Trendy, ktoré budú ovplyvňovať e-commerce v roku 2024
Veštenie budúcnosti je disciplína, ktorá sa obvykle príliš neopláca. Autori nespočetných predikcií, ktoré nevyšli, by o tom mohli povedať svoje. Poďme sa ale napriek tomu pozrieť, ako by rok 2024 mohol vyzerať z pohľadu e-commerce. Zdržíme sa odvážnych predpovedí a namiesto toho skúsime na základe minulého vývoja odhadnúť trendy, ktoré by tento rok mohli do vysokej miery formovať.
Pozvoľný návrat k rastu
Každý príbeh e-shopu je unikátny, pre niektoré sa rok 2023 niesol v znamení rastu a úspechu, iné sa trápili. Segment elektronického obchodovania ako celok má ale za sebou rok poklesu. Šlo o trend, ktorý bol do tej doby úplne nevídaný. Trh majiteľom e-shopov pripomenul, že nič nerastie večne a podobné výkyvy k podnikaniu skrátka patria. Pre tento rok to ale vyzerá o niečo lepšie. E-shopy by sa totiž mohli vrátiť na rastovú trajektóriu. Napríklad americká výskumná spoločnosť Forrester vo svojej prognóze vývoja západoeurópskeho trhu očakáva rast na trhoch ako je Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia a Španielsko rast e-commerce priemerne o 9,2 %. Vzhľadom na previazanosť trhov v rámci Európy môžeme očakávať, že s určitým oneskorením môže podobný trend doraziť tiež na Český trh.
Stále sofistikovanejší podvodníci
V online priestore boli vždy. Obzvlášť v poslednej dobe sú ale stále sofistikovanejší. Veľká časť populácie sa v poslednom roku určite stretla s prípadmi minimálne na prvý pohľad sofistikovaných podvodov. Ich cieľom je najčastejšie vylákanie citlivých údajov, ako sú prístupy k bankovým účtom. Podvodníci skúšajú stále nové kanály a pritom sa nezdráhajú vydávať sa za inak dôveryhodné spoločnosti. Okradnúť menej pozorných spotrebiteľov, ale aj firmy, sa pokúšajú prostredníctvom sociálnych sietí, emailov, alebo predajných inzerátov. Silné internetové spoločnosti tak musia stále častejšie vysvetľovať, ako rozpoznať podvodné správy od skutočných. Vylúčiť navyše nemôžeme ani to, že sa internetoví zločinci skúsia nejakým spôsobom zamerať tiež na samotné e-shopy. Majte sa skrátka na pozore a zároveň svojim zákazníkom vysvetľujte, ako sa podvodom vyvarovať.
Hustnutie konkurencie
Predovšetkým v druhej polovici minulého roka sa začalo intenzívnejšie hovoriť o najrôznejších internetových trhoch. Tie sa doposiaľ rozvíjali predovšetkým v západnej Európe. Postupne ale prenikajú tiež na český trh. To prináša predovšetkým novú konkurenciu pre zavedených obchodníkov. Zložitejšie to môžu mať predovšetkým internetové obchody zamerané na prepredaj nie úplne originálneho, alebo špecifického tovaru. Práve také produkty totiž na tuzemský trh prišli od zahraničných obchodníkov často lacnejšie. Títo obchodníci by sa mali zamerať predovšetkým na komunikáciu výhod oproti nakupovaniu na marketplaces spojených s dopravou, zákazníckym servisom, alebo ďalšou pridanou hodnotou, ktorú český obchodník môže poskytnúť.
Vývoj internetového trhu skrátka nie vždy prináša zmeny, ktoré sú pre všetkých aktérov pozitívne. Rozhodne ale nejde o dôvod ku kapitulácii. Môžete naopak vnímanie značky medzi svojimi zákazníkmi posilniť, nájsť nové perspektívne produkty, alebo marketplaces využiť vo svoj prospech a vyskúšať si prostredníctvom nich expanziu na zahraničné trhy.
Umelá inteligencia
Tiež umelá inteligencia nie je žiadnu novinkou. Naopak sa pomerne rýchlym tempom presadzuje v najrôznejších odboroch. Internetové obchodovanie nevylučujúc. Tiež v tomto prípade sa rozhodne oplatí mať oči otvorené a sledovať, aké novinky e-commerce svet prináša. Umelá inteligencia sa totiž môže stať výborným pomocníkom v mnohých ohľadoch. Napríklad pri tvorbe obsahu, správe e-shopu, alebo vybavovaní otázok od zákazníkov. Všetko má ale svoje limity, teda aspoň zatiaľ. Stále totiž platí, že umelá inteligencia by mala slúžiť predovšetkým ako asistent, na ktorého bedrá by samozrejme nemala spadnúť až príliš veľká zodpovednosť. Aspoň na začiatku roka 2024 toto stále môžeme povedať. Uvidíme ale, čo prinesie ďalší prekotný vývoj AI.
Udržateľnosť
Udržateľnosť patrí medzi trendy, ktoré sú s nami už mnoho rokov. Stále ale ide o tému, ktorej spoločenský význam posilňuje a nie je dôvod sa domnievať, že by tomu malo byť do budúcna inak. Spotrebitelia sa budú viac zaujímať o to, ako znížiť svoju záťaž voči životnému prostrediu. Tiež e-shopy môžu ísť tejto požiadavke v ústrety. Dôraz na udržateľnosť môžeme u zákazníkov pozorovať v dvoch základných ohľadoch. Tým prvým je samotný výber produktov. Práve šetrnejší sortiment môže zaujať nové skupiny zákazníkov. Na udržateľnosť je možné myslieť tiež v rámci logistiky. Napríklad výberom obalového a výplňového materiálu, alebo voľbou dopravcov, ktorí aktívne znižujú svoju uhlíkovú stopu.