To, že bude rok 2020 rekordným bolo zrejmé už od jeho počiatku. Nikto, ani Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK), však nečakal až tak rapídny rast. Ako sme spomínali v priebehu minulého roka už niekoľkokrát, vplyvným hýbateľom bol koronavírus. Ten zmenil nákupné trendy po celom svete a donútil mnoho podnikateľov začať šliapať do online predaja a e-shopu. Obraty českej e-commerce v roku 2020 boli vo výške 196 miliárd korún. Je tak logické, že APEK pre rok 2021 predpokladá, že tržby e-commerce prekročí hranicu 200 miliárd korún.

Minulý rok potom výkonný riaditeľ APEK, Jan Vetýška, ohodnotil takto: "Česká e-commerce v oblasti predaja tovaru zažila veľmi úspešný rok, aj keď Koronavirové kríza sa e-shopom tiež nevyhla. Napriek tomu je však zrejmé, že internetové obchody v tomto náročnom období uspeli. Prevádzkovatelia sa v rade kategórií dokázali bleskovo vyrovnať s nárastmi obratov až vo výške stoviek percent a tiež dopravcovia svoju časť zvládli veľmi dobre. Bez tejto flexibility by bola celá situácia na trhu, ale aj v domácnostiach, ktoré na on-line predajcu spoliehajú, znateľne horšie. ".

Aký tovar sa v roku 2020 predávalo najviac?

  • potraviny
  • lieky
  • drogistický tovar
  • tovar dennej spotreby
  • elektronika a technika zjednodušujúce prácu z domova

Ako veľmi sa nakupovalo online a prečo?

E-commerce sa na maloobchodnom predaji v roku 2020 podieľala z 16%. V prieskume potom 51% Čechov uviedlo, že online nakupovali aj tovar naviac. A ďalších takmer 24% to má kvôli koronavírusy v pláne. Stojí za tým práve následky krízy. Teda to, že sú ľudia viac doma na home-office alebo distační výučbe v prípade študentov. To všetko viedlo napríklad k rastu predajov webkamier a notebookov, navýšenie predajov zábavného priemyslu (streamovacie služby, herné konzoly a i.) Alebo napríklad cvičebných pomôcok a nástrojov. Čím viac boli ľudia doma, tým častejšie inklinovali k doplňovanie vybavenie svojej domácnosti. 55% respondentov uviedlo, že väčší počet online nákupov plánujú aj do budúcnosti.

Viac informácií môžete vidieť v infografice od APEK: