Vlastný sklad a logistika e-shopu, alebo outsourcing?

Väčšina zo zhruba 40-tisíc slovenských e-shopov si rieši skladovanie a logistiku interne. Najmenším sa tovar zmestí do pár políc v garáži, ďalší expedujú tovar z vlastnej kamennej predajne. Tí najväčší investujú do logistiky stámilióny a optimalizáciu doručenie tovaru klientom sa u nich venujú celé tímy odborníkov. Čo majú ale robiť stredne veľké e-shopy s mesačným počtom zásielok v stovkách, tisícoch až desaťtisícoch kusov predaného tovaru? Majú investovať do logistiky, skladov, vybavenia, systémov a riadenia procesov okolo doručenie zásielok z e-shopu klientom, alebo sa porozhliadnuť po externom dodávateľovi tzv. fulfillment služieb?

V nasledujúcej tabuľke si môžete porovnať, aké otázky musí v logistike riešiť e-shop a ako to vyzerá, keď je prenechá k riešeniu logistickému partnerovi.

Vlastná logistika

Outsourcing / Fulfillment

Prenájom skladovej plochy

platím celú prenajatú plochu skladu

platím iba takú plochu, ktorú aktuálne využívam

naskladňovanie a kontrola tovaru

všetko riešim vo svojom sklade sám

na základe avíza zaistí kontrolu a naskladnenie logistický partner

Mzdy zamestnancov

platím mesačnej mzdy, bez ohľadu na počet zákaziek, chorobnosť, dovolenky a pod.

platím len za prácu na zásielkach

Obalový materiál

nakupujem vopred sám

platím spätne len za to, čo bolo použité

Doprava

mám samostatnej zmluvy s dopravcami

využívam hromadného nákupu logistického partnera

Pri sezónnej špičke

musím krátkodobo nabrať ďalších ľudí, zaistiť techniku, priestory atď.

všetko zabezpečí logistický partner

Spracovanie dobierok a reklamácií

musím riešiť vlastnými silami

zaisťuje logistický partner

Manipulačná technika

musím kúpiť alebo si prenajať drahú manipulačnú techniku, regály, čítačky, tlačiarne a pod.

zaisťuje logistický partner

Informačné technológie

musím mať a udržiavať vlastný skladový systém

zaisťuje logistický partner

A ako to vychádza cenovo?

V zásade sa dá predpokladať, že náklady na sklady, obalový materiál, dopravu a prácu budú podobné ako pri vlastného skladu. Rozdiel je v tom, že sa nestaráte o sezónne špičky, nečakané výkyvy dopytu spôsobené napríklad pandémiou, jednoducho máte voľné ruky pre marketing, obchod a ďalší rozvoj vášho podnikania.

Outsourcing logistiky si volí čím ďalej tým viac e-shopov

Dlhoročný poskytovateľ logistiky pre e-shopy a partner Upgates, spoločnosť ComGate, poslednou dobou registruje zvýšený záujem o svoje služby. Kvôli stúpajúcemu dopytu nedávno navýšila svoje kapacity v sklade v Prahe - Horných Počerniciach. Fulfillmentové služby ComGate v Prahe, Týništi nad Orlicí a Bratislave využíva vyše 200 e-shopov.

Ak budete uvažovať o outsourcingu logistiky, môžete si rôzne poskytovateľa porovnať tu. Odporúčame tiež aby ste sa neobmedzili iba na e-mailovú komunikáciu a cenovú ponuku, ale osobne sa stretli s poskytovateľom. Spýtajte sa na informačný systém a komunikačné rozhranie, vytvorte si osobné dojem. Jedná sa o zásadné rozhodnutie, ktoré môže spôsobiť bolesti hlavy, alebo naopak nakopnúť vaše podnikanie.

Ďalší článok
Ako vybrať správne e-shop riešenie pre vaše podnikanie?