Príběh e-shopu LeonFish.sk: nejde nám len o najkratší doručení. So zákazníkmi chceme aj diskutovať a odporučiť im tie najvhodnejšie výrobky

Prevádzka e-shopu nemusí byť len čistý podnikateľský zámer. Môže ísť aj o splnenie sna. Presne toto je prípad online obchodu LeonFish.sk, ktorý už viac ako rok prevádzkuje Ladislav Bitto. Bývalý bowlingový reprezentant a rodený obchodník je totiž už od detstva vášnivým rybárom. Voľba sortimentu chystaného e-shopu preto bola viac ako jasný. V Ladislavom sme sa rozprávali o tom, ako v dnešnej dobe uspieť v nabitom konkurenčnom prostredí alebo o tom, prečo je niekedy lepšie vydať sa zložitejšie cestou.

Na svojich webových stránkach uvádzate, že ste aj Vy sám vášnivý rybár. Môžete nám povedať, ako vlastne celý príbeh e-shopu s rybárskymi potrebami odštartoval?

Športovému rybolovu sa venujem od detstva a do jej tajov ma prvotne priviedol môj otec. Kvôli časovým možnostiam som mierne na neho zanevrel iba počas mojej reprezentanej kariéry v bowlingu, ale od jej ukončenia opäť svoj voľný čas môžem venovať aj športovému rybolovu. Už dávnejšie som nosil v hlave myšlienku ohľadom vytvorenie rybárskeho e-shopu, ale nemal som na to dostatok času a chýbal aj ten povestný spúšťač. Minulý rok však nápad nabral reálne kontúry, pričom hlavným akcelerátorom bolo naštartovanie mojej spolupráce s významným výrobcom rybárského vybavenia - značkou MIVARDI. Ak započítame situáciu spôsobenú pandémiou, ktorá priniesla väčší dopyt po vzdialenom nakupovaní, bolo len otázkou času, kedy sa do toho pustím. No a v neposlednom rade som našiel k tomuto nápadu ďalšieho zanietenca, s ktorým sme ako inak práve na rybárskej výprave dohodli spoluprácu a vytvorenie nášho e-shopu LeonFish. Od vtedy to nabralo rýchly spád. Spoločnosť sme založili počas letných prázdnin minulého roku a do pár mesiacov sme spustili náš obchod. Vedeli sme, že “hlavnú” rybársku sezónu nestihneme, ale práve to nám nevadilo. Chceli sme postupne vyladiť jeho fungovanie a prekonať pri menšom nápore nezrovnalosti, ktoré takýto štart so sebou prináša. Nepoužili sme klasickú taktiku väčšiny e-shopov, ktoré importnú XML feed svojich dodávateľov, vrátane so všetkými nekonzistentnosťami ako sú rôzne formáty obrázkov, pravopisné chyby a cudzojazičné texty. Ponuka produktov naozaj prešla komplet našimi rukami a každý z nich bol manuálne vložený aj s úpravou obrázkov, s prekladom do slovenského jazyka a hlavne, vytvorením takých parametrov pre vyhľadávanie, aby zákazníkom boli umožnené také filtračné podmienky, ktoré mu pomôžu produkt v danej kategórii rýchlejšie nájsť. Nám veľmi prekážalo množstvo produktov pri našich nákupoch u iných e-shopoch, ktoré boli zobrazené ako nekonečné množstvo produktov toho istého – rozdiel bol len vo veľkosti, farbe, dĺžke a podobne, ktoré však boli skryté v názve. To, že sme sa rozhodli sme sa ísť ťažšiou cestou a manuálne sme takto nahrali cez osem tisíc produktov, prináša nám nateraz práve tú odlišnosť od väčšiny novovzniknutých e-shopov.

Ste rád, že ste sa do tohto projektu na začiatku všetkého pustil a venoval svoj čas zohnaniu dodávateľov, prepravcov, nastavenia obchodu a všetkému, čo je so začiatky spojené?

Samozrejme začiatky a štart takého projektu so sebou prináša aj veľké množstvo úsilia a času venovanému na nastavenie a prípravu. Mohol som však využiť aj moju výhodu, ktorá vychádzala z môjho pôsobenia v obchodnej sfére v oblasti informačných technológií, pričom navyše od útleho veku aj programujem. Posledných rokoch som riešil zopár súkromných projektov pre priateľov vo forme prípravy webu a tak som to mohol všetko teraz zúročiť. Vytvorenie grafiky, vzhľadu, designu a work-flow fungovania e-shopu sme nezadali žiadnej agentúre, ale odpracoval som to sám. Pri výbere e-shopového riešenia preto padla voľba na UPgates, lebo okrem najširších možností pre náš zámer ísť formou variánt, sme dokázali zapracovať aj veľké množstvo vlastných vychytávok cez úpravy. Určite veľmi pomohlo aj moje zázemie z obchodnej činnosti a znalosť rybárskeho prostredia, čo prinieslo jednoduchšiu komunikáciu s dodávateľmi a nastavením podmienok, aj vrátane prepravcov. Ak máte cieľ, ako ja v tomto prípade, rád sa ho držím a chcem spraviť max. aby som dané rozhodnutie nemusel ľutovať. Vnímam to tak, že skúsenosť je neprenosná a niektoré veci je lepšia raz skúsiť, ako len o tom x krát rozprávať. Som rád, že som sa do toho pustil a môžem potvrdiť, že je to veľmi cenná skúsenosť. V súčasnosti je to už aj radosť, keď vidíte, ako obraty stúpajú a máte čím ďalej, tým viac spokojných zákazníkov.

Máte e-shop ako hlavný zdroj príjmov? Prípadne aká je Vaša hlavné zamestnanie po, ktorom si chodíte na ryby oddýchnuť?

Rybársky e-shop LeonFish.sk nie je zatiaľ hlavným zdrojom mojich príjmov a je to skôr plnenie si svojho sna. Je to však niečo, kde v spolupráci a druhým projektom postupne budujeme malé rodinné zázemia pre fungovanie. Počas tvorby stránok s rybárskou tematikou som totiž vytvoril a spustil aj ďalší e-shop, tentokrát zameraný na kreatívne, drevené a ručne vytvárané detské hračky PinguLand.sk. Je pravda, že toto je skôr pre moju drahú polovičku ? . V kombinácii týchto dvoch e-shopov a ich stúpajúcou tendenciou obratu to možno už budúci rok môže byť zaujímavé rodinné prilepšenie. Nateraz som spokojný s tým, že už generujú aj mesačný zisk pri plnom pokrytí nákladov spojených s prevádzkou. Mojim hlavným zdrojom príjmu však naďalej bude moja firma pôsobiaca v oblasti informačných technológií a telemedicíny.

A ako ste s doterajším predajom na internete spokojný?

Nemali sme veľké očakávania, veď e-shopov je veľké množstvo a masívna reklama robí svoje. Mali sme však za cieľ byť trocha iný a skúsiť vrátiť späť to osobné čaro, čo možno poteší ľudí pri nákupe. Nenaháňať sa len čo najskôr doručiť, ale skúsiť poradiť, podiskutovať o možnostiach a odporučiť možno vhodnejší výber tovaru. Chceli sme sa odlíšiť aj v tom, aby to nebolo len o obratoch, ziskoch, ale aby sme urobili nečakanú radosť, potešenie z nákupu. To sa dá jedine individuálnym prístupom a preto sa pokúsime čo najdlhšie vydržať v trende, ktorý sme si nastavili. Náš plán na prvý rok fungovania - a to vôbec nebol nastavený nízko - sme prekročili už po siedmych mesiacoch fungovania, takže máme spokojnosť zatiaľ a verím, že aj zákazníci to tak vnímajú.

Využívate okrem e-shopu aj iné predajné kanály?

Podľa mňa sa v rámci pandemickej doby správanie zákazníkov mierne upravilo. Už to neni taký konzumný spôsob a čoraz viac sa tlačí vopred digitálny priestor. Nám nateraz stačia dve vlastné výdajné miesta (a to nemyslíme zásielkovňu a podobne) pre osobný odber a pre vlastné skladové priestory. Chceme sa však čo najviac uchytiť hlavne v digitálnom priestore a preto využívame aj iné predajné kanály ako sú Google, Heureka alebo Facebook. No a v neposlednom rade sú to aj investície do reklamných kampaní pre zvyšovanie našich predajov.

Máte s vaším e-shopom nejaké plány do budúcna?

Pri štarte sme to spúšťali ako malý rodinný podnik a preto sa prvotne potrebujeme etablovať na trhu. V našom prípade by som chcel v rámci prvého roku fungovania e-shop hlavne stabilizovať – mať dostatočné skladové zásoby, vyriešenie rýchlej logistiky a nezabúdať na osobný prístup k zákazníkom. Nech máme zabehnutý režim a nech to ide skoro automaticky ?, aby sa proste vychytali všetky prvotné chybyčky - nech si všetky pomyslené ozubené kolieska poriadne sadnú na správne miesta. Uvidíme čo prinesie budúcnosť, či v ďalších rokoch bude progres aj pri navyšovaní obratu. A ak by nastala toto pozitívna situácia, určite budeme zvažovať, ako ďalej a možno sa nebudeme brániť ani rozširovaniu, prípadne kamennej predajni.

Ktoré produkty z Vašej ponuky sú v súčasnosti najžiadanejších a prečo?

Pokiaľ si odmyslíme klasickú drobnú bižutériu za pár eur ako sú olovká, bužírky, háčiky a podobne, tak najčastejšie sa v súčasnosti predávajú nástrahy pre lov kaprov – boilies. K tomu je v tomto roku veľmi žiadané aj ľubovoľné kempingové vybavenie ako sú bivaky, postele alebo kreslá. Rybárske nástrahy a návnady idú po celý rok a to hlavne zabehnuté a známe značky, ktoré sú žiadané a majú dobré referencie. S kempingovým vybavením je to tento rok problém, nakoľko iba ten čo fyzicky nakúpil na sklad tieto veci, vie ich predávať. Je toho veľký nedostatok a umocnilo to aj ťažšie doručenie a meškajúce dodávky tovarov z Číny, či už zaseknutý Suezský prieplav alebo chýbajúce kontajnery. 

Aký je Váš najväčší úlovok?

V rámci športového rybolovu sa venujem hlavne kaprárine a sumčiarine. Doteraz sa mi podarilo zdolať zopár krásnych kaprov nad “magickou hranicou” - 20kg z toho najťažšieho kapra som zdolal práve minulý rok na Slovensku a vážil 25.2 kg. Čo sa týka sumca, tak najväčšieho som ulovil v zahraniči pred pár rokmi a vážil 87kg.

Ďalší článok
Príbeh e-shopu Lii Leather: o tom, ako kožené výrobky vyrábať udržateľne a prečo je ručná práca omnoho kvalitnejšia ako veľkovýroba