Príbeh e-shopu Podpultovky.eu: po prechode na Upgates nám zákazníci prestali miznúť tesne pred objednaním

Kvalita potravín na pultoch obchodov je už mnoho rokov veľkou témou. Rovnako tak je ponuka českých obchodov vďaka menšej atraktivite trhu chudšia ako býva v susedných krajinách zvykom. Práve e-shop podpultovky.eu, ktorý po novom beží na riešení od Upgates, sa tieto rozdiely snaží vyrovnávať. V jeho ponuke totiž nájdete zahraničné produkty s lepším zložením, alebo exotickou príchuťou. Nielen o potravinách, ale tiež o prechode zavedeného internetového obchodu k Upgates sme sa rozprávali s majiteľom podpultoviek Tomášom Tinkoo. 

Na svojom e-shope predávate zahraničné potraviny. V čom sú od tých z pultov českých obchodov iné?

Hlavný rozdiel je českými médiami veľmi často rozoberaný, teda asi nikoho neprekvapí, že ide hlavne o kvalitu a pri celom množstve produktov tiež o cenu. Proti reťazcom sme veľmi malá firma, a napriek tomu sme schopní ponúknuť napr. Nutellu z Nemecka za rovnakú cenu, za koľko býva v obchodoch v akcii tá menej kvalitná česká. Zákazníkov navyše dosť často prekvapuje vysoká kvalita niektorých produktov z Poľska. Napríklad Coca Cola obsahuje pravý cukor, kdežto v našej českej už je niekoľko rokov len fruktózo-glukózový sirup.

Nejde ale len o vyššiu kvalitu, veľká časť našej ponuky sa zameriava na známe značky v rôznych u nás nedostupných príchutiach a variantoch. Český trh je pre hromadu značiek až príliš malý, čo je síce škoda, ale pre nás samozrejme výhoda, pretože práve tieto produkty sú veľmi žiadané. Ľudia danú značku poznajú, chcú ochutnať niečo nové a my sa im to snažíme ponúknuť. U niektorých značiek už sme ponúkli varianty z EÚ, Japonska, Indie, Mexika, USA a ďalších krajín. A čo si budeme hovoriť, aj my sami radi ochutnávame a poznávame rozdiely nielen v kvalite, ale tiež v samotných chuťových preferenciách rôznych kútov sveta.

Ako ste sa vlastne k predaju “podpultoviek” dostali? A ako dlho už e-shop prevádzkujete?

Nápad na Podpultovky vznikol v lete 2018, kedy som po odchode zo zamestnania potreboval zmenu a opýtal sa kamaráta, či by nemal nejaký nápad v čom podnikať. Odpoveď bola naozaj rýchla, pretože sa mu už dlhšiu dobu v hlave rojili nápady na dva rôzne e-shopy. Skúsili sme oba, ale ozajstnú šancu na úspech mal len jeden. V tej dobe ešte pod pracovným názvom Haminy. Názov sme párkrát zmenili, upravovali nápady, ale netrvalo to dlho a už 1. 11. 2018 sme spustili Podpultovky.

Obaja sme v tej dobe už roky zbierali plechovky od energetických nápojov, poznali sme celú komunitu, kamarát písal známy webzín o energy drinkoch a dokonca niekoľkokrát organizoval zrazy zberateľov. Už vtedy sme si občas zašli do cudziny pre nejaké plechovky a pritom nakúpili niečo navyše pre ostatných zberateľov. Bolo teda jasné, že keď začneme pri nápojoch všetkého druhu, tak nebude problém „pretiahnuť“ známych a kamarátov od konkurencie k nám. Vždy vedia, že dostanú to, čo inzerujeme. Slané a sladké dobroty sme samozrejme nevynechali, ale nápoje pre nás boli a asi vždy budú kľúčové. Mikuláš a Veľká noc sú dve obdobia, kedy sa situácia obráti a dobroty na chvíľu dostávajú prednosť.

Aká je cesta napríklad mexickej Coca-Coly z výroby do vášho skladu?

Všetky produkty pochádzajúce z krajín mimo EÚ kupujeme cez európskych dodávateľov, pretože na vlastný kontajner tovaru to chce ešte trochu povyrásť. Takú mexickú Coca-Colu teda objednávame u nášho nemeckého dodávateľa, ktorý ju s celou radou ďalších mexických produktov objednáva priamo v Mexiku. Je to tak ideálne, pretože sa nás netýkajú žiadne riziká a povinnosti spojené s cestou kontajnera cez pol sveta.

Pri väčšine dodávateľov objednávame na základe skladovej dostupnosti, čo je lepšie, pretože produkty dostaneme za pár dní. Niektorí naopak objednávajú tovar až na základe našej objednávky, lenže potom to môže trvať až pol roka a to nie je úplne ideálne. To už musí ísť o ozajstný hit. 

Aké výrobky sú u zákazníkov najobľúbenejšie?

Vďaka spomínanému základu našej klientely sú naozaj obľúbené všetky energetické nápoje, predovšetkým potom značky Monster. Zákazníci si tiež radi objednávajú kadejakú Coca Colu a Fantu v kvalitnejších verziách z Dánska alebo USA či rovno v zaujímavých príchutiach z celého sveta. Samotnou kapitolou je potom Fanta Orange Zero a vlastne snáď akýkoľvek  známy nápoj vo verzii bez cukru, ktorý nie je dostupný na našom trhu. Neviem, či si o nás písali na nejakej diskusii týkajúcej sa týchto nápojov, ale pred pár rokmi sa počas pár dní niečo zlomilo a od tej doby nestíhame nápoje bez cukru dovážať.

Z dobrôt je veľmi úspešný syrový popcorn Jolly Time. Veľkú klientelu máme tiež u Pringles, kde už sme za 5 rokov ponúkli cez 100 rôznych príchutí zo všetkých kútov sveta. U sladkostí potom zo všetkého najviac platí to, že zákazníci chcú ochutnávať iné verzie známych značiek. Napríklad u Snickers radi ochutnajú ako novinku z Nemecka, tak limetkovú verziu z Brazílie, mandľovú z USA alebo pistáciovú z Indie.

A nejaký hit poslednej doby?

Ozajstným hitom minulého roka boli hydratačné nápoje značky Prime. Tu na rovinu priznám, že sme ich dlho vôbec nechceli zaradiť do ponuky a boli nám tak trochu proti srsti. Lenže to bol taký hit, že sme si nemohli dovoliť byť jediným podobným e-shopom na trhu, ktorý ho nemal v ponuke. Bublina už spľasla a aj tí najväčší priaznivci priznávajú, že to vôbec nie je podarený produkt. Úspech bol zariadený len a len slávou majiteľa značky a následným boomom na sociálnych sieťach. Pár variantov máme stále v ponuke, ale do budúcna s ním nepočítame. A zároveň vieme, že nabudúce sa pri podobnom pocite nenecháme strhnúť a budeme si stáť za svojim.

S e-shopom ste nedávno prešli z iného riešenia. Ako ste zatiaľ s fungovaním podpultoviek v Upgates spokojní?

Každé e-shopové riešenie má svoje pre a proti, takže nám chýba pár drobností, na ktoré sme boli zvyknutí. Na druhú stranu funguje v Upgates celý rad dôležitejších súčastí omnoho lepšie alebo je možné jednoducho napojiť externé riešenie. Presun e-shopu pripravoval kolega a všetko smeroval na prelom roka. A zrazu mi 31. 12. dopoludnia píše, že objavil doplnok Chameleoon pre efektívnejšie vytváranie zásielok u našich prepravcov a rozhodne ho chce nasadiť. Len bude musieť prerobiť pár už pripravených vecí. Určite sú k dispozícii aj ďalšie doplnky, ktoré by u nás mohli nájsť využitie, len ešte nebol čas ich preskúmať.

U niektorých drobností komunikujeme s podporou a trochu dúfame, že sa ich časom podarí vyriešiť respektíve vylepšiť pre všetkých užívateľov Upgates a nielen pre nás. Kolega sa tým síce neživí, ale venuje sa podobným veciam dlhé roky a dokáže vymyslieť zaujímavé postupy a zmeny. Možno bude vývojára v Upgates čoskoro štvať svojimi pripomienkami, ale myslí to dobre a chce posúvať obe strany ďalej. 

A aké hlavné zmeny po prechode pozorujete?

V štatistikách vidíme, že už nám konečne nemizne toľko zákazníkov z košíka tesne pred objednaním. Predchádzajúce riešenie nemalo možnosť vybrať si krajinu doručenia, a preto na zákazníka vo výbere dopravy vyhodil nezmyselne dlhý zoznam. Navyše sme sa predtým často stretávali s výpadkami a to samozrejme stojí peniaze. Len v januári malo predchádzajúce riešenie výpadky v rade hodín, v Upgates som zaznamenal jediný trvajúci niekoľko málo sekúnd. Po prechode sme samozrejme prišli o veľkú časť účinnosti našich reklám, teda ešte nemôžeme úplne porovnávať, ale veríme, že zmena pomôže k ďalšiemu rastu.

Ponúkate doručenie do niekoľkých krajín, v ktorých ste okrem Česka najúspešnejší?

Absolútne najväčší úspech máme na Slovensku, čo bude asi spojené s históriou a takmer rovnakým jazykom. Plánujeme síce pridať aspoň angličtinu, ale veľmi veľký nárast za týmto krokom neočakávame, pretože sme ďalej úspešní hlavne v Maďarsku a Poľsku a zákazníci si už zvykli používať preklad Googlom do svojich materských jazykov. Do všetkých ponúkaných krajín putuje aspoň raz za čas nejaká zásielka, pretože sme ich postupne pridávali až na základe dopytu. Občas sa nám síce ozvú aj potenciálni zákazníci mimo EÚ, ale týmto smerom expandovať neplánujeme.

Aké máte s e-shopom plány do budúcna?

Vďaka možnostiam systému Upgates sme sa rozhodli rozšíriť ponuku o celé balenia a následne ich ponúknuť veľkoobchodným zákazníkom, ktorí nás o to už nejakú dobu prosia. Kolega navyše stále skúma všetky funkcionality a externé doplnky a hľadá, čo všetko ešte môžeme využiť. Aktuálne má napríklad v pláne doplniť ceny za 100g / ml, ale určite si vymyslí aj niečo ďalšie. Sme síce konzervatívni a máme radi čistý vzhľad bez hromady bannerov, ale aj tam sa asi rozhodneme pre nejaké zmeny. Inak plánujeme predovšetkým ďalší rast a čo najviac podpultoviek. 🙂

Ďalší článok
Príbeh e-shopu SamoBot: sprístupňujeme technológiu samoobslužnej predajne každému podnikateľovi