Vernostný program a maximálne využitie jeho výhod

Vernostný program buduje váš vzťah s existujúcimi zákazníkmi e-shopu, bez ktorých sa určite nezaobídete. Na ich spokojnosti staviate značku a jej meno. Práve spokojný a pravidelne sa vracajúci zákazník vás totiž najčastejšie odporučí ďalej. Získavate tým i novú klientelu. Tá je určite tiež potreba. Predsa len priemerne prídete za rok o 10-15% súčasných klientov. A tak musíte získavať zase nové. Čím viac tým lepšie. Aby ste ale rok čo rok nemuseli doháňať veľké straty klientov, snažte sa ich u vás v maximálnej možnej miere udržať. K tomu vám pomôže napríklad aj vernostný systém a jeho výhody.

Výhody

  • rast motivácie k nákupu a podpora opakovaného predaja
  • zvýšenie celkovej sumy, ktorú u vás zákazník za život utratia
  • budovanie vzťahu s existujúcimi zákazníkmi
  • zisk nových zákazníkov
  • možný náskok v konkurenčnom boji

Znie to skvele, ale ako to urobiť čo najlepšie?

1) Určite si základné pravidlá vernostného programu

Povedzte si, za čo všetko budete zákazníkov odmeňovať. Nemusí to byť nutne len za nákupy. To síce motivuje k ďalším objednávkam, ale dnes už e-shopy mávajú aj iné čiastkové ciele. Trebárs získanie registrovaných užívateľov, odberateľov newsletteru alebo fanúšikov na sociálnych sieťach.

Odmenenie môžete napríklad za:

  • nákup
  • registrácii
  • pridanie hodnotenie
  • pridanie recenzie
  • odber newsletteru
  • sledovanie alebo "like" na soc. sieťach
  • a mnoho ďalšieho

Pričom za každú činnosť môžete pripisovať rôznu výšku vernostných bodov. Hodnoty si stanovte podľa toho, aké ciele sú pre vás najdôležitejšie. Chcete zvýšiť dôveryhodnosť produktov? Odmeňte zákazníkov viac body za pridanie recenzie a hodnotenia.

2) Stanovte hodnotu a platnosť vernostných bodov

Koľko bodov bude zákazník dostávať a akú budú mať hodnotu? Všetko si to nastavte tak, aby ste neprodělávali, ale zároveň o zákazníkov neprichádzali. Keď vernostný systém nebude motivačný, môže vám to skôr uškodiť. Pozor teda, nech výšku odmien a hodnotu bodov nestanovíte moc nízko. Zároveň nesmiete ale ani prestreliť. To vás potom tlačí k zvýšeniu bežných cien oproti konkurencii. Čo môže produkty potopiť napríklad k tovaru porovnávačoch.

A ako riešiť platnosť bodov? Čím skôr a častejšie robí zákazník takzvané opakované nákupy, tým lepšie. Nasmerovať ho k tomu môžete práve obmedzením platnosti získaných vernostných bodov. Ale tu zase pozor. Nič sa nesmie preháňať. Bez ohľadu na typ tovaru by ste mali zákazníkom dať nejaký ten čas. Málokto nakupuje v e-shopoch treba každý týždeň alebo podobne často. Keď im dáte času naopak príliš veľa, povedie to k menšej aktivite a zapojenie sa do vernostného systému.

Príklad určenie hodnoty bodov

1b za každých 10 € nákupu. Túto variantu môžete ďalej rozšíriť napríklad o pravidlo, že nákup musíte ma byť nad 100 €. Pri nákupe za 190 € tak dostane zákazník 19 bodov. Hodnota bodu potom môže byť v nadväznosti na toto nastavenie napr. 0,1 €.

3) Všetko jasne vysvetlite a propagujte

Podmienky vernostného programu by mali byť stručné a jasné. Kto dostane akú odmenu a za čo. Tiež by malo byť zrejmé, ako body uplatniť. Žiadne skryté chytáky ani nejasnosti. Všetko spíšte do samostatnej stránky a tú vložte napríklad do pätičky e-shopu. Stránku využite na propagáciu vernostného systému. Zdieľať môžete na sociálnych sieťach, v newsletteroch a iných kampaniach. Čím lepšie si program nastavíte, tým viac zákazníkov ho bude využívať. A tým viac úžitku vám prinesie. Nezabudnite ale na to, že aby ho začali ľudia využívať, musí o ňom vedieť!