Tomáš Formánek (CEO, Inventoro): dokážeme e-shopom ušetriť státisíce mesačne

Nájsť optimálnu rovnováhu medzi zachovaním maximálnej možnej dostupnosti, a zároveň zabrániť príliš naditému skladu, nie je nič jednoduché. Kým tento proces nezautomatizujete. A práve od toho je tu Inventoro, ktoré vám pomôže zásadne zefektívniť riadenie skladových zásob. Vďaka zložitým alrogitmum, dokážu na základe histórie predajov znížiť skladovú zásobu až o 40 percent. O tom, ako konkrétne môže Inventoro pomôcť e-shopu, sme sa rozprávali s jeho zakladateľom a CEO Tomášem Formánkem.

E-shopy Upgates je novo možné napojiť na Inventory. Môžeme nám prosím na úvod váš nástroj trochu predstaviť? 

Inventory predpovedá budúce predaja. To je nesmierne užitočná kalkulácie, ktorá priamo súvisí s optimalizáciou skladových zásob. Zjednodušene povedané. Keď vieme, koľko tovar predáte v budúcnosti (za týždeň, za mesiac, ...), potom môžeme aj presne spočítať koľko zásob musíte držať skladom, aby ste nečelil výpadkom zásob a tým neprichádzali o ušlé tržby a rovnakou mierou, aby vám nerástli zbytočné zásoby . Inventory navyše túto relatívne zložitú disciplínu zjednodušuje a prepisuje do jazyka ľudí, tak aby softvér vedel ovládať aj matematický začiatočník.

Ako prebieha samotné prepojenie?

Napojenie eshopu Upgates vykonáva spoločnosť Webtown a je zadarmo. Je to polo-automatické napojenie, takže sa nejedná o sekundy, ale stále je to pre používateľov ľahký proces, ktorý v horizonte dní vedie k prvým predpovediam. Po napojení užívateľ získava 14 dní zadarmo na testovanie.

Keď hovoríte, že skladovú zásobu dokážete pri zachovaní dostupnosti tovaru znížiť až o 40 percent, môžete to vyjadriť peniazmi? Inými slovami, koľko financií toto opatrenie priemernému e-shopu dokáže uvoľniť?

Inventory nielenže šetrí náklady na zásoby, zároveň aj zvyšuje výnosy, lebo vie zabrániť výpadkom zásob. V bežnej prevádzke typického slovenského eshopu tak zvýši príjem o 200 000 Sk mesačne, postupom času vie uvoľniť cashflow v zásobách v rádov miliónov korún.

Predpokladám, že Inventor dokáže vďaka efektívnemu riadeniu zásob tiež navýšiť obrat.

Áno. Jednak zvyšuje samotný predaj, tým, že zabraňuje výpadkom zásob. Tam však samotný nárast nekončí. Vyššia dostupnosť tovaru má priamu väzbu aj na spokojnosť zákazníkov. Keď mu klient príde na váš eshop a nenájde, čo hľadá, lebo to je vypredané, tak odíde a už sa nevráti. Inventory tento trend zvráti, takže postupne dôjde aj k lepšej retencii klientely a vyššej výnosnosti z marketingových kampaní.

Inventory zvládne tiež s veľkou presnosťou predpovedať predaja. Môžete nám prezradiť viac o tom, ako sa vaše algoritmy učia s tovarom pracovať?

Základ nášho výpočtu sú historické predajné dáta. Inventor si prečíta vaše predaja a skladové zásoby dva roky späť. Dáta si najprv očistí o extrémne predaja, ktoré sa nebudú opakovať, očistí historické výpadky zásob a vďaka tomu zníženej predaja a automaticky sa identifikuje sezónnosť. Potom na tieto čísla pustia viac ako sto algoritmov. Niektoré sú čisto matematické, iné sa opierajú o umelú inteligenciu. Je to kombinácia rôznych spôsobov, ktoré sa aplikujú na každú položku zvlášť. Po výpočte sa začnú algoritmy medzi sebou porovnávať a systém vyberie pre každú položku každý deň ten s najpresnejší predpovedí. Tú potom použije. Navyše postupom času sa Inventor samo učí a neustále zlepšuje svoju presnosť predpovedí. Týmto spôsobom dosahuje presnosti predpovedí často až za hranicou 80%, čo je svetová špička, ktorá konkuruje tým najpresnejším algoritmom v maloobchode.

Vie českej e-shopy pracovať so zásobami a predikováním obratu tovar? 

Naše dáta ukazujú, že sa tejto oblasti príliš nevenujú. To je vidieť na nízkej dostupnosti tovaru a enormným množstvo mŕtveho skladu, ktorý často presahuje 40% hodnoty zásob. Tým sa naša oblasť stáva jednou z mála obchodných príležitostí, kde môžu eshopy skokovo ušetriť a zlepšiť svoju ziskovosť. 

Ak to nie je tajná informácia, koľko slovenských e-shopov a firiem Inventory používa? 

Sme mladá firma a na trhu sme ešte len od konca minulého roka. Už teraz však máme stovky zákazníkov a každým dňom nám pribúdajú noví a noví. Aj to myslím demonštruje, ako natrvalo zanedbaná je v slovenských eshopoch oblasť efektivity zásob a nás nesmierne teší, že máme dostupný jednoduchý nástroj, ktorý túto oblasť rieši a je pripravený pomáhať. Sme tu na to, aby sme pomohli všetkým malým a stredným firmám byť efektívny.

A typická otázka na záver. Aké sú vaše plány do budúcnosti, kam by ste chceli Inventory posunúť?

Tých plánov máme plný košík. Všetky však prepája naše základné misie a to, aby sme zostali dostupní a užitoční pre malé a stredné podniky. Trvalo teda zlepšujeme produkt a postupuje ďalej v automatizácii procesov objednávania. Po obchodnej stránke rýchlo zväčšujeme náš podiel na svetovom trhu. V tomto ohľade chystáme našu expanziu ešte násobne akcelerovať. 

Ďalší článok
Retino vám ukáže, že reklamácia a vratky nemusí byť žiadna veda. Prihláste sa na webinár zdarma