné?

Čo sa týka tvaru barefoot topánok, tam neexistuje dôvod ani situácia, kedy by nebol vhodný. Dostatočný priestor pre prsty je vhodný vždy, všade a pre všetkých. Čo sa týka hrúbky podrážky, absencie profilovanej stielky a vyvýšenia pod pätou, tam by mali byť opatrní ľudia s nevratnými deformitami chodidiel či inými zdravotnými problémami pohybového aparátu. V takom prípade je na mieste konzultácia so šikovným ortopédom či fyzioterapeutom. 

Darí sa vám presviedčať ľudí o tom, aby prešli na úplne iný typ topánky? 

Zákazníci by sa mali rozhodovať sami na základe informácií, ktoré majú od predajcov, potom to funguje najlepšie. Nechceme ľudí o niečom presviedčať, predstavíme im produkt, dáme informácie a zákaznícky servis, potom sa môžu rozhodnúť sami. Tomu zodpovedá aj naša forma propagácie.

Väčšina ľudí, ktorí sú otvorení novým veciam a zamyslia sa nad argumentmi, prečo je barefoot dobrá filozofia, dajú skôr alebo neskôr takým topánkam šancu. A akonáhle vyskúšate pohodlie, aké vám naše topánky ponúknu, do bežných topánok už sa vracať nebudete chcieť.

Ktoré topánky sú u zákazníkov najobľúbenejšie? 

Postupom času sme sa dostali od pláteniek ku koženým topánkam, ktoré sú pre zákazníkov zaujímavejšie na jeseň a v zime. Najväčšiu obľubu u zákazníkov tak majú naše členkové topánky a kozačky. A aj keď najviac lajkov a popularity zbierajú topánky s výraznými farbami či vzormi, v košíku zákazníkov končia s prevahou topánky čierne a hnedé. Mnoho našich priaznivcov ale oceňuje, že sa farieb nebojíme a do barefoot odvetvia vnášame aj napr. fialkovú kožu s embosovanými kvetmi. Barefoot už dávno nie je škaredá neforemná topánka nevýraznej fabry. S peerkom si môžete dopriať aj krásne červené topánky, alebo elegantné kozačky v ľahko metalickej koži.

Aké máte s e-shopom a so značkou plány do budúcnosti?

Cieľom každej funkčnej firmy je zdravo rásť a budeme sa o to snažiť aj v tejto podivnej dobe. Dokiaľ to bude mať zmysel, pôjdeme dopredu. Väčšia časť našich predajov je aktuálne realizovaná formou B2B, ale maloobchodný predaj cez e-shop je pre nás tiež veľmi dôležitý. Spolupracujeme teraz s odborníkmi, ktorí by mali vyladiť niektoré detaily a predstaviť peerko viacerým ľuďom a priviesť nových zákazníkov na náš e-shop.

Zároveň pripravujeme aj úplne nové modely, ktorým sme sa doposiaľ nevenovali, ale zákazníci nás o ne neustále prosia. Na tých ale ešte pracujeme, a skúsenosť nás naučila novinky avizovať až keď sú úplne hotové a uvedeniu na trh už nestojí nič v ceste.

Svoj e-shop prevádzkujete u Upgates, čo pre vás bolo hlavným dôvodom spustenia e-shopu na tejto platforme?

Predtým, ako sme prešli k Upgates, prevádzkovali sme náš e-shop na inej platforme. Keď začínate, nepotrebujete mnoho a veľa vecí môžete riešiť alternatívne, okľukou. Akonáhle ale začnete rásť, nemôžete si dovoliť polovičné riešenie. Dôvodom pre zmenu bola tiež naša potreba rozšíriť maloobchodný predaj do celého sveta. Pri hľadaní optimálnej platformy bol Upgates náš favorit. Vaša platforma nás zaujala profesionálnym dizajnom, možnosťou jazykových mutácií a svojou variabilitou. Konečné rozhodnutie prišlo so zavedením režimu jedného správneho miesta a potrebou predávať tak s rôznou sadzbou DPH podľa danej krajiny.

Upgates sa veľmi dobre používa a zostáva prehľadný, aj keď je veľmi komplexný.

Ďalší článok
Příběh e-shop Zembag: chceme naše pytle na brambory dostat do každé domácnosti, která nemá sklep