Príbeh e-shopu SamoBot: sprístupňujeme technológiu samoobslužnej predajne každému podnikateľovi

Klasické predajne máme neodmysliteľne spojené s obsluhou a pravidelnou pracovnou dobou. Inteligentné technológie ale umožňujú aj fungovať inak. S minimálnymi nákladmi a väčším pohodlím pre zákazníkov. Práve o to sa snaží SamoBot, ktorý podnikateľom dodáva kompletné vybavenie pre samoobslužné predajne. O tomto zaujímavom projekte sme sa rozprávali s jeho zakladateľmi Honzom Minaříkom a Luborom Noskom.  

Vďaka SamoBotu si môžu podnikatelia vytvoriť kompletne samoobslužný obchod, ktorý je otvorený 24/7. Povedzte nám o svojom projekte viac.

Na začiatku bola vízia, že podobnú technológiu, ktorá bola zatiaľ výhradne v zahraničí a na naše pomery veľmi drahá, sprístupníme aj bežným ľuďom. Chceli sme dať obyčajným ľuďom trochu voľnosti a možnosť predávať 24/7. Kompletne bez potreby ľudskej obsluhy alebo napríklad kombinovane: 9–17 hod. majte otvorené s obsluhou a cez zvyšný čas bude vaša prevádzka automatizovaná. 

Tak sme sa dali do práce. Na testovanie sme v Hradci Královom na jeseň roka 2022 otvorili náš prvý obchod (1. generácia). Kompletne bezobslužný. Otvorený 24/7. Tým začala naša divoká spanilá jazda.

Zistili sme, že sa ľudia zvládnu registrovať online, vstúpiť na pobočku, sami si vybrať tovar, naskenovať, zaplatiť a odísť (resp. veľká väčšina ľudí to zvládne 😀). To sme považovali za obrovský úspech.

Ako presne pobočka vybavená vašimi technológiami funguje? 

Najjednoduchšie to bude na príklade. Toto je Lukáš Vydra a jeho 24/7 samoobslužná pobočka v Trutnove (3. generácia, prezrieť si ju môžete na našom e-shope tu):

Pobočka je otvorená cca pol roka a z toho prvých 5 mesiacov bola 100% bez ľudskej obsluhy, otvorená 24/7 (teraz je otvorená čiastočne s ľudskou obsluhou - neustále testujeme, čo funguje najlepšie).

  1. Registrácia

Ľudia sa na jeho webe www.vratilime.cz jednoducho registrujú. Zadajú meno, priezvisko, e-mail, telefón a je to.

  1. Vstup na pobočku

Pri každom prihlásení sa vám na mobile vygeneruje unikátny a časovo obmedzený QR kód (alebo dostanete fyzickú vernostnú QR či RFID kartičku, ktorú vám samozrejme tiež zariadime). Jednoducho potom kód naskenujete pri vstupe a el. zámok vás pustí dovnútra. 

Štvrtá generácia pobočiek už dokáže aj vstup pomocou jednorazového SMS kódu, ktorý užívateľ zadá na vstupnom tablete.

  1. Nákup

Vyberiete si tovar, sami si ho naskenujete, zaplatíte kartou a je to.

  1. Senzory a zabezpečenie

Pobočka je prešpikovaná senzormi od podlahy k stropu 🙂 Senzory máme pre kontrolu otvorených dverí aj okien, kontrolu teploty a vlhkosti, zaplavenia, hluku a dymu. Pre maximálnu úsporu nákladov za energie na pobočke automaticky svietime podľa aktuálnej návštevnosti a kúrime podľa historických údajov.

Na pobočke sú 3 druhy kamier. Od klasických až po kamery vybavené umelou inteligenciou.

Funguje to? Nakupujú ľudia? Uživí sa taká pobočka?

Na to sa nás ľudia pýtajú neustále a úplne logicky. Napísali sme o tom článok Bezobslužná prevádzka sa oplatí! Ako sa darí 24/7 pobočke Vrátilimě – Trutnov?

Čísla hovoria jasne: áno, oplatí sa to. V 4. mesiaci sme v Trutnove začali robiť trochu marketing na FB a IG a pobočka bola v zisku cca 100 000 Kč a z toho bol čistý zisk 30 000 Kč.

Má technológia SamoBot ešte iné využitie?

Rýchlo sme prišli na to, že má. Ide napríklad o športovisko. V súčasnej chvíli pracujeme na tom, aby sme kompletne automatizovali jeden veľký hradecký crossfit gym. Bude mať 24/7 vstup pre svojich členov, kompletný kamerový systém, senzory a zabezpečenie vrátane bezobslužného nákupu.

Ako bonus vyvíjame aj systém pre rezerváciu časového slotu na vaše cvičenie.

Ďalšie využitie sme našli pre krátkodobé prenájmy typu Airbnb. Môžete prenajímať apartmán na druhom konci sveta a jediné, o čo sa musíte starať, je upratovanie. Dokážeme pre vás digitálne overiť hosťa, po zaplatení mu poslať prístupové heslo alebo QR kód (máme mnoho technológií pre vstup). Hosť sa sám ubytuje, nikomu neodovzdávate kľúče. Pri vstupe je digitálny zvonček, ktorým sa s vami hosť môže kedykoľvek spojiť.

Nehnuteľnosť je vybavená všetkými senzormi, vrátane senzoru na hluk a dym. Prenajímatelia často narážajú na to, že sa na nich zvaľuje všetok hluk v budove. Máme aplikáciu, ktorá vašim susedom presne ukáže, že v danej dobe u vás nikto nebol, a pokiaľ áno, potom dokážete, že povolenú hranicu hluku neprekročil (inak by ho aplikácia sama upozornila).

Ako ďalšiu pridanú hodnotu ľuďom dodávame aj systém pre riešenie administrácie spojenej s ohlasovaním hostí na príslušné úrady a s platením poplatkov.

Spustili sme tiež vlastnú sieť výdajných boxov. Technológia boxov je open source, ktokoľvek sa môže zapojiť do našej siete a začať zarábať na prevádzke a výdaji balíčkov. 

Pokiaľ máte obchod alebo výdajné miesto a už vydávate balíky (Zásielkovňa, PPL atď.), naše výdajné boxy sú pre vás veľmi výhodné riešenie, ktoré zaberie menej práce a je z neho väčší zisk.

Na našu technológiu už bola spustená výdajná sieť boxov Cajita v preklade “Malá krabička” na Tenerife.

V januári sprevádzkujeme prvú plne autonómnu pobočku napájanú solárnou energiou (alebo zo siete). Modulárna stavba je vo veľkosti 6 × 3 metra. Je možné ju jednoducho dopraviť kamkoľvek. Výrobu nám zaisťuje firma CubeSpace. Túto mobilnú pobočku budeme dávať k dispozícií na prenájom. 

V čom sa SamoBot líši od iných riešení? 

Trh samoobslužných technológií v ČR a EÚ rastie. My zameriavame svoju pozornosť na menšie a stredné podniky.

Našou výhodou je jednoznačne cena. Sami sa môžete pozrieť na náš balíček HW pre samoobslužnú pobočku. Vychádza zhruba na 80 000 Kč bez DPH. 

Pokiaľ by ste si sami poskladali HW, dostanete sa na vyššiu cenu, ako koľko stojí náš balíček vrátane inštalácie.

Všetko staviame na otvorenom HW aj SW, nie sme limitovaní jedným výrobcom. Takže pokiaľ už nejaký HW máte a nechcete si kupovať nový, asi ho bude možné využiť.

Všetko na obrázku vyššie je základná súčasť balíčka samoobslužnej predajne.

Keď sme pri finančnej stránke, na koľko vyjde prevádzka priemernej samoobslužnej pobočky a ako sa jej darí v porovnaní s predajňou, ktorú obsluhuje ľudský personál?

Tu by sme to rozdelil na dve časti, náklady na HW a inštalácia a potom licencia a softvér.

Náklady na HW sú vyššie, na HW máme maržu zhruba 10 %, ktorou pokryjeme náklady na inštaláciu.

Náklady na SW sa veľmi líšia podľa toho, čo všetko využívate.

Príklad: Pokiaľ máte 24/7 vstup, potrebujete systém pre správu užívateľov a systém pre registráciu.

Pokiaľ máte 24/7 nákup, potrebujete pokladničný systém, inventúry, tlač štítkov, platobný terminál, clearing platieb, export pre účtovníctvo, fakturačný systém atď.

Senzory a zabezpečenie a kamerový systém musia niekam ukladať všetky údaje. 

Takže ide o desiatky menších systémov, ktoré integrujeme do platformy SamoBot Portál. Ale pre jednoduchosť povedzme, že sa mesačné náklady pohybujú okolo 5 000–6 000 Kč.

No a náklady na prevádzku s ľudskou obsluhou? Tak to je jednoduché.

Priemerný mesiac je cca 730 hodín × 150 Kč/h. = 109 500 Kč

Akú úlohu hrá fakt, že samoobslužné predajne môžu byť otvorené 24/7?

Veľkú, ľudia nám povedali, že aj tak nakupujú najčastejšie od 9 do 18 hod., tak prečo mať prevádzku 24/7? Mali sme možnosť otestovať, čo sme si mysleli, a to, že keď obchod bude od začiatku 24/7, kompletne sa mení nákupné správanie ľudí. Vidíme, že cca 35–40 % nákupov sa deje mimo štandardnej otváracej doby.

Plánujete so SamoBotom expandovať do zahraničia? 

Už sme na Tenerife.

Teraz tvoríme partnerstvo s firmami v ČR, hlavný odbyt je ale za hranicami ČR, smerujeme teda aj mimo našu rodnú krajinu.

Je to nová technológia, ako na ňu reagujú predajcovia?

Pre bežných predajcov je to niečo úplne nové. Snažíme sa im všetko vysvetliť a za každým najskôr ideme osobne, ukážeme im našu technológiu a pozrieme sa na ich produkty aj priestory. Vynakladáme maximálnu snahu minimalizovať ich riziko.

Ľuďom preto ponúkame prenájom nášho SW na 6 mesiacov zdarma, zaplatia tak na začiatku len za HW (ktorý vieme poskytnúť aj na splátky).

Pokiaľ sa po pol roku rozhodnú, že naše riešenie nechcú a nevyhovuje im, odkúpime si HW späť a využijeme ho u ďalšieho zákazníka. Radi využívame aj refurbished HW, pretože je pre nášho zákazníka lacnejší a tak výrazne ušetrí na výslednej cene celého riešenia.

Ďalší článok
Príbeh Elimashop: spojenie e-shopu s kamennou predajňou sa v našom prípade ukázalo ako ideálne