Responzívne zobrazenie

Čo je to responzívné zobrazenie

Zvyčajne stačí len či dva pohľady okolo seba, aby bolo hneď jasné, že smartphony a tablety do istej miery nahradili počítače. Ide o trend, ktorý len tak nevymizne. Skrze chytré telefóny dnes úplne bežne prechádzame web a čoraz častejšie dokonca aj nakupujeme. Niektoré odhady hovoria, že skrze mobilné zariadenia dnes web navštevuje až polovica používateľov. Záleží samozrejme na charaktere konkrétnych stránok. Minimálne to však bude 20 až 30 percent. To je obrovská masa potenciálnych zákazníkov, ktoré veľmi pravdepodobne odradia, ak sa im vaše internetové stránky zobrazí na malom displeji telefónu vo webovej verzii.

Práve preto sa pred 10 rokmi začal rozmáhať takzvaný responzívne dizajn webu, ktorý sa dokáže inteligentne prispôsobiť veľkosti displeja. Výraz "responsive web design" prvýkrát použil v máji 2010 americký programátor Ethan Marcotte. Web optimalizovaný pre mobilné zariadenia sa začal veľmi rýchlo stávať štandardom.

responzivita

Obzvlášť dôležitý je responzívne dizajn pre prevádzkovateľov malých lokálnych podnikov. Konkrétne napríklad obchodov, kaviarní alebo reštaurácií. Ľudia tieto podniky veľmi často hľadajú počas chôdze na ulici a samozrejme skrz mobilný telefón. Dobre optimalizované webovej stránky zásadne zvyšujú šancu, že užívateľ, napríklad turista, podnik s pekným webom nájde a zistí z neho všetky potrebné informácie, podnik nakoniec skutočne navštívi. Responzívne zobrazenie je dnes navyše jedným z faktorov, ktorý rozhoduje o tom, ako vašu stránku budú zobrazovať internetové vyhľadávače.

Mobilné nakupovanie je trend

Stále častejšie sa však cez mobilné zariadenia odohrávajú tiež internetovej nákupy. Tu už to nemusí byť nutne smartphone, ale aj tablet. Mohlo by sa zdať, že tablet má už dosť veľkú obrazovku na to, aby mohol pohodlne zobraziť webové stránky v plnom rozsahu. Do úvahy ale musíme vziať iný pomer strán, a to zvlášť, ak tabliet používame vertikálne, a tiež dotykové prostredie. Ak sú stránky dobre optimalizované a na tabletu sa dobre prechádzajú, opäť sa zvyšuje šanca, že tu používateľ skutočne nakúpi.

Kontrola dobre fungujúceho responzivního zobrazenie je skrátka jednou z dôležitých vecí, ktoré je potrebné skontrolovať ešte pred spustením ostrej verzie webu.

Tak trochu predchodcom responzivního dizajnu bola takzvaná mobilná verzia webu. Ešte dnes majú niektoré weby niekde vpravo hore tlačidlo pre prepnutie na mobilnú verziu. V tomto prípade nemôžeme hovoriť o responzivním dizajne. Ide skôr o paralelný web, ktorý beží na subdoméne. Typicky m.domena.cz. Responzívne zobrazenie je oproti tomu taký dizajn webu, ktorý sa flexibilne prispôsobuje veľkosti displeja. Napríklad veľkosť obrázku nie je definovaná v pixeloch, ale v percentách, vďaka čomu sa prispôsobí rozlíšenie danej obrazovky. Jednotlivé časti stránok sú zoskupené do blokov, pričom aj rozmiestnenie týchto blokov sa optimalizuje podľa rozlíšenia obrazovky.

Upgates rieši aj problém fyzickej optimalizácia HTML kódu a skriptov responzivního webu pre najmenších mobilné prístroje. U tých sa predpokladá využitie pomalšieho pripojenia k internetu. Nechceme predsa, aby sa do mobilu sťahovali obrázky, ktoré sú zmenšené len rozmerovo, nie veľkostne (kB). Zbytočné časti kódu možno pomocou podmienok pre mobilné zariadenia úplne odstrániť. Takže komunikácia so serverom a veľkosť sťahovaných súborov na zníži na nevyhnutné minimum.

Ďalší článok
Prečo je blog jedným z pilierov úspešného e-shopu?