
Ako si nájsť správneho dodávateľa pre e-shop
Výber spoľahlivého dodávateľa je jedným z kúskov do skladačky úspešného e-shopu. Od kvality jeho tovaru a spoľahlivosti závisí nielen vaša ponuka, ale aj spokojnosť zákazníkov. Ako teda nájsť toho správneho? Poďme si spoločne prejsť niekoľko základných rád, ktoré by vám s výberom dodávateľa pre e-shopy mohli pomôcť. Zároveň si možno môžete overiť, či môžete za spoľahlivého a férového považovať aj vášho dodávateľa.
Koho vlastne potrebujete nájsť?
Než sa pustíte do hľadania, odpovedzte si na niekoľko jednoduchých otázok.
Aké produkty chcete ponúkať? Možno to znie banálne. Mali by ste však mať premyslené, čo vlastne na svojom e-shope chcete ponúkať. Nevadí, že to zatiaľ neviete úplne presne. Mali by ste však mať predstavu aspoň o odbore, v ktorom sa chcete pohybovať.
Aké množstvo potrebujete? Odpoveď na túto otázku vám prinesie jednak množstvo prostriedkov, ktoré ste pre začiatok schopní uvoľniť a tiež vaše očakávania. Aj objemy, ktoré sa chystáte nakupovať, totiž nakoniec pomôžu určiť, kto sa stane vaším veľkoobchodným partnerom. Nie každá firma vám bude schopná zaistiť alebo ochotná dodať požadované množstvo produktov.
Aká je vaša cieľová skupina a ich očakávania ohľadom kvality a ceny? V tomto prípade ide predovšetkým o nastavenie vašich a zákazníckych očakávaní. V akých cenových reláciách sa chcete pohybovať a kto bude typicky vaším zákazníkom?
Máte špecifické požiadavky, napríklad ekologickú výrobu alebo lokálnych dodávateľov? Aj odpoveď na túto otázku majte pred začiatkom hľadania konkrétneho dodávateľa premyslenú.
Jasná predstava o vašich potrebách vám pomôže lepšie identifikovať vhodných dodávateľov a eliminovať tých, ktorí nie sú schopní vaše požiadavky splniť.
Kde hľadať dodávateľa?
Už teda viete, podľa akých kritérií by ste sa pri výbere svojho dodávateľa mali riadiť. Kde ho ale nájsť? Možností existuje viac. Poďme si ich prejsť.
Online katalógy a trhoviská
Celosvetovo, ale aj v Česku existuje množstvo portálov, ktoré združujú ponuky. Ponúkajú obrovské množstvo dodávateľov z celého sveta zo všetkých možných sortimentov. Ich oslovenie navyše bude automatizované a veľmi jednoduché. Prehľadne vidíte kategórie tovaru, ktoré ponúkajú. Často zverejňujú aj výšku veľkoobchodnej zľavy.
Výstavy a veľtrhy
Návšteva veľtrhov je skvelým spôsobom, ako spoznať dodávateľov osobne, vidieť ich produkty a nadviazať vzťah. Hoci dnes existuje množstvo možností, ako všetky veľkoobchodné vzťahy riešiť online, osobné vzťahy sú nenahraditeľné.
Odborové asociácie
Skúste sa spojiť s asociáciami zameranými na váš segment trhu. Tie často majú zoznamy osvedčených výrobcov a distribútorov. Zároveň vám odborná asociácia môže poskytnúť cenné rady nielen do začiatku.
Miestni výrobcovia
Podpora lokálnych dodávateľov môže byť výhodná vďaka rýchlejším dodacím lehotám a jednoduchšej komunikácii. Lokálni podnikatelia navyše často držia pri sebe a dokážu sa v zložitejších chvíľach podržať.
Nezabudnite si overiť dôveryhodnosť dodávateľa
Ešte pred podpisom zmlúv a dodávkou prvého tovaru sa určite oplatí preveriť, že je náš budúci partner dôveryhodný a spoľahlivý. Ušetrí vám to kopu nepríjemností do budúcna.
Referencie a recenzie
Vyžiadajte si referencie od iných zákazníkov alebo hľadajte recenzie online.
Ukážky produktov
Požiadajte o vzorky tovaru, aby ste mohli skontrolovať kvalitu. Alebo začnite menšou objednávkou, na ktorej si celý proces vyskúšate.
História a skúsenosti
Dlhoročná prax a stabilita na trhu môžu byť dobrými indikátormi spoľahlivosti. Ak máte možnosť, môžete sa na skúsenosti s dodávateľom spýtať aj ďalších zákazníkov.
Certifikácia a normy
Ak predávate špecializovaný tovar (napr. potraviny alebo hračky), overte si, či dodávateľ spĺňa potrebné certifikácie. Často pritom nepôjde len o potvrdenie, že je dodávateľ spoľahlivý, ale o nutnosť.
Typický proces spolupráce s dodávateľom
Povedzme, že už na základe našich predchádzajúcich rád máte dodávateľa vybraného. Ako sa do nadviazania obchodného vzťahu a zadania prvých objednávok pustiť?
Prvý kontakt a vyjednávanie
Po nadviazaní kontaktu si vyžiadajte katalóg produktov a cenovú ponuku. Skúste sa spýtať aj na lepšie ceny. Dodávateľ by vám mal aspoň naznačiť, pri akých objemoch by ste na ne mohli začať pomýšľať.
Skúšobná objednávka
Pred uzavretím dlhodobej zmluvy je vhodné vykonať skúšobnú objednávku a otestovať nielen kvalitu tovaru, ale aj dodacie lehoty a spôsob komunikácie. Pre hladkú a obojstrannú spoluprácu je ideálne, keď má váš dodávateľ B2B e-shop, v ktorom si všetko objednáte rýchlo, pohodlne a samoobslužne. Bohužiaľ to nie je vždy úplný štandard.
Dohoda o podmienkach
Tento krok vás nečaká vždy. Je ale možné, že si váš dodávateľ bude chcieť nový obchodný vzťah zmluvne poistiť. Ak áno, pripravte sa, že zmluva bude obsahovať náležitosti ako:
- Dodacie lehoty
- Platobné podmienky
- Spôsob riešenia reklamácií
- Výpovedné lehoty alebo podmienky ukončenia spolupráce
Pravidelné objednávky a vyhodnocovanie spolupráce
Teraz už stačí len pravidelne objednávať. Nezabúdajte sa ale neustále obzerať, či na trhu existujú aj nové príležitosti. Ak vyrastiete, skúšajte u dodávateľa pravidelne dohodnúť lepšie ceny.
Možné formy platenia
Aj veľkoobchodné dodávky budete rovnako ako bežné spotrebné objednávky platiť niekoľkými spôsobmi. Niektoré budú obvyklejšie, iné menej.
Platba vopred
Medzi tie najbežnejšie bude patriť platba vopred, a to najčastejšie prevodom na účet. Menej často potom platobnou kartou. Tú veľkoobchodní dodávatelia nemajú pri vyšších objednávkach kvôli kartovým poplatkom príliš radi. Skôr budú uprednostňovať bankový prevod.
Platba na faktúru (so splatnosťou)
Výnimkou nie je ani platba na faktúru. Často po vás ale dodávateľ bude chcieť uhradiť niekoľko prvých objednávok vopred. Potom môže pristúpiť na model úhrady so splatnosťou. Tá je pre odberateľa veľmi výhodná. Tovar totiž zaplatí až po prevzatí a ideálne vo chvíli, keď už jeho časť má nového majiteľa. Po zaplatení prvých objednávok sa potom faktúra hradí jednoduchšie.
Platba na dobierku
S týmto postupom sa v B2B vzťahoch veľmi často nestretnete. Situácia, kedy je najvhodnejším spôsobom platby dobierka, ale môže nastať.
Konsignačný sklad
Tovar je u vás na sklade, ale platíte až po jeho predaji. Tento model vyžaduje dôveru medzi vami a dodávateľom. Zároveň ide o pomerne špecifický spôsob, ktorý vyžaduje zvláštnu dohodu s dodávateľom.
Reklamácie a vyjednávanie
Vopred sa dohodnite na jasných podmienkach reklamácií (napr. lehoty, kto hradí náklady na vrátenie). Vopred dané pravidlá neskôr iste oceníte. Zákazník totiž očakáva hladký reklamačný proces. Keby ste detaily ladili až pri skutočnej prvej reklamácii, všetko by sa zbytočne zdržiavalo.
S dodávateľom sa dohodnite na tom, ktoré reklamácie sú za ním, aké vady akým spôsobom rieši (výmena, vrátenie peňazí). Urobte si jasno aj v očakávaných lehotách a celej podobe procesu (zasielanie tovaru, vystavenie dokladu…)
Dropshipping ako alternatíva
Potom je tu ešte dropshipping. Alternatívny obchodný model, ktorý využíva úzky vzťah medzi obchodníkom a predajcom. Umožňuje začať podnikanie s minimálnymi nákladmi a bez starostí so skladovaním tovaru.
Nevýhody však zahŕňajú menšiu kontrolu nad kvalitou a dlhšie dodacie lehoty. Tento model je vhodný skôr pre začiatočníkov alebo špecifické segmenty trhu. Viac sme sa dropshippingu venovali v samostatnom článku.