Už len overené zákaznícke recenzie a koniec falošných zliav. Ako sa pripraviť na zákrok EÚ voči nepoctivým e-shopom?

K internetovému prostrediu pre väčšinu odborov nevyhnutne patrí aj vysoká miera konkurencie. Jednotlivé e-shopy medzi sebou musia o každého zákazníka bojovať, a to nielen výslednou cenou. Dôležitých faktorov je totiž viac. Predovšetkým hodnotenie ostatných užívateľov, ponúkané doplnkové služby, rafinovanosť marketingu, známosť e-shopu a mnoho ďalších.

Každý majiteľ e-shopu, ktorý sa z času na čas premení aj na zákazníka iného webového obchodu, si určite rýchlo uvedomí, že orientácia v divokých internetových vodách môže byť niekedy zložitá. O to viac, keď vie, že nie všetky e-shopy automaticky a vždy konajú čestne. Nekalé praktiky sú síce úplne okrajovou, ale za to pretrvávajúcou záležitosťou. A práve preto nadobudnú čoskoro platnosť nové predpisy, ktorých cieľom je podobné konanie aspoň sťažiť. Pripravte sa na ne.

Nové pravidlá vychádzajú zo smernice EÚ. Jednotlivé členské štáty dostali čas do 28. novembra, kedy musia stihnúť implementáciu pravidiel do vlastného právneho poriadku. Účinné budú nové opatrenia od 28. mája roku 2022. Čo konkrétne sa teda mení a na čo by si e-shopy mali dať pozor?/p>

Zákazník má právo na pravdu o radení produktov

Novinka sa dotkne napríklad zoradenia ponúk. Zoraďovanie produktov podľa ceny, hodnotenia či predaja asi nikoho neprekvapí. Len málo zákazníkov ale tuší, že predovšetkým veľké e-shopy svoje produkty radia stále rafinovanejšie. Napríklad podľa inštrukcií alebo dokonca finančnej motivácie vlastných dodávateľov. Takýto výber je potom možné ľahko schovať pod voľbu “Odporúčané”.

E-shoper bude mať teraz povinnosť uvádzať, na základe čoho je ponuka zoradená. Pri možnosti „Najlacnejšie“ alebo „Najpredávanejšie“ je to jasné. Nejednoznačné však môžu byť radenia podľa odporúčaní. V tomto prípade musí e-shop uvádzať, na základe čoho sú produkty zobrazené. Môže ísť napríklad o hodnotenie na základe užívateľských recenzií, skúseností a osobného názoru predajcu alebo o uvedenom fakte, že sú výsledky ovplyvnené platenou reklamou. Poctivý e-shoper teda túto informáciu bude musieť uvádzať.

Recenzie už len od skutočných užívateľov

Malá revolúcia sa tiež odohrá v oblasti užívateľských recenzií. Tie sú totiž pre nakupujúcich extrémne dôležité a podľa mnohých výskumov majú pri rozhodovaní minimálne rovnakú váhu ako cena. U mladšej generácie je faktor užívateľských recenzií úplne zásadný. Hodnotenie ostatných užívateľov však zároveň dáva veľký priestor na nekalé konanie. Na internete rozhodne nie sú výnimkou falošné recenzie či iné manipulácie s hodnotením. Tieto praktiky budú odteraz v priestore jednotného európskeho trhu zakázané. Obchodníci musia navyše zaistiť, aby sa v e-shope zobrazovali iba recenzie od skutočných osôb. Všetky ostatné nemožno vôbec v online priestore zobraziť.

Koniec falošných zliav a umelého navyšovania cien

Oficiálna pečiatka teraz zakazuje aj nečisté manipulácie s cenou. Možno ste si to už v slovenských e-shopoch všimli. Zatiaľ čo doteraz bolo už tak nejako zvykom uvádzať pôvodné ceny pred zľavou vo výšinách, ktorým len málokto veril – obľúbené bolo napríklad umelé navyšovanie cien pred jej zlacnením na prakticky obvyklú úroveň – teraz už sa ako pôvodná cena musí uvádzať tá skutočná. Zľava sa teda bude vypočítavať z ceny, ktorú mal produkt 30 dní pred zľavou. Pekným príkladom je elektronika. Výrobca predstaví novú televíziu za 1 000 eur. Tá však pod tlakom novších modelov a konkurencie rýchlo zlacňuje. Po pol roku sa teda obvyklá cena tohto modelu v slovenských e-shopoch pohybuje okolo 700 eur. V takom prípade bude mať e-shop zakázané uvádzať ako pôvodnú cenu práve oných 1000 eur, pretože už v skutočnosti dávno neplatí. Z tohto pravidla bude vyňatý tovar podliehajúci skaze. Napríklad potraviny.

Medzi ďalšie novinky patrí napríklad povinnosť zreteľne uvádzať, s kým nakupujúci uzatvára zmluvu o nákupe tovaru alebo služieb. Či ide o právnickú alebo fyzickú osobu. Predajca musí tiež uviesť, kto nesie zodpovednosť za predávané produkty rovnako ako férovo uviesť všetky podmienky o možnostiach odstúpenia od zmluvy.

Nepoctivosť sa nevyplatí, postihy môžu byť tvrdé

A že sa nové pravidlá skutočne oplatí dodržiavať dokladá maximálna výška pokút, ktoré možno v prípade porušenia získať. Tá sa totiž môže vyšplhať až do výšky 4 percent ročného obratu alebo maximálne 2 milióny EUR. Len na pripomenutie, podobné sankcie európske inštitúcie aplikujú aj pri porušovaní zásad vyplývajúcich z GDPR.

Ďalší článok
Ako na responzívne obsahové a vyhľadávacie reklamy na Google Ads?