E-shop máte hotový, ale zákazníci ani objednávky sa príliš nehrnú? Potom vám príde vhod druhá sekcie nášho poradcu pre začínajúcich online podnikateľov. Detailne preberieme všetky marketingové aktivity, ktoré ako majiteľ e-shopu môžete realizovať. Základom sú tovarovej porovnávače, ktoré sme si predstavili v predchádzajúcom článku.

Kde inde na vás zákazník najčastejšie narazí? Vo vyhľadávačoch. Najčastejšie používaný, nielen u nás, je bezpochyby Google. Na slovenskom trhu má 76% podiel vo vyhľadávaní. Pre e-shop je životne dôležité, aby sa vo výsledkoch vyhľadávania umiestňoval na dobrých pozíciách a na mnoho kľúčových slov. Ako to dosiahnuť preberieme v nasledujúcej časti článku.

Čo to vlastne SEO je?

Search Engine Optimization. V preklade Optimalizácia pre vyhľadávače. Používanie výrazu SEO optimalizácia eshopu nie je preto úplne správne. Túto frázu hľadajú ale používatelia častejšie ako výraz SEO eshopu. Práve preto sme túto frázu použili. Ako v názve, tak v texte článku.

V praxi sa jedná o činnosti spojené s vylepšovaním stránok e-shopu za cieľom uľahčiť návštevníkom jeho nájdenie vo vyhľadávačoch (Google, Seznam.cz, Bing a pod.). Výsledkom týchto snáh je navýšenie počtu návštev e-shopu, ale hlavne zvýšenie kvality a relevantnosti týchto návštev.

Kvalitné návšteva - relácie trvá dlho, miera opustenie a odchodov je nízka a v rámci návštevy je navštívené čo najviac ďalších stránok. Najdôležitejšie je ale konverzie, teda prevedenie nákupu na e-shope. Všetko toto môžete sledovať napr. V Google Analytics.

Ako dobre u vášho e-shopu tieto výsledky plníte, spoznáte jednoducho tak, že si skontrolujete svoje pozície vo výsledkoch vyhľadávania (SERP). K tomu môžete použiť napríklad Google Search Console. Pochopiteľne je cieľom byť pokiaľ možno vždy na 1. mieste. Miera prekliknutia (CTR) tu totiž býva najvyššia. Podrobnejšia analýza vplyvu pozície vo výsledkoch vyhľadávania na mieru prekliku môžete nájsť v článku tu.

Miera prekliknutia (CTR) - pomer medzi zobrazením vo výsledkoch vyhľadávania a preklikom vedúcim na stránku vášho e-shopu. Udáva sa v percentách. Prvej pozície na Googli majú podľa aktuálnych prieskumov CTR v priemere 28,5%.

Ako e-shop dostať na prvé stránky vo vyhľadávaní?

Byť vždy a všade na prvom mieste vo vyhľadávaní nie je reálne. SEO je dynamická disciplína a konkurencia nikdy nespí.

Prvotným cieľom by malo byť dostať sa aspoň na prvé stránky. Teda do pozícií 1 - 10. To dosiahnete, keď obsah vášho e-shopu zaujme vyhľadávače, ktoré vás budú hodnotiť kladne. Tomuto hodnotenie sa hovorí Ranking.

Vyhľadávací roboti prechádzajú počas zlomku sekundy všetky možné stránky a vyhodnocujú, ktoré sa majú a nemajú zobraziť vo výsledkoch na frázu zadanú do vyhľadávača. Plus tiež na akej pozícii. Hodnotiaci algoritmus vyhľadávačov sa neustále mení a prispôsobuje.

Parametrov, ktoré berú roboti do úvahy, je cez 200. A napríklad u Google vyhľadávanie sú vykonávané drobné zmeny tohto algoritmu aj niekoľkokrát denne. Citeľné a zásadné zmeny však prichádza len niekoľkokrát do roka.

SEO e-shopu krok po kroku:

  • Váš e-shop je indexovaný a vyhľadávače ho vidia a vedia o ňom
  • Identifikácia relevantných vyhľadávacích dotazov - analýza KW
  • Zodpovedajúce obsah vstupných stránok e-shopu pre dané vyhľadávacie dotazy
  • Užívateľská prívetivosť na výbornej úrovni
  • On-page faktory e-shopu a ich optimalizácia
  • Podporný obsah (návody, tipy, rady) šíriaci sa zadarmo medzi ľuďmi / organicky
  • Čiastkové optimalizácie

Ďalšie časť článku začneme analýzou kľúčových slov (KW), ktorá pre vás bude zásadné. Presne totiž stanovuje súbor vyhľadávacích dotazov, na ktoré by ste sa mali sústrediť.

Pokračovať budeme uvedením zásadných hodnotiacich parametrov vyhľadávačov. V súvislosti s nimi si ukážeme aj aktivity, ktoré je potrebné dlhodobo a pravidelne robiť, aby ste sa vo výsledkoch vyhľadávania posúvali nahor.

Kľúčové slová (KW) - sú to slová a frázy, ktoré sú úzko spojené s vaším e-shopom alebo odborom podnikania. Pod týmito slovami vás používatelia najčastejšie hľadajú.

Analýza kľúčových slov

Pomáha vám zistiť, pod akými slovami alebo frázami vás vaši zákazníci a návštevníci e-shopu vyhľadávajú. Tieto poznatky môžete využiť na úprave existujúceho obsahu e-shopu a hlavne k tvorbe obsahu nového. Pokiaľ chcete navyšovať kvantitu a kvalitu organických návštev e-shopu, bez tejto analýzy to nepôjde.

Analýzu KW si môžete realizovať buď sami, alebo dopytovať špecializované agentúry. Ak sa rozhodnete ušetriť azvládnuť všetko úplne zadarmo, môžete využiť napríklad bezplatný nástroj Google Ads, Plánovač kľúčových slov. Obdobným nástrojom disponuje tiež Sklik. A to pod názvom Návrh kľúčových slov. Ak nechcete platiť agentúru alebo profesionála, potom odporučíme využiť niektorý z najznámejších marketingových nástrojov, ktoré vám prácu značne uľahčí:

  • Marketing Miner
  • Collabim
  • SEMORA

Čo všetko analýzou kľúčových slov získate?

  • Relevantné slová a frázy, pod ktorými vás ľudia hľadajú alebo môžu hľadať
  • Informácie o tom, ako často sú dané slová v priemere vyhľadávaná
  • Koľko stránok už cielia na dané slovo a aká je u neho konkurenčnost
  • Rozdelenie kľúčových slov podľa priorít
  • Rozdelenie kľúčových slov do kategórií podľa tém a pod.

Analýza KW sa vám postupom času bude hodiť aj pre platenú reklamu (PPC), o ktorej bude pojednávať náš budúci článok. Najmä pri vyhľadávacích reklamných kampaní by ste sa bez relevantných kľúčových slov neobišli.

Ako konkrétne postupovať pri optimalizácii e-shopu pre vyhľadávače?

Pre lepšiu prehľadnosť si aktivity delíme na tzv. On-page a off-page. Teda tie, ktoré robíte priamo na stránkach vášho e-shopu, a tie, ktoré sa týkajú vplyvov zvonku. Pre zlepšenie hodnotenia je potrebné riešiť oba faktory. Niektoré z nich nájdete aj v našom článku: SEO faktory e-shopu.

On-page SEO e-shopu

Texty, nadpisy a stukovatenie

Základom je pochopiteľne kvalitný a odborný text, ktorý bude prínosný pre vašu cieľovú skupinu zákazníkov. Ten zákazníkov udrží na vašom e-shope. Na základe toho ho potom budú lepšie vnímať tiež vyhľadávací roboti. Dávajte si pozor na duplicitné obsah alebo okopírovaný obsah z iných webov. Tento problém je často vidieť u produktových popiskov. Užívateľ síce nemusí na nič prísť, ale vyhľadávací roboti všetko spoznajú.

Texty a nadpisy musia byť pútavé a musí zacieliť na záujmy vášho publika. stukovatenie môže pomôcť čitateľom lepšie sa zorientovať. Odporúčame užívať ho na kľúčové slová v texte. Samozrejme nesmiete zabudnúť na to, že článok by mal v ideálnom prípade obsahovať len jedno z vašich kľúčových slov a na to sa zameriavať. Návody, rady, tipy a recenzie sú pre e-shop asi tým najlepším obsahom výnimkou produktov, kategórií a pod.

metatagy

SEO title a description. Vo výsledkoch vyhľadávania sa zobrazujú ako tučný nadpis danej stránky e-shopu a jej popis. Pre každú stránku, podstránku, produkt, kategóriu, článok a akýkoľvek obsah e-shopu by mali byť tieto tagy jedinečné.

U Title je ideálny rozsah 50 až 60 znakov. Description by mal obsahovať maximálne 160 znakov. Týchto obmedzení sa vždy držte a veľká väčšina SEO nadpisov a popisov sa bude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania správne. Súčasťou by malo byť vždy kľúčové slovo, na ktoré článok cielite.

Interné prelinkovanie, štruktúra stránok

Aby ste uľahčili prechádzanie e-shopu ako užívateľom, tak vyhľadávacím robotom, je dobré mať všetky stránky správne interne prelinkovanie. Odkazy musia byť funkčné a dávať zmysel. Štruktúra e-shopu musí byť prehľadná a intuitívne. Všetko preto raďte do kategórií, podkategórií a pod. Dôležitý obsah musí mať užívateľ z hlavnej stránky e-shopu na dosah 4 alebo maximálne 5 kliknutí. Všetko toto spadá pod UX a UI, čo je téma na samostatný a veľmi obsiahly článok.

URL e-shopu / doména e-shopu

Ak už e-shop nejakú dobu máte a v minulosti ste si doménu vybrali a zakúpili, nie je toto bod pre vás. Ak ale len začínate, je potrebné si dať na výber domény pozor. Názov by mal byť stručný, výstižný a mať spojitosť s vašou obchodnou značkou.

S ohľadom na SEO potom záleží tiež na starobu, respektíve na históriu domény. A pozor, vplyv môže mať tiež to, na akú dlhú dobu máte doménu registrovanú. Pre jazykové mutácie e-shopu sa odporúča mať samostatné domény. Viac informácií k doménam nájdete tu.

Landing page

Cieľová alebo záchytné stránka, na ktorú sa snažíte priviesť používateľa vyhľadávajúci konkrétne kľúčové slovo. Musí mať zodpovedajúci obsah, aby používateľ stránku neopúšťal a splnila jeho očakávania. Na landing page odporúčame mať vždy konverzný tlačidla.

Rýchlosť načítania e-shopu

Zásadná je pre vyhľadávače a návštevníkov taktiež rýchlosť načítania. Viac o tom, čo všetko môže spomaliť váš e-shop, nájdete v našom článku " Rýchlosť e-shopu ".

Presmerovanie

Keď na svojom e-shope zrušíte niektorú zo stránok, určite ju nezabudnite presmerovať. pro tieto účely je ideálny presmerovanie 301, ktoré prenáša takmer všetok PageRank na novú stránku. Ak máte na e-shope duplicitné obsah, je potreba riešiť kanonizáciu.

Viac o tom, ako na presmerovanie, nájdete tu.

Ďalšie technické on-page faktory

  • Validný HTML kód
  • Java scripty
  • Štruktúrovaná dáta
  • responzívne zobrazenie e-shopu
  • SSL certifikát a HTTPS zabezpečenia e-shopu
  • Sitemap a robots.txt
  • Ďalšie

Off-page SEO e-shopu

Off-page faktory zostávajú stále jedným z najdôležitejších parametrov hodnotiaceho algoritmu. Jedná sa o odkazy z externých webov, ktoré smerujú na stránky vášho e-shopu. Vôbec nemusí záležať na ich počte. Rovnako ako u návštevnosti je dôležitá aj kvalita. Odkazujúce web musí mať dostatočný PageRank, relevantnosť a autoritu. Dôležité je potrebné aj starobe externého odkazu.

Budovanie takejto siete odkazov sa hovorí Linkbuilding. Najviac prínosné pre vás budú prirodzené externé odkazy. Teda keď na váš e-shop niekto odkáže na svojich stránkach sám, alebo ho zmieni s odkazom na nejakom diskusnom fóre či sociálnych sieťach. Ku spätným odkazom môžete ďalej prísť napríklad tak, že o ne požiadate svojich zákazníkov alebo odberateľov.

Spolupracovať môžete s mnohými subjektmi, ktoré na váš e-shop budú rôznymi spôsobmi odkazovať, prípadne vás zmieňovať. Alebo môžete odkazy na svoj e-shop šíriť internetom vlastnoručne. Viac detailov o spätných odkazoch nájdete v článku " Ako získať spätné odkazy pre váš e-shop".

Čomu sa v rámci SEO optimalizácie vyhnúť?

Zoznam SEO praktík, ktoré vám neprinesú nič dobré. Skôr naopak, vyhľadávače vás za tieto činnosti budú veľmi pravdepodobne penalizovať. Ide o tzv. Black Hat SEO (Spamdexing), teda zakázané techniky v optimalizácii pre vyhľadávače.

  • Podvodné spätné odkazy
  • Nákup odkazov z katalógov / odkazové farmy
  • Skryté odkazy a časti textu
  • Duplicitné alebo ukradnutý obsah
  • Obsah vygenerovaný automatom / programom
  • Klamlivá presmerovanie
  • Iný obsah pre vyhľadávače a iný pre užívateľa
  • Nadužívaniu kľúčových slov
  • Využívanie veľkého množstva kľúčových slov v jednom obsahu

Nezabudnite, že SEO by mala byť dlhodobá aktivita. Výsledky možno neuvidíte hneď, ale postupnou optimalizáciou, investíciou do kvalitného obsahu a budovaním odkazové siete dokáže váš e-shop získať návštevnosť z vyhľadávačov. V niektorých odboroch, kde sú PPC kampane naozaj drahé, je SEO skvelou stratégiou a efektívnym spôsobom, ako na web dostať relevantné užívateľa. Optimalizácia však dáva zmysel aj v momente, kedy máte začínajúci e-shop a chcete, aby vás zákazníci jednoducho objavili.