2) V čom začať podnikať na internete aneb trendy online podnikania

Premýšľate nad tým, ako začať podnikať? Jedným zo základných predpokladov úspechu je dobrý nápad a výber správneho odvetvia. Pozrite sa na aktuálne a budúce trendy, ktoré hýbu svetom online podnikania.

Stavte na prieskum

Pred vstupom na trh je ideálne urobiť si prieskum, prípadne mať aspoň nejaké dáta o preferenciách a potrebách spotrebiteľov. Neváhajte skúmať rôzne zdroje, ankety a výsledky dotazníkov. Veľmi zaujímavý prieskum spotrebiteľských trendov v online nakupovanie vykonala agentúra Ipsos.

Prieskum opätovne potvrdil vzrastajúci popularitu online podnikania a predaja. Viac ako tretina zákazníkov dnes volí nákup online. Okolo polovice opýtaných stále preferuje kamenné predajne. pýtate sa prečo? Pretože často nevie o tom, že ich obľúbené reťazca majú e-shop. Mnoho ľudí tak nakupuje fyzicky na predajniach, bez toho, aby tušili, že môžu nakúpiť z pohodlia domova.

Ak premýšľate nad spustením e-shopu ako doplnku ku kamennej predajni, myslite na to, aby ste zákazníkov dokázali o e-shopu správne informovať a zároveň im ponúkli ďalšie výhody. Medzi tie môže patriť väčší výber, možnosť vrátenia tovaru do 14 dní alebo online zľavy.

V čom začať podnikať na internete? Tieto odvetvia rastú najviac!

V internetových obchodoch spotrebitelia nakupujú najviac tovaru, ktorý nie je vždy nutné osobne vidieť alebo vyskúšať. Zamerať sa na taký typ tovaru prináša výhody aj pre vás ako obchodníka, pretože na rozdiel od oblečenia či topánok u neho nie je tak vysoká vratkovost. Medzi populárne kategórie patria:

  • elektronika
  • knihy
  • hudobné skladby
  • filmy

Predaje hudby a filmov v online obchodoch dnes výrazne rastú. Odvetvie internetového podnikania ale prechádza premenou. Ľudia začínajú čím ďalej tým viac nakupovať online skôr netradičné tovaru. Týka sa to najmä potravín, kde vedie Tesco a Rohlik.cz.

S potravinami to nie je jednoduché

Ukazuje sa, že zákazník dáva prednosť úspore času a nechá si nákup doviezť domov. Stále ale panujú obavy, ktoré brzdia rast týchto e-shopov. Neistí sú si zákazníci hlavne čerstvosťou potravín. Tiež im vadí, že si nemôžu tovar sami vybrať (najmä ovocie a zeleninu). U veľkej časti nakupujúcich jednoducho prevláda to, že majú s nákupom potravín spojenou bežnou a príjemnú rutinu.

TIP: Zaujímavou oblasťou, kde začať podnikať na internete, sú v Českej republike bežne nedostupné potraviny. Jedná sa napríklad o japonskej či americkej sladkosti, rakúskej delikatesy alebo exotické destiláty.

Mohutný nárast môžeme vidieť aj u rozvozov jedla. Minimálne v hlavnom meste je ťažké nájsť reštaurácii, ktorá by nespolupracovala napríklad s Dáme jedlo, Uber Eats či Wolt. Za rozmachom online obchodu v tomto odvetví stojí úspora času. Kľúčová je rýchlosť a cena doručenia.

Takmer polovica ľudí potom radšej nakupuje po internete tovar zo sekcie erotické. Toto odvetvie v sebe skrýva nemalý potenciál. V online predaji erotického tovaru totiž na rozdiel od väčšiny iných segmentov trhu významne nefigurujú žiadni známi giganti internetového biznisu. Menšie ponuku má Mall, však novo spustený sexshop dokáže ťažiť z osobného prístupu, diskrétnosti, tvorby zaujímavého obsahu a ponuky noviniek.

Keď chcete rozbehnúť internetové podnikanie v ďalších segmentoch

Drogéria a kozmetika

Medzi ďalšie kategórie prieskumu Ako Česi nakupujú v multikanálovom svete patrí drogérie as ňou spojené drogistický a kozmetické tovaru. Pýtate sa, či skúsiť šťastie v online biznise s drogériou a kozmetikou, alebo radšej nie?

Keď sa vyvarujete najväčších obáv zákazníkov, určite sa jedná o zaujímavú oblasť. počítajte však s tým, že u parfumov a rôznych vôní môže byť väčšia vratkovost. Medzi ďalšie výzvy patrí doprava a jej cena. Ľudia totiž často chodia do drogérie nakúpiť jednu až dve nevyhnutne potrebné položky, ktoré práve chýba. Nie je tak výhodné objednať je online, čakať na doručenie a za ich dopravu zaplatiť cenu takmer porovnateľnú s cenou nákupu. Aj napriek tomu nakupuje väčšia polovica z respondentov drogérii online. Ďalej v článku si povieme, prečo tomu tak je.

TIP: Medzi trendy v oblasti drogérie patrí prírodná kozmetika, BIO produkty a udržateľnosť.

Lieky a doplnky stravy

U liekov je situácia obdobne komplikovaná. Chcete skúsiť podnikať po internete v tomto odbore? Tak sa pripravte nielen na legislatívne prieťahy, ale aj na nedôveru zákazníkov. Tým v najviac prípadoch schádza možnosť poradiť sa a konzultovať nákup s odborníkom.

Ťahúni internetového predaja liekov to však vyriešili po svojom. Odborná online poradňa. Konkrétne môžeme uviesť najväčšieho z predajcov, Dr. Max. Tu je bežnou praxou ponúkať zamestnancom nastupujúcim materskú dovolenku možnosť privyrobiť si na poste online odborného konzultanta. Chcete si kúpiť lieky na e-shope a neviete si rady? Stačí využiť poradné fórum alebo online chat. V tejto oblasti nepodceňujte recenzie zákazníkov.

TIP: Zaujímavým priestorom pre podnikateľov je vývoj a výroba vlastných potravinových doplnkov. Legislatíva nie je v tomto smere tak prísne ako u liekov. Zároveň máte možnosť zložením produktu adresovať konkrétny problém a konkrétnu cieľovú skupinu zákazníkov. Napríklad priaznivcov fitness, vegánov, fajčiarov atď.

Móda

Oblečenie nakupuje aspoň raz za mesiac 77% respondentov. Najväčšej obľube sa tešia H&M, nasledujú pre tuzemsko nové portály Zoot, About you a Zalando. Najväčším problémom je tu pochopiteľne nemožnosť si oblečenie vyskúšať. Aj napriek tomu je ale číslo online nakupujúcich veľa vysoké. prečo?

Väčšina z portálov zákazníkmi chytro láka na doručenie zdarma a možnosť jednoduchého vrátenia. To sa ale niekedy ukazuje ako veľký problém. Ďalším negatívne pôsobiacim faktorom je rast nákupov second hand oblečenie. V tom zase vládnu rôzne portály špecializujúca sa na predpredaj. U nás pravdepodobne najznámejšie Vinted, teda skoršie VotočVohoz.

TIP: Cestou, ako predávať na internete oblečenie i s menším rozpočtom, je zameranie sa na užšie kategórie tovaru. Môže sa jednať o plavky pre plnoštíhle, pletené tovar či napríklad funkčné legíny. Jedným z najväčších trendov pre rok 2020 je tzv. Shapewear, teda tvarujúci bielizeň.

Vzťah internetových a kamenných obchodov

Celkom 55% respondentov si potrebuje pred nákupom prvýkrát prejsť ponuku na e-shope. Z druhej strany potom viac ako 2/3 respondentov prezerá tovar na predajni, než si ho kúpi online. Najviac tomu tak je u elektroniky, veľkých spotrebičov alebo napríklad nábytku. U týchto špecifických druhov tovaru funguje perfektná symbióza medzi internetovým obchodom a kamennú predajňou. proste si navzájom v predaji pomáhajú. Miestami až 30% nakupujúcich však nevie o e-shopoch týchto reťazcov. To zatiaľ podporný vzťah e-shopu a predajne trochu brzdí.

Prečo a ako teda začať podnikať na internete?

Bezpochyby preto, že získate ďalší predajný kanál. A to v dnešnej dobe čím ďalej tým silnejší. Ako ho naplno využiť? Hlavnou motiváciou zákazníkov internetových obchodov sú predovšetkým nižšie ceny. Ďalej je motivuje možnosť dopravy zdarma a samozrejme tiež rôzne zľavové akcie. Dôležitý je aj vernostný program. Všetky tieto výhody ovplyvňujú maržu, a preto je pre vás dôležité spočítať si pred začiatkom podnikania všetky náklady. Doprava a vrátenie zadarmo znie síce atraktívne, ale dovoliť si tieto benefity môžu iba niektoré e-shopy. Ostatne aj avizovaný Zoot sa potýka s problematickou finančnou situáciou a tzv. Výdajne radosti mení na plnohodnotné obchody.

Na čo si naopak dávať pozor? Zákazníkov odrádza nemožnosť si tovar prezrieť a osobne vyskúšať. To dokážete vyriešiť, ak máte k e-shopu kamennú pobočku. Rovnako tak máte možnosť natáčať videá a recenzie tovaru. Tovar predstavíte a zároveň získate obsah, ktorý vám dokáže priviesť na web nových zákazníkov. Nezanedbateľných 16% zákazníkov stále preferuje nákup v kamennej predajni bez ohľadu na online výhody.

Sledujte trendy, ktoré konkurencia nepozná

Zhrnuté a podčiarknuté, každý segment tovar so sebou prináša pre obchodníka, ktorý chce začať podnikať na internete, určité výhody a nevýhody. Ak dokážete s týmito vlastnosťami pracovať a prispôsobiť im ponuku, je založenia e-shopu skvelý nápad. Nemusíte nutne vlastniť kamenný obchod, aby prevádzka e-shopu dával zmysel. Neváhajte sledovať trendy a založte si internetový obchod , ktorý dokáže ponúknuť niečo viac ako konkurencia.

Diskusia
Často sa pýtate