Už ste počuli o obchodnom modeli Brick and Click? Neobmedzujte sa len jedným predajným kanálom

S pojmom Brick and Click ste sa možno ešte nestretli. Jeho výhod ale využíva mnoho z nás. Čo je to vlastne Brick and Click a prečo toto riešenie dobýva maloobchodné svet? To si povieme v dnešnom článku.

Na úvod ale pár čísel. Tržby, ktoré v minulom roku zaznamenali internetové obchody, sa vyšplhali až k 4,2 biliónom dolárov. Je pritom veľmi pravdepodobné, že súhrnná hodnota všetkých objednávok už len porastie. Odhady hovoria o tom, že v roku 2024, dosiahnu tržby v e-commerce až 6,3 biliónov dolárov. Mimochodom, český e-commerce trh dosahuje veľkosti 200 miliárd korún, teda asi 9,3 miliárd dolárov.

Ide až o nepredstaviteľne vysoké číslo. V skutočnosti sa ale internet na globálnom maloobchode podieľa len asi 10 percentami. Potenciál rastu je teda stále obrovský. A toho využívajú ako zavedené reťazca, tak aj menšie lokálne značky. Brick and Click totiž svet kamenných predajní a internetového nakupovania prepája. Ide o koncept, ktorý je u obchodníkov čoraz populárnejšie. Z praxe ho asi už poznáme všetci. Občas si niečo objednáme na internete a vyzdvihneme v kamennej predajni obchodníka.

Internetový obchod a e-shop môžu fungovať v symbióze

Klasickému obchodu sa v anglickej terminológii hovorí Brick and Mortar, teda "tehla a malta". To napokon nie je moc ďaleko od českého označenie "kamenná predajňa". Keď teda nahradíme maltu klikom myši, je na svete Brick and Click. Model, ktorý je ukážkou toho, že internetový a klasický predaj môžu fungovať spoločne a vzájomne sa stimulovať. Možno si ešte spomeniete na zdesená vyhlásenie maloobchodníkov o tom, že internet nenávratne zničí prežívajúce kamenné predajne. Realita ukázala, tomu tak vôbec nemusí byť. Je ale potrebné sa novej situácii prispôsobiť.

Už sme si teda povedali, že Brick and Click je symbióza fyzického a internetového predaja v rámci jednej obchodnej stratégie. Aké konkrétne výhody to prináša?

Z pohľadu zákazníka ide predovšetkým o:

  • Úsporu nákladov za dopravu
  • Tovar si vyzdvihne v čase, ktorý mu vyhovuje
  • V obchode sa môže porozhliadnuť po ďalšom tovare
  • Objednávku môže zaplatiť priamo na mieste
  • U obchodných reťazcov má možnosť voľby najbližšej pobočky
  • Tovar si môže nezáväzne prezrieť na internete a zakúpiť v obchode
  • Internetové ponuky sú často cenovo výhodnejšie

Z pohledu obchodníka pak Brick and Click přináší následující výhody:

  • Možnosť oslovenie oveľa širšieho okruhu zákazníkov skrz e-shop
  • Nakúpiť môžu ľudia z ulice aj z druhého kúta zeme
  • Ľudia, ktorí zvolia vyzdvihnutie v predajni, pravdepodobne prikúpi tiež ďalší tovar
  • Prostredníctvom e-shopu sa o predajni dozvie viac ľudí
  • Tiež naopak, prostredníctvom kamenné predajne sa ľudia môžu dozvedieť o e-shopu
  • Úspora nákladov na logistiku, balenie zásielok a podobne.
  • Nie ste závislí na jednom predajnom kanáli

Založiť si e-shop nie je nič zložité

Toto sú hlavné dôvody prečo je kombinácia fyzického a internetového predaja u obchodníkov čoraz populárnejšie. Začať ťažiť z týchto výhod môžu ako doterajší prevádzkovatelia e-shopov, tak aj kamenných predajní. Nikdy nie je zlá doba na rozšírenie možností predaja. Nutné však podotknúť aj to, že zariadenie kamenné predajne je finančne veľmi náročné a okruh oslovených zákazníkov je menšia ako pri založení nového e-shopu.

V jednoduchšie situácii sú teda majitelia kamenných predajní. Založiť si vlastný internetový obchod je totiž veľmi jednoduché a vďaka pronájmu e-shopu také levné. Je pravda, že konkurencia na internete je neúprosná. Veľmi pravdepodobne vyššia tá, s ktorou bojuje obchod v malom meste. Na online obchod preto nemusíte spočiatku pozerať ako na predajný kanál, ktorým dobydete český e-commerce trh, ale skôr ako podporný predajný kanál, ktorý pomôže prilákať zákazníkov do vašej predajne. Trebárs zo širšieho okolia než bolo doteraz zvykom. K tomu môžu veľmi pomôcť treba sociálne siete. Ľudia tu podniky vo svojom okolí radi sledujú.

 A kto vie, možno vám po čase obec, okres i zeme prerastie cez hlavu a začnete premýšľať nad zahraničnou expanziou.

Ďalší článok
Platba dobierkou: Pre e-shopy často nechcená nutnosť