Siedmy najväčší e-commerce trh sveta. Ako sa na ňom pri expanzii e-shopu uchytiť?

Francúzsky e-commerce trh je siedmym najväčším na svete. K takému postaveniu prispieva silne rozvinutá infraštruktúra krajiny a jej ideálna poloha v susedstve ďalších celosvetovo významných e-commerce hráčov. Expanziou e-shopu do Francúzska navyše získavate príležitosť osloviť francúzsky hovoriacich e-commerce zákazníkov aj v iných krajinách. Ako s e-shopom do Francúzska expandovať?

Francúzsky e-commerce trh v číslach

Francúzsko je najväčšou krajinou Európskej únie. Na jeho území žije cez 70 miliónov ľudí, čo ho spolu s Nemeckom a Veľkou Britániou radí medzi najľudnatejšie štáty Európy. Ide o bohatý štát s veľmi dobre rozvinutou infraštruktúrou a jednou z najväčších svetových ekonomík skupiny G7. K tomu nahráva aj jeho ideálna poloha. Susedmi Francúzska sú ďalšie svetovo významné ekonomiky: Nemecko, Británia, Španielsko a Taliansko. Ale ani ekonomiky ďalších susedov – Švajčiarska, Belgicka a Luxemburska nie sú zanedbateľné. A nie je bez zaujímavosti, že Francúzsko susedí s bohatým Monakom a Andorrou.

Vo Francúzsku predáva asi 210 000 e-shopov, preto nie je prekvapením, že na jeden e-shop pripadá len 320 obyvateľov. Francúzsky e-commerce trh pritom medziročne rastie dvojciferne. Za rok 2021 to bolo o 15 % a tento rastový trend pokračuje aj ďalej. Jeho objem za rok 2021 činil 130 miliárd eur. Internet využíva 95 % francúzskej populácie. Online nakupovanie využíva 8 z 10 Francúzov.

Expanzia e-shopu do Francúzska presahuje jeho hranice

Pri expanzii e-shopu do Francúzska získavate príležitosť osloviť svojich zákazníkov aj v iných krajinách Európy. Francúzština je veľmi využívaná aj v Belgicku, Švajčiarsku a Luxembursku. Pri správne vykonanej lokalizácii e-shopu tak značne rozšírite svoj okruh európskych zákazníkov.

Zaujímavosť: francúzština nie je rozšírená len v Európe, ale po celom svete. Rodených hovoriacich francúzštiny nájdeme aj v Kanade, Francúzskej Guyane (Južná Amerika) a vo viac ako 15 krajinách Afriky. Expanziou do Francúzska sa vám preto otvárajú nové cesty do celého sveta.

Vysoká konkurencia = nutnosť spoznať súpera

Francúzsky e-commerce trh je veľmi nasýtený a konkurenčné prostredie sa vyznačuje silným bojom o zákazníkov. Ešte pred zahájením príprav expanzie je preto nevyhnutné nechať si vypracovať analýzu trhu a konkurencie. Pravdepodobnosť, že budete jediným e-shopom, ktorý ponúka určitý segment tovaru, je takmer nulová. Preto je dôležité trh vášho segmentu tovaru a vašich konkurentov v ňom poznať do detailu. Podľa údajov potom dokážete pripraviť marketingový mix aj zákaznícku podporu tak, aby bola expanzia vášho e-shopu úspešná.

Znalosť cudzích jazykov je vo Francúzsku pod európskym priemerom

Hrdosť je jednou z popredných vlastností francúzskeho národa. To sa jasne prejavuje aj pri výbere e-shopu. Francúzi jednoznačne uprednostňujú e-shopy vo francúzštine. Preto je potrebné zaistiť profesionálny SEO preklad webu a e-shopu. Čo je to SEO preklad? Ide o preklad (rodeným hovoriacim), ktorý využíva vysoko hľadané kľúčové slová tak, aby na e-shop prichádzali relevantní návštevníci. Pre ich znalosť si nechajte vypracovať analýzu kľúčových slov vo francúzštine. Tú využije nielen SEO prekladateľ, ale aj ďalší špecialisti pre správu PPC kampaní, tvorbu obsahu na sociálne siete alebo článkov na blog.

Bez zákazníckej podpory vo francúzštine sa nezaobídete

Francúzsky patriotizmus je nevyhnutné zohľadniť aj pri poskytovaní zákazníckej podpory. Nehľadiac na jej formu (telefonická, cez e-mail alebo live chat), vždy musí byť poskytovaná riadne zaškoleným operátorom – ideálne rodeným hovoriacim. Znalosť cudzích jazykov vo Francúzsku je totiž pod európskym priemerom. Aj keď sa čísla zlepšujú, na nutnosti poskytovať zákaznícku podporu vo francúzštine to nič nemení.

Zaujímavosť: podľa rebríčku hodnotenia UNESCO je francúzština 10. najnáročnejším jazykom na svete. Pred ňou je napríklad nemčina (7. miesto) alebo islandština (4. miesto). Najťažším jazykom je potom čínština.

Marketplaces a produktové porovnávače vo Francúzsku

Podobne ako na nemeckom e-commerce je francúzsky e-commerce trh charakterizovaný dominanciou Amazonu. Za ním nasleduje Cdiscount, na ktorom nájdeme elektroniku a multimediálne produkty. Vo Francúzsku a ďalších frankofónnych krajinách je považovaný za hlavného konkurenta Amazonu. Ďalšími populárnymi marketplaces sú AliExpress a Fnac.com.

Silu marketplaces podtrhnú tieto čísla:

  • 50 % francúzskych e-commerce zákazníkov preferuje nákup na marketplaces
  • Okolo 60 % generácie mileniálov nakupuje na marketplaces
  • Cez 70 % všetkých e-commerce tržieb vo Francúzsku je realizovaných cez marketplaces

Rovnako populárne sú aj produktové porovnávače. Medzi tie najnavštevovanejšie patria Toulesprix, leGuide.com alebo Rue Montgallet. Porovnaniu cien pred nákupom sa venuje 80 % zákazníkov. Pri expanzii vášho e-shopu do zahraničia ich preto do svojho marketingového mixu rozhodne zaraďte.

Úplná preferencia online platieb

Online platby vo Francúzsku vedú s prehľadom. Najpreferovanejším spôsobom platby sú kreditné a debetné karty. Po nich nasleduje PayPal a bankový prevod. Viac ako 50 % všetkých online zákazníkov používa Cartes Bancaires, čo je miestna sieť platobných kariet. Drvivá väčšina z tejto siete je našťastie integrovaná so sieťou Visa alebo Mastercard. Znamená to, že pokiaľ bude platba v sieti Cartes Bancaires zamietnutá, bude opakovaná v sieťach Visa alebo Mastercard. Pri integrácii online platby preto ponúknite všetky tieto možnosti. Pretože konkurencia je na francúzskom e-commerce vysoká, pri neúspešnom pokuse o platbu uprednostnia zákazníci vašich konkurentov.

Či je váš web a e-shop po všetkých detailoch vychytaný, zistíte pomocou analýzy dôveryhodnosti e-shopu spracovanej rodeným hovoriacim – zástupcom vašej cieľovej skupiny. Vďaka reportu z analýzy obmedzíte tak riziko, že investujete do kampaní e-shopu, ktorý môže na rodených Francúzov pôsobiť cudzo alebo neautenticky.

Doručenie a vrátenie tovaru: rýchlo a bezplatne

Francúzsko sa pýši vysoko rozvinutou dopravnou sieťou. To umožňuje veľmi rýchle doručenie objednaného tovaru, čo Francúzi spolu s bezplatnou dopravou očakávajú. Rovnako to je aj pri reverznej logistike a manažmente vratiek. Z next-day-delivery sa – rovnako ako v ďalších krajinách stala konkurenčná výhoda e-shopov. Preto je často najlepším riešením outsourcing logistiky u fulfillment spoločností, ktoré si na rýchlosti doručenia a efektívnom a bezstarostnom riešení vratiek zakladajú.

Využívanie sociálnych sietí vo Francúzsku

Zo všetkých sociálnych sietí je vo Francúzsku najvyužívanejší Facebook. Instagram je populárny tiež, ten ale využívajú predovšetkým ľudia v strednom veku. LinkedIn, Twitter alebo Pinterest využíva zhruba tretina zo všetkých užívateľov sociálnych sietí.

Aj v tomto smere idú Francúzi s dobou. S-commerce, teda nákupy cez sociálne siete, využíva stále viac zákazníkov. Podľa spracovanej analýzy trhu zistíte, ako intenzívne využíva vaša cieľová skupina sociálne siete. Podľa toho potom kampane a tvorbu obsahu na sociálne siete do svojho zahraničného online marketingu zaradíte. Kvôli podpriemernejšej znalosti cudzích jazykov je samozrejmosťou viesť ho celý vo francúzštine.

Referencie sú pre francúzskych online zákazníkov dôležité

Spomeňme ešte poslednú charakteristiku francúzskych online zákazníkov. Podobne ako Nemci alebo Taliani a Španieli si aj miestni online zákazníci veľmi potrpia na užívateľské recenzie. Preto sa jedine oplatí zbierať ich hneď po zahájení predaja. Vďaka nim presvedčíte svojich zákazníkov, aby uprednostnili práve váš e-shop.

Expanzia e-shopu na francúzsky e-commerce trh nie je nijako ľahkou záležitosťou. Vzhľadom k jeho vysokému rozvoju ide skutočne o skok do naplno rozbehnutého TGV. To však neznamená, že sa na miestnom online trhu nedokážete uchytiť – naopak! S kvalitnou prípravou expanzie vášho e-shopu vám pomôže náš partner – špecialista na expanzie e-shopov – NK Expand. Rozšírte s nimi obzory svojho online podnikania nielen o Francúzsko.

Ďalší článok
Maďarský e-commerce naberá na obrátkach. Expanzia e-shopu do Maďarska je navyše oproti iným krajinám ľahšia