
Príbeh e-shopu Nemecká Drogéria: migrácia e-shopu sa dá zvládnuť aj za týždeň. Strata pozície vo vyhľadávaní bola minimálna
Rôzna kvalita potravín a drogérie naprieč európskymi krajinami je u nás už dlhé roky veľkou témou. Preto nie je sa čo čudovať, že vznikajú projekty, ktoré zákazníkom ponúkajú výrobky primárne určené pre zahraničné trhy. Jedným z nich je tiež e-shop nemeckadrogerie.cz. Čo ich k podnikaniu vlastne priviedlo? Ako to s tou dvojitou kvalitou vlastne je? A ako hodnotia Upgates po prechode z iného riešenia? Nielen o tom sme sa rozprávali s majiteľkou e-shopu Nemecká Drogéria Šárkou Havlíkovou.
Vo Vašom e-shope nájdeme nemeckú drogériu. Ako ste sa k predaju takto špecifického tovaru dostali?
Naozaj ma štvalo, čo sa tu predáva. Že ľudia musia jazdiť koľkokrát stovky kilometrov, aby si kúpili kvalitný prášok, alebo potraviny. To predsa nie je úplne normálne. A pretože sme vozili z Nemecka aj pre kamarátov a rodinu, povedali sme si, že skúsime tie produkty ponúknuť aj ďalším ľuďom, čo do toho Nemecka nemôžu alebo proste len nechcú dochádzať.
Tú základnú myšlienku máme koniec koncov aj v logu: Tvoja on-line nemecká drogéria. To on-line tam pribudlo časom, pôvodne som chcela kamennú predajňu.V podnikaní sa ale len z pekných myšlienok neprežije, to sa zase tak často nehovorí. Musíte o tom sortimente veľa vedieť, rozumieť aj ďalším veciam a množstvo vecí si jednoducho odmakať.
Tento odbor, teda dovozovú drogériu, sme vybrali tiež z dvoch ďalších dôvodov: ja som v tomto odbore pracovala v Nemecku, poznám to prostredie, produkty, mám správne kontakty. Môj životný partner zase má obrovské skúsenosti z obchodovania, marketingu a logistiky, pozná naozaj úspešných ľudí z e-commerce, ktorí nám poradili s množstvom vecí. Navyše dokáže rokovať s dodávateľmi a úradmi.
Roky sme skryto snívali o vlastnej rodinnej firme, kde si budeme môcť veci robiť po svojom a raz možno zostane pre naše deti. Stále ale nebol ten správny čas: hypotéka, potom bábätko, potom zase niečo. Nakoniec sme rozbili rodinné prasiatko a už to šlo. Najťažšie bolo urobiť ten prvý krok.
Dvojitá kvalita výrobkov v rámci Európy je dosť známa. Máte nejaké konkrétne príklady, z ktorých sú odlišné vlastnosti tovaru zrejmé?
My výrobky priebežne testujeme, predtým ako ich dáme do predaja. Robíme rôzne záťažové testy. Najväčšie rozdiely pozorujeme dlhodobo paradoxne u značkových vecí. Všeobecne pracie prostriedky, tabletky do umývačky, aviváže alebo kozmetika. Napríklad značkové krémy majú úplne inú konzistenciu, ako u nás. Pri pracích práškoch je to často pozorovateľné voľným okom. Keď to veľmi zjednoduším, nemecké prášky majú viac tých farebných guľôčok, čo sú práve aktívne látky. Pri aviváži to je možné zase spoznať podľa vône a hustoty.
Ono to má mimochodom celkom logické a jednoduché vysvetlenie. Ak ma pamäť neklame, tak na blogu máme stále článok, kde práve vysvetľujeme, prečo to tak je. Len musím upozorniť, žiadne odhalenie nadnárodného sprisahania sa nekoná.
Podobných e-shopov u nás funguje viacero. Čím sa zákazníkov snažíte zaujať?
My ideme v mnohých veciach tak trošku proti prúdu. Už sa nám to samozrejme párkrát aj nepekne vypomstilo. Ale kto neskúša, nevie.
Snažíme sa skrátka odlíšiť - či už sortimentom alebo servisom, po novom dokážeme vďaka Upgates ponúknuť napríklad množstvové zľavy, čo sme kedysi technicky skrátka nemohli. Napríklad čo sa týka dopravy, tak sme snáď ako jediní neriešili nikdy počty škatúľ či hmotnosť objednávky. Proste zákazník zaplatí jedno poštovné, či mu pôjde jedna škatuľa alebo päť.
Teraz aktuálne napríklad skúšame testovať linku pre telefonické objednávky. Tá má nečakaný úspech, aj keď to samozrejme nie je žiadna revolúcia. Zákazník zavolá, my mu poradíme, vyplníme objednávku, pošleme prípadne QR kód na platbu, pokyny pre platbu apod. Nie sme totiž priaznivci rôznych bootov. Niektorí zákazníci podľa nás stále chcú kontakt s človekom, tak prečo im ho nedopriať. Vyhodnotíme a uvidíme, či v tom pokračovať.
Ale hlavne, ponúkame len originálny tovar z Nemecka, žiadne náhrady, napríklad z Poľska, ktorými je trh zaplavený, nepredávame. K nám chodia ľudia pre kvalitné veci, nakupujú u nás, pretože nie sú spokojní s kvalitou na tunajšom trhu. Prečo im teda ponúkať náhrady, kde je tá kvalita prinajmenšom diskutabilná? To mi nedáva vôbec zmysel. V poslednej dobe sme sa stretli vyslovene aj s falzifikátmi, hlavne na sociálnych sieťach.
Naše najväčšie know-how, je totiž zaistiť tovar samotný. V ČR sú asi tak 2 veľkoobchody, kde berie 90 % našej konkurencie. Majú potom všetci rovnaké výrobky, pretláčajú sa cenou. Ten zvyšok sú menšie shopy, ktoré chodia za hranice vykupovať zľavové akcie v reťazcoch. Len v roku 2023 som zaznamenala 10 nových e-shopov, ktoré sa o niečo snažili, ten dopyt je veľký a samozrejme láka. Každý sa na tom chce zviezť a myslí si, že cez noc zbohatne. Už nie je mimochodom funkčný ani jeden. Ozajstnú konkurenciu vnímame tak v 2 alebo 3 e-shopoch.
My máme celkovo inú stratégiu, tovar si zháňame na priamo v Nemecku, pokiaľ možno bez priekupníkov. Čo je zložité z rôznych dôvodov, pre českú firmu obzvlášť. Bez kontaktov by som povedala aj nemožné. Jeden príklad za všetky: keď sa obrátite na výrobcu, tak vás slušne odkáže na zastúpenie v ČR, ktoré vám dodá lokálne produkty. Jednotlivé zastúpenia si obchody neberú. Nám sa podarilo tieto rôzne prekážky obísť či prekonať a môžeme tak našim zákazníkom ponúknuť skutočnú nemeckú drogériu a sortiment, ktorý inde nenájdu a veríme, že aj za fajn ceny.
Stále sa skrátka držíme pôvodnej myšlienky: Robiť kvalitnú drogériu dostupnou.
V Česku sa o nemeckých výrobkoch hovorí celkom dosť. Ako sa vám ale darí na Slovensku? Je to podobné?
Slovensko je pre nás zatiaľ pomerne nové. Ale aj tu nám po celú dobu chodia objednávky, otázky - takže ten záujem tam určite je. Navyše, zo Slovenska to majú ľudia do Nemecka o poriadny kus ďalej. Takže to pre nás do budúcna bude určite zaujímavý trh, ktorý budeme chcieť rozvíjať. Popravde, urobili sme na štarte aj pár chýb a tých sa chceme na Slovensku vyvarovať.
S e-shopom ste nedávno prechádzali z inej platformy. Ako ste zatiaľ so systémom Upgates spokojní?
Musím povedať, že sme boli ohromení, aké možnosti Upgates ponúka. Či je to systém množstvových zliav, jazykových mutácií, automatizácií a množstva ďalších vecí a doplnkov. Ešte nemáme nasadenú ani polovicu vecí čo chceme, ale pracujeme na tom. Ďalšia vec, ktorá nás uchvátila, bol moderný grafický dizajn. Sme ešte pomerne malá firma, takže vývoj vlastného e-shopu by bol ekonomicky nezmysel. V Upgates máme 99% vecí čo sme chceli a navyše v základnej cene. Pri konkurencii sme nechceli za dnes už bežné funkcie priplácať nemalé sumy, ktoré v súčte zvýšia cenu aj na štvornásobok. Osobne si myslím, že Upgates je momentálne na trhu absolútne najlepší v pomere cena x výkon.
Veľa ľudí nás aj odradzovalo, že je systém náročný na nastavenie. Popravde, nie je to úplne jednoduché - je to daň za tú variabilitu a funkcie. Ide ale len o to zorientovať sa v prostredí. Snáď všetko sme ale našli v nápovede, ktorá je skutočne obsiahla. A s tým naozaj málom, čo sme nenašli v nápovede, nám pomohla rýchlo a ochotne podpora.
V čom pociťujete najvýraznejšiu zmenu?
Možno sa bude niekto smiať, ale práve v tých základných veciach. Konkrétny príklad, naše pôvodné riešenie napríklad nemalo po prechode na GA4 absolútne zvládnuté meranie pre PPC systémy. To v dobe automatizovaných kampaní a rôznych zmien v zbere údajov je celkom problém. A popravde, dosť negatívne sa to prejavovalo finančne.
Potom samozrejme grafika, tá sa páči nám, ale hlavne aj zákazníkom. Množstvo doplnkov a funkcií na marketing, podporu predaja. Je toho naozaj veľa.
Ako prebiehal samotný prechod? A ako na zmenu e-shopového riešenia reagovali pozície v organickom vyhľadávaní?
Prechod trval presne 34 dní. Ale to len preto, že sme sa hrali v dizajnéri a skúšali funkcie. Zvládnuť by sa to dalo aj za týždeň, záleží na množstve produktov. My sme to pojali ako kompletný refresh. Čo sa týka prechodu, čakali sme to horšie. Zvládli sme to svojpomocne. Navyše to bola super príležitosť vykonať napríklad upratovanie v kategóriách a urobiť tak obchod o niečo prehľadnejší pre zákazníkov.
Pomerne jednoducho sme naimportovali produkty, len sme si dali tú prácu a rozhodili ich manuálne do nových kategórií, pretože tie sme prerobili. Ale pokiaľ niekto bude prechádzať a nebude meniť štruktúru kategórií, naimportuje si aj tie kategórie a priamo do nich produkty.
Čo sa týka organiky, ak k nejakým stratám došlo, budú minimálne. Na tie hlavné otázky žiadne poklesy neevidujeme. U pár vedľajších otázok je pokles o jednu, dve, maximálne tri pozície. Určite to nie je tak, že by sme sa prepadli až na druhú stránku, ako je občas niekde prezentované. Samozrejme, je potrebné sa povenovať presmerovaniu a základom SEO.
Aké máte s e-shopom plány do budúcna?
Tento rok bude veľký. Povedala by som, zlomový. Čaká nás sťahovanie do väčšieho skladu, to bude už v máji. Veľkou epizódou je aktuálne zaraďovanie nemeckých potravín, čo je plánované na jún. To budú v prvej vlne desiatky, skôr nižšie stovky produktov.
Druhou takou kapitolou sú segmenty domácich potrieb a dentálnej hygieny. Ako nám napísala výstižne jedna zákazníčka: drogéria a nemajú štipce na bielizeň. Tieto kategórie sme naozaj trošku prehliadali a je to škoda. Prvá vlna domácich potrieb nám už dokonca stojí v sklade, teraz prebieha fotenie.
Pripravujeme ozajstnú expanziu na spomínané Slovensko. Veľkou výzvou budú aj videorecenzie produktov a záťažových testov - predsa len, ukázané platí. Úplne samostatnou kapitolou bude potom v druhej polovici roka zameranie sa na veľkoobchod, ktorý robíme teraz veľmi okrajovo.