Jan Štěrba (co-founder, Robot Jára): umelá inteligencia je šikovný brigádnik, obmedzí rutinu a uvoľní priestor na rozvoj

Umelá inteligencia sa stáva stále častejšie súčasťou našich životov. Prekladá za nás texty, vylepšuje fotky alebo vyhľadáva ideálne cieľové publikum pre vaše reklamy. Vďaka novému doplnku Robot Jára však umelú inteligenciu môžete zamestnať aj priamo vo svojom e-shope. O možnostiach šikovných automatizácií sme sa rozprávali s tvorcom robota Jara, Janom Štěrbom. 

Do galérie našich doplnkov nedávno pribudol tiež Robot Jára. Už jeho názov napovedá, že ide o trochu nevšedný nástroj. Predstavte nám teda na úvod vášho robota.

Jára je pomocník pre eshoperov, ktorý šetrí čas a pomáha zarábať peniaze vďaka inteligentným automatizáciám. Pri prevádzkovaní eshopu je veľa činností, ktoré musia robiť ľudia, ale tiež veľa takých, ktoré môže zvládnuť stroj. My jednotlivým automatizáciám hovoríme roboti a každý dokáže niečo iné. Vy si len môžete vybrať, ktorý sa vám práve hodí a toho “zamestnať”. Výhoda je, že pracuje pokojne aj v noci a stojí vás len skutočne odvedenú prácu.

S čím konkrétne dokáže Robot Jára pomôcť?

Napríklad s radením produktov v kategóriách pomocou robota Automatické radenie produktov. Užívatelia oceňujú možnosť nastaviť produkty skladom na prvom mieste, ale hlavne to, že nemusia skúmať google analytics, objednávky, aby zachytili aktuálne trendy a to kombinovať s tým, či sa blížia Vianoce alebo jar. Toto totiž zvládne robot vďaka umelej inteligencii sám.

Jednou z noviniek je kreatívne písanie popisov produktov. Náš “AI copywriter” dokáže skutočne z technického popisu alebo jednej vety o produkte vytvoriť pútavý marketingový text, na ktorý nadväzuje porovnanie s ostatnými podobnými produktmi a vysvetlením výhod. Znie to až neuveriteľne, ale je to tak.

Robot Jára využíva princípy umelej inteligencie, ktorej fungovanie je pre laikov celkom záhadou. Ako to vlastne celé funguje?

Umelá inteligencia je marketingový názov pre celý odbor štatistiky, ktorý sa presnejšie nazýva strojové učenie (machine learning). V princípe to funguje tak, že nejakému programu predložíte veľké množstvo údajov a ten program je schopný v nich nájsť štruktúru a väzby.

Jeden príklad je Automatické radenie, tu sú vstupom historické údaje o návštevnosti a predajnosti z Google Analytics a tiež údaje o skladovosti, cene a ďalšie z eshopu. Z týchto údajov robot “natrénuje” model, ktorý potom používa na predpovedanie predajnosti jednotlivých produktov na základe údajov z aktuálneho týždňa.

Ďalšou kategóriou sú neurónové siete a veľké jazykové modely - ako napríklad model GPT od OpenAI, ktorý Jára využíva pre svojho AI Copywritera. Tento model si môžete predstaviť ako zip súbor so všetkými vedomosťami ľudstva, v ktorom sa dá veľmi rýchlo vyhľadávať. A dokonca to vyhľadávanie prebieha takým spôsobom, že dokáže generovať zdanlivo nové texty a myšlienky.

Príklad textu vygenerovaného umelou inteligenciou. Zadanie znelo: podľa čoho vybrať elektrobicykel? 

Pri výbere elektrobicykla by malo byť zohľadnených niekoľko kľúčových faktorov:

  • Účel použitia: Zvážte, či budete jazdiť hlavne po meste alebo na dlhšie vzdialenosti. Pokiaľ budete jazdiť hlavne po meste, potrebujete bicykel s dobrou manévrovateľnosťou a kompaktnými rozmermi. Pokiaľ budete jazdiť na dlhšie vzdialenosti, potrebujete bicykel s väčším dojazdom a lepším odpružením.
  • Veľkosť bicykla: Veľkosť bicykla by mala byť vybraná podľa výšky jazdca. Je dôležité, aby ste sa na bicykli cítili pohodlne a mali dobrý prehľad o okolí.
  • Batéria: Dôležitým faktorom je kapacita batérie a dojazd na jedno nabitie. Pre dlhšie vzdialenosti by mala byť kapacita batérie čo najväčšia.
  • Motor: Vyberte si bicykel s motorom, ktorý vyhovuje vašim potrebám. Pokiaľ budete jazdiť hlavne po meste, stačí vám motor s výkonom do 250 W. Pre dlhšie vzdialenosti je vhodnejší motor s výkonom nad 250 W.
  • Cena: Cena elektrobicykla sa môže líšiť v závislosti od kvality komponentov a značky. Odporúčame porovnať ceny rôznych modelov a vybrať si ten, ktorý vám ponúkne najlepší pomer cena/výkon.

Ako vám vlastne napadlo meno Robot Jára?

Chceli sme názov, z ktorého bude poznať, že ide o nástroj, ktorý zvládne používať ktokoľvek. Teraz robíme všetko pre to, aby si Jára toto meno zaslúžil. 

E-shoperi aktuálne riešia novelu zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá upravuje pravidlá pre zverejňovanie zliav. Vy máte elegantné riešenie. Aké?

Vytvorili sme robota Strážca zliav, ktorý kontroluje bežnú cenu tak, aby prezentovaná zľava zodpovedala novej legislatíve. 

Robot si uchováva históriu predajnej ceny u všetkých produktoch a potom každý deň na základe zákonom stanovených pravidiel a svojho nastavenia kontroluje, že nastavená bežná cena (cena pred zľavou) týmto pravidlám zodpovedá. Pokiaľ nájde nezrovnalosť, dokáže vygenerovať report, prípadne cenu rovno prenastaviť.

Algoritmus, ktorým robot stanovuje bežnú cenu, nám skontrolovalo niekoľko právnikov a veríme, že eshoperom prinesie pokojný spánok. 

O umelej inteligencii toho rozhodne budeme v e-commerce veľa počuť. Ako podľa vás online nakupovanie a správu e-shopu zmení? Zaniknú niektoré profesie?

Nemyslím si, že by mali zanikať profesie, prínos vidím skôr vo zvýšenej efektivite a možnosti sa rozhodovať na základe údajov a pokročilých algoritmov. Rozhodne nenahradí majiteľa eshopu a jeho zamestnancov, ktorí pre neho dýchajú a vymýšľajú, čo užitočné pre zákazníkov urobiť. Umelá inteligencia je ako šikovný brigádnik. Pomôže obmedziť rutinnú prácu a umožní rýchlejšie a ľahšie posúvať veci dopredu.

Veľké spoločnosti využívajú umelú inteligenciu už dávno, pretože sú schopné najať expertov, ktorí s ňou dokážu pracovať. Vďaka nástrojom ako je Robot Jára sa dostávajú porovnateľné možnosti eshopom všetkých veľkostí a môžu tak lepšie konkurovať gigantom.

Váš cenník nie je úplne jednoduchý. Môžete nám ho prosím pomôcť rozkľúčovať? 

Nie je potrebné sa obávať nejakých prekvapivých poplatkov či zložitostí. Po aktivácii robota a jeho nastavení - ešte pred spustením - sa automaticky zobrazí očakávaná cena za mesiac prevádzky a vďaka tomu presne viete, na čom ste. Často má tiež eshoper možnosť ovplyvniť cenu nastavením robota.

Ako je vidieť, snažili sme sa, aby naše ceny boli čo najviac transparentné. Jára účtuje každý svoj úkon presne podľa jeho náročnosti. Pretože každá práca je inak náročná, má každý robot pri sebe informáciu, koľko každý jeho úkon stojí. Konečná cena sa pri každom eshope a robotovi mení. Niekde záleží na počte produktov, inde je pevná cena za úkon. 

Járave zlaté pravidlo je, že musí za minuté peniaze priniesť aspoň 10x väčšiu hodnotu. Už za cenu jednej kávy ušetrí hodiny času.

Pre predstavu: 10 kreditov stojí 1 Kč a zodpovedá to napr. napísaniu 4 odsekov textu (500 slov). Pre eshoperov, ktorí sa rozhodnú robota využívať viac, čaká pri nákupe kreditov množstvová zľava.

Aké sú teda náklady na integráciu Robota Jara pre priemerný e-shop? 

Integrácia robota je zadarmo. Eshop si ho nainštaluje sám podľa návodu a pokiaľ potrebuje pomoc, sme plne k dispozícii na chate alebo zdarma pomôžeme s inštaláciou na online hovore. Pre vyskúšanie a malé eshopy je možné využiť robota úplne zdarma. Po registrácii dostane každý tisíc kreditov. Navyše každý mesiac dostane eshop prvých 50 kreditov zdarma.

A máte vyčíslené aj jeho prínosy?

Jára je príliš mladý na to, aby sa mohol oháňať prezentáciami a grafmi. Jeho hlavnou myšlienkou je robiť robota, ktorého práca je na nezaplatenie. Napríklad taká maličkosť ako robot pre Plánované zmeny, ktorý umožní uvoľniť limitovanú edíciu do predaja v presne stanovený čas, umožní eshoperovi riešiť iné veci ako v danú hodinu sedieť pri administrácii a zbesilo klikať. 

Pre eshopy, ktorým dodávatelia posielajú údaje e-mailom je tu robot, ktorý vyzdvihne prílohu e-mailu a uloží ju tak, že sa dá použiť pre import. Nie je potom nutné každé ráno kontrolovať e-mail a ručne súbory spracovávať.

Zachytil som článok, ktorý hovoril o tom, že texty, ktoré budú vygenerované umelou inteligenciou bude google penalizovať a sú teda z hľadiska SEO nepoužiteľné. Ako túto penalizáciu riešite?

Faktom je, že žiadna penalizácia nie je. Google v apríli minulého roka uverejnil vyjadrenie, ktoré spomínate - to sa ale stalo rýchlo neaktuálne. Ešte ten istý mesiac svoj postoj upravil tak, že bežné použitie umelej inteligencie akým je napr. tvorba textov na webové stránky (články na blog, popisky produktov) žiadnym spôsobom penalizovať nebude. Jediné miesto, kam bude smerovať pozornosť je zneužívanie AI pre spam a tvorbu SEO fariem. Čo je dobrá správa pre všetkých, pretože sa nemusíme báť, že nástup stále lepšej AI spôsobí eshopom odliv návštevníkov z vyhľadávačov.

Určite chystáte aj množstvo ďalších noviniek. Prezradíte nám nejaké?

V prvom rade počúvame našich užívateľov. Sme veľmi radi, keď sa na nás niekto obráti a máme možnosť spoločne prebrať, akú činnosť by sa mu páčilo automatizovať.

Zároveň sledujeme aktuálne trendy v e-commerce a využitie umelej inteligencie. Príkladom je napríklad robot, ktorému pracovne hovoríme AI grafik. Možno ste už videli obrázky vytvorené pomocou nástrojov ako DALL-E alebo Midjourney. Veď ilustračné obrázky v tomto článku tvorila umelá inteligencia. Naším cieľom je umožniť eshoperom za pár sekúnd vytvoriť pútavú originálnu produktovú fotografiu na web alebo bleskovo pripraviť grafiku pre kampaň, ktorá obsahuje informáciu o zľave a je pripravená v správnych formátoch pre rôzne sociálne siete.

Ďalší článok
Veronika Sedláková (Partnership Team Leader, Heureka): pracujeme na tom, aby bola Heureka vhodná pre každý e-shop