Aké najväčšie trendy budú sprevádzať e-commerce v roku 2023?

Rok 2022 patrí do histórie. Naše kalendáre už niekoľko dní ukazujú letopočet 2023. Aký vlastne bude? Presnú odpoveď na túto otázku samozrejme nikto nemá. Náš svet sa vyvíja a mení príliš rýchlo na to, aby sme boli schopní dať presné predpovede. Pre každý rok sú však typické určité trendy, ktoré je možné s predstihom vysledovať. Aké môžeme v roku 2023 očakávať vo svete e-commerce? 

Neistá ekonomická situácia

Správy ohľadom aktuálnej ekonomickej situácie vás najskôr neminuli. Ako už sme povedali v úvode, krištáľovú guľu nevlastníme. Nemôžeme tak povedať, aký nastávajúci rok z pohľadu chuti zákazníkov míňať vlastne bude. A práve neistota bude veľmi výrazným trendom, ktorý v roku 2023 môžeme očakávať. Nikto nevie, či sa tento rok ponesie v znamení ekonomického zmagorenia, alebo nás čakajú ďalšie mesiace rekordnej inflácie, vysokých úrokov a zníženej chuti míňať. Riešenie je zatiaľ jediné. Pripravte si niekoľko scenárov. Ďalší ekonomický vývoj ukáže, ktorý má k realite najbližšie. Nebuďte prehnane optimistickí, ani nemaľujte čerta na stenu. Predovšetkým český e-commerce trh stojí na solídnych základoch a ľudia sú na online nakupovanie zvyknutí. Mnohí pri ňom zostanú a iní sa zase ochotne v lepších časoch vrátia.

Mobile commerce

Tento trend už ste asi tiež zaregistrovali. Stále viac objednávok prichádza z mobilných zariadení. Je to logické. Z obrazoviek svojich telefónov alebo tabletov sme schopní vybaviť omnoho viac úkonov ako v minulosti. Úplnou nutnosťou sa tak stáva responzivita, alebo schopnosť webových stránok alebo e-shopov prispôsobiť sa mobilnému zariadeniu. Klienti e-shopového riešenia Upgates sa technickými detailmi tohto trendu nemusia ani v najmenšom zaoberať. Špičková responzivita je totiž pre nás absolútnou samozrejmosťou. 

Na zákazníkov, ktorí virtuálne nákupné galérie prezerajú zo svojich mobilných zariadení, musíte byť pripravení. Výnimkou v dnešnej dobe rozhodne nie je situácia, kedy zo smartfónov a tabletov príde pokojne aj viac ako polovica objednávok. Globálne údaje ukazujú, že segment zvaný mobile commerce alebo mCommerce v sebe stále ešte skrýva obrovský potenciál. Predpokladá sa, že celosvetovo mobilné zariadenia tvoria až 70 percent transakcií uskutočnených v e-commerce. Svoj web tak minimálne rovnako dôkladne vytvárajte tiež pre úzke obrazovky mobilných zariadení. 

Umelá inteligencia

Umelá inteligencia nás bude životmi sprevádzať stále častejšie. Bolo by teda naivné domnievať sa, že stroje, ktoré zastanú stále viac úkonov, ktoré mali doposiaľ na starosti ľudské mozgy, neovplyvnia tiež online nakupovanie. Prvé výsledky však okolo seba vidíme už teraz. Premýšľali ste niekedy nad tým, ako reklamné systémy dokážu medzi miliónmi užívateľov vyhľadávať potenciálnych zákazníkov pre vaše produkty? Odpoveďou je minimálne z časti práve umelá inteligencia. S tou sa vo svete online marketingu budeme stretávať už len častejšie. Nejde len o reklamné systémy, ale napríklad tiež o e-mailingové nástroje schopné rozosielať personifikované správy, pomocníkov pre efektívnu cenotvorbu alebo softvér, ktorý vám pomôže v udržiavaní optimálnych skladových zásob. Vnímajte kremíkové mozgy ako príležitosť ako chod svojho podnikania zefektívniť. 

Udržateľnosť a re-commerce

Aj v tomto prípade ide o globálny trend. Bolo by teda úžasné domnievať sa, že sa dôraz na environmentálne aspekty internetovému nakupovaniu vyhne. Veď práve nakupovanie na diaľku vyžaduje fungovanie zložitej logistickej siete niekoľkých dopravcov. Zásielky navyše musíte baliť do škatúľ a používať výplne, ktoré sú viac-menej jednorazové. Práve vďaka týmto faktorom nepatrí segment e-commerce medzi tie najšetrnejšie. Stále viac zákazníkov sa bude o udržateľnosť zaujímať. Snažte sa napríklad recyklovať obalové materiály alebo dajte zákazníkom možnosť voľby ekologickejšieho doručenia. Stále väčšia časť vašich zákazníkov to ocení. 

E-shoperi by si tiež do svojho slovníka mali pridať výraz re-commerce. Nejde o nič iné ako o predaj už používaných vecí. Na internete nejde o nič nové. Všetci predsa poznáme portály ako je bazos.sk alebo aukro.cz. Re-commerce však bude na trh stále častejšie prenikať vo forme samostatných e-shopov. Pekným príkladom je napríklad projekt knihobot.cz. 

Omnichannel

Na tento pojem už ste vo svete e-commerce možno narazili. Viete ale, čo vlastne znamená? Ide o stratégiu komunikácie, ktorá si zakladá na ucelenom odovzdávaní oznámení. Ide teda hlavne o vhodnú kombináciu rôznych komunikačných kanálov, ktoré však spája jednotná linka. Oznámenia by naopak nemali byť roztrieštené. Prvé kroky sú jednoduché. Urobte si revíziu všetkých oznámení, ktoré svojim zákazníkom odovzdávate. Ako z popisku produktov, tak z obsahu na sociálnych sieťach, článkov na blogu alebo zo systémových e-mailov musí byť vidieť, že pochádzajú z rovnakej firmy. Pokiaľ na sociálnych sieťach komunikujete so svojimi sledujúcimi neformálne a potom im zasielate veľmi strohé a formálne systémové e-maily, nie je to dobre. Vyberte si spôsob, akým so svojimi zákazníkmi komunikovať a riaďte si im naprieč všetkými výstupmi. 

Toto však nie je jediným špecifikom marketingového fenoménu zvaného omnichannel. Táto komunikačná stratégia by totiž mala počítať so spätnou väzbou vašich zákazníkov, aby mohli osloviť tiež oni vás. Minimálne v rámci e-mailových kampaní sa snažte tiež o to, aby bola komunikácia medzi jednotlivými zákazníkmi maximálne individuálna. K tomu vám výrazne dopomôžu nástroje pre e-mailovú automatizáciu. Tie dokážu v pravý čas odoslať zákazníkovi personifikovanú správu. Tie sú veľmi efektívnym impulzom k úspešnému dokončeniu objednávky. 

Nové pravidlá

Hneď na prvé dni nového roka si pre nás zákonodarcovia pripravili novinku, ktorá e-shoperov nepoteší. 6. januára 2023 totiž vstúpi do platnosti novela zákona o ochrane spotrebiteľa. Nové právne predpisy mieria predovšetkým na podnikateľov, ktorých chovanie nebolo korektné. O všetkých zmenách sa dozviete v našom článku, ktorý sa problematike venuje. Dozviete sa tiež, ako sa na nevyžiadané novinky pripravuje e-shopové riešenie Upgates. 

Ďalší článok
Aktualizovali jsme cookies lištu a prosíme vás o provedení drobných změn