Pripravili sme pre vás návod, ktorý vás krok po kroku prevedie úvodnom nastavením e-shopu v administrácii platformy UPgates. V systéme sa lepšie zorientujete, naučíte sa v ňom pracovať a nebudete tak musieť improvizovane hľadať riešenie vašich základných problémov a nastavenia, ktoré budete musieť prejsť a poznať pred spustením vášho e-shopu na doménu a pred štartom internetového predaja na ostrej verzii.

Ideme na to!

Obsah

1) Administrácia UPgates a ako na ňu

Administrácia vášho e-shopu obsahuje ľavé menu, v ktorom nájdete všetko pre vás podstatné. Od základných prehľadov, cez objednávky, produkty, kategórie, zákazníkmi, marketing, štatistiky, grafiku, obsah, súbory a všeobecné nastavenia až po možnosť získať podporu, upraviť sa svoje užívateľské údaje, dobiť si peňaženku e-shopu alebo na úplnom konci ľavého menu vidieť počet zostávajúcich dní testovacia verzia, prípadne výšku čiastky dobité v peňaženke. Jednotlivé moduly majú tiež svoje pod moduly, ktoré si ale bližšie predstavíme až v ďalších sekciách.

Ikonou oka vpravo si potom môžete zobraziť aktuálnu podobu vášho internetového obchodu. Vpravo nájdete aj ďalšie funkčné tlačidlá. Napríklad tlačidlo uložiť. Zároveň je administrácia zdrojom tipov, návodov a v prípade potreby tiež technickej podpory. Pri každej položke v administrácii nájdete otáznik, takzvaný tooltip. Po nabehnutí kurzorom myši na otáznik sa zobrazia informácie a odkaz na návod.

Odporúčané návody:

  1. Prihlásenie do administrácie
  2. Základný popis jednotlivých prvkov
  3. Kompletný prehľad administrácie
  4. Pomoc a podpora

2) Design e-shopu

To, ako e-shop vyzerá je jedna z najzásadnejších vecí. Aký urobíte na návštevníka prvý dojem, môže mať rozhodujúci vplyv na to, či sa stane potencionálnym zákazníkom alebo stránku opustia. Nie je to však len o vzhľade, ale aj o užívateľskej prívetivosti, prehľadnosti a komfortu pri nakupovaní. K tomuto sú všetky naše šablóny optimalizované. V základe si potom môžete vybrať z 9 prednastavených grafik v kombinácii s 12 motívmi.

Pre tieto potreby budete pracovať v module Designer. V tom si jednoducho naklikáte a zvolíte štruktúru a dizajn každého boxu e-shopu. Od hlavičky až po pätičku. Ak budete chcieť dizajn riešiť na mieru a individuálne, prípadne upraviť niektoré detaily, môžete využiť Editor kódu. Ak však nie ste zbehlí kodér, odporučíme vám popýtať naše partnerské agentúry na Marketplace.

Všetky úpravy dizajnu e-shopu prebiehajú na testovaciu verziu. Tá zostáva tiež po prechode do plateného režimu. Grafické a dizajnové úpravy si môžete najskôr otestovať a prezrieť na testovaciu verziu, ktorá nie je verejne prístupná. Potom je potreba preklopiť grafiku do ostrej verzie pomocou finalizácie. Využiť tu môžete tiež záloh grafiky.

Nastaviť je potreba tiež logo, favicon a bannery e-shopu.

Odporúčané návody:

  1. Ukážka prednastavených grafík a motívov
  2. Designer
  3. Editor kódu
  4. Marketplace
  5. Finalizácia grafiky
  6. Zálohy grafiky

Inšpiráciu môžete načerpať napríklad v článku Ako zmáknuť dizajn e-shopu, prípadne sa pozrieť na referencie našich zákazníkov.

3) Menu, jeho tvorba a editácia


Štruktúru menu vášho e-shopu si určíte v ďalšej zo sekcií administrácie s názvom kategórie. V rámci tejto sekcie nielen pridávate alebo upravujete jednotlivé kategórie, ale aj spravujete hlavnú stránku. Kategória najčastejšie slúžia na umiestnenie produktov. Môžu v nej byť ale aj kontakty, prípadne môže slúžiť ako odkaz na hlavnú stránku či inú kategóriu. Kategórie môžu obsahovať tiež podkategórie. Týmto vzniká na e-shope zanorenia.

Kategórie sú základom, ktorý by ste pri budovaní e-shopu nemali podceniť. Nezabudnite na opisy, správne a systematické rozradenie a vytvorenie všetkých potrebných kategóriách. Bez dobre vyriešených kategórií sa bude zákazník na stránkach len zle orientovať a horšie nájde to, čo hľadá.

Odporúčané návody:

  1. Práca s kategóriami
  2. Kategória Hlavná stránka
  3. Horné menu
  4. Ľavé menu
  5. Spodné menu (pätička)

4) Produkty na e-shope

Základom každého e-shopu je sortiment. V administrácii UPgates ho pridávate v sekcii produkty, tu v zozname produktov. Tieto si potom môžete triediť do kategórií, ktoré sme si vytvorili a zvládli v predchádzajúcom bode.

V zozname produktov môžete produkty upravovať po jednom alebo hromadne. Existujúce produkty môžete duplikovať alebo mazať. Môžete tu ale produkty hlavne vytvárať. Na karte nového produktu potom riešite jeho názov, popis, obrázok, cenu, stav zásob a dostupnosť, radenie do kategórie, pridanie parametrov pre filtráciu produktu, pridelenie štítku a SEO parametre produktu.

Okrem toho máte u produktu možnosť pridať dodávateľa. Ale čo je zásadné, môžete vytvoriť produktové varianty, prípadne konfigurácie.

Produkty môžete vložiť nielen ručne, ale tiež naimportovať. Rovnako tak je možnosť z e-shopu produkty vyexportovať.

Odporúčané návody:

  1. Produkty
  2. Ceny produktov
  3. Sklad a dostupnosti u produktov
  4. Varianty a konfigurácie produktov
  5. Import a export produktov

5) Objednávkový proces

Aby zákazník na e-shope úspešne prešiel objednávkovým procesom, je potrebné mať nastavené možnosti dopravy a platby. Častým problémom tu býva nepovolenie platobné metódy v danej doprave. U dopravcov si môžete vybrať z rozsiahleho zoznamu napojených partnerov, u ktorých sú k dispozícii buď dopravy na pobočku alebo export pre tlač štítkov. Ponúkať môžete ale akúkoľvek dopravu, stačí u novo vytvorenej dopravy vybrať typ "vlastné".

Pri platbách máte možnosť vybrať celú radu metód - hotovosť, dobierka a bankový prevod. Alebo pomocou platobnej brány ponúknuť možnosť platby kartou alebo rýchlym bankovým prevodom.

Objednávky sú pre každého majiteľa e-shopu radosť. Cieľom je získavať ich čo najväčšie množstvo. Ale ako si s nimi poradiť? V administrácii UPgates hravo! Všetko sa o ich fungovaní alebo stavoch objednávok a nadviazanie automatických systémových emailov na tieto stavy, sa dočítate v odporúčanej Pomocníkovi nižšie.

Rovnako tak je potrebné nastaviť si správne sklad. Majú sa vypredanej produkty deaktivovať alebo archivovať? Chcete predávať aj do mínusového počtu na sklade? V týchto nastaveniach sa taktiež často prejaví chybné nastavenia.

Odporúčané návody:

  1. Dopravy a dopravcami
  2. Platby a platobnej brány
  3. Objednávkový proces
  4. Globálne nastavenie správania skladu
  5. Obmedzenie objednaní
  6. Objednávky a stavy objednávok

6) Legislatíva e-shopu

Asi najmenej obľúbená činnosť majiteľov e-shopov je plnenie právnych noriem a predpisov. Bez toho by to ale nešlo. Keď chcete predávať na internete, musíte mať všetko legálne ošetrené. Dokumenty typu faktúra, objednávka, dobropis alebo účtenka máte v administrácii UPgates dostupné automaticky. Môžete si ich jednoducho prispôsobiť vašim potrebám a to pre všetky jazykové mutácie zvlášť.

E-shopy UPgates sú pripravené na GDPR a EET. Spĺňajú v tomto ohľade všetky požiadavky. V jednotlivých formulároch sú potom k dispozícii súhlasy. Napríklad u objednávkového formulára je súhlas so spracovaním osobných údajov a tiež s obchodnými podmienkami. Ďalším veľkým témou v tejto sekcii sú daňové povinnosti a právna forma e-shopu.

Odporúčané návody:

  1. Dokumenty
  2. Súhlasy a GDPR
  3. EET
  4. Obchodné podmienky
  5. Vzor obchodných podmienok k stiahnutiu (APEK)
  6. DPH a právne špecifiká internetových obchodov

7) Finálne otestovanie a vyladenie všetkých procesov

Akonáhle máte hotové všetky predchádzajúce body, je potrebné si všetko finálne otestovať. Ako e-shop spustíte do ostrej prevádzky, kde ho už uvidia zákazníci verejne, overte si, či je všetko stopercentne funkčná. Zatiaľ váš obchod beží na testovaciu verziu, ktorá ani po prechode nezanikne a bude slúžiť na testovanie úprav grafiky a dizajnu e-shopu.

Prejdite si sami a niekoľkokrát objednávkový proces. Vyskúšajte vkladanie rôzneho tovaru do košíka. Objednávky vykonajte so všetkými možnými kombináciami dopráv a platieb. Skontrolujte si tiež vaše prevádzkové údaje, ktoré sa premietnu do dokumentov, ale aj systémových emailov. Aj tie nezabudnite otestovať a skontrolovať. Detailne si tiež skontrolujte dizajn a grafiku e-shopu vo všetkých jeho hlavných sekciách - hlavná stránka, kategória, produktová stránka, košík a jeho kroky, články, kontaktné údaje a pod. Pri produktoch skontrolujte správne fungovanie cenníkov a cenotvorby. A v neposlednom rade tiež prepojenie so základnými analytickými nástrojmi Google Analytics, Google Ads, Seznam.cz a Facebook.

Odporúčané návody:

  1. Objednávkový proces
  2. Údaje o prevádzkovateľovi e-shopu a zmena zobrazenia na webe
  3. Čo všetko skontrolovať pred ostrým štartom e-shopu
  4. Prepojenie - Google, Seznam.cz, Facebook

8) Presun e-shopu UPgates na ostrú prevádzku a vlastnú doménu

Ak čítate tento článok, je pravdepodobné, že váš e-shop beží na testovaciu verziu. Vďaka nášmu návodu ste si ho nastavili a vyladili podľa svojich predstáv. Teraz je teda čas presunúť e-shop do plateného prevádzky a na vlastnú doménu. Tak, aby bol verejne dostupný zákazníkom, a vy ste mohli začať online predaj a podnikania.

Pre prechod musíte vyplniť všetky 4 body peňaženky vášho e-shopu. V prvom kroku je potrebné vyplniť fakturačné údaje. Tieto údaje bude pri dobití peňaženky e-shopu obsahovať vystavená faktúra.

V druhom bode "Finalizácia" si vyberte požadovaný cenový tarifa. Ten môžete kedykoľvek prepnúť. Pri prechode na nižšej cenový tarifu je však potrebné splniť limit produktov, teda nadbytočné produkty odstrániť. Prenájom sa z peňaženky strháva na dennej báze vo výške pomernej sumy mesačného prenájmu tarifu, ktorý ste zvolili.

V treťom kroku dobite peňaženku. To môžete vykonať buď bankovým prevodom alebo platbou kartou, ktorú odporúčame. Pri platbe kartou totiž dôjde k automatickému spárovanie platby s peňaženkou e-shopu a je pripísaná behom chvíľky.

V poslednom bode zadáte doménu. Registrovať si ju môžete u poskytovateľov internetových domén. Odporúčať môžeme Active24, FORPSI alebo WEDOS. Hosting e-shopu máte v cene prenájmu a nemusíte ho preto riešiť.

Po vyplnení všetkých krokov v peňaženke sa automaticky odošle žiadosť o presun na ostrý server, ktorú v pracovných dňoch expedujú do 24h. V emailu o presune na ostrý server, ktorý od nás obdržíte, získate všetky potrebné informácie k nastavenie DNS záznamov na doméne. Tieto záznamy nastavíte v administrácii poskytovateľa podľa jeho návodu. V prípade potreby je možnosť vyžiadať si nastavenia priamo u poskytovateľa. Nasmerovanie e-shopu na doménu a jeho zobrazenie na ostrej doméne môže po nastavení DNS záznamov trvať až 24h.

Po vyplnení peňaženky môžete taktiež požiadať o zriadení emailovej schránky, ktorú máte v rámci prenájmu zdarma.

Odporúčané návody:

  1. Prechod na platený prevádzku
  2. Dobitie peňaženky e-shopu
  3. Prechod na ostrú doménu
  4. Nastavenie DNS záznamov u Active24, FORPSI, WEDOS
  5. Žiadosť a zriadenie emailovej schránky zadarmo

9) Neviete si s niečím rady?

Ak si s niečím ani po prečítaní návodu neviete rady, skúste sa doptat na facebookovej skupine UPgates - poradňa. Je tu viac ako 1 200 členov a ostrieľaných e-shoper UPgates, prípadne skúsených agentúr, ktoré sú ochotné vám pomôcť.

Ak by ste ani tu nedostali odpoveď a pomocnú ruku, skúste vyhľadať medzi ostatnými nápoveďami. Prípadne môžete využiť formulár technickej podpory v administrácii e-shopu.

Odporúčané návody:

  1. Facebook poradňa UPgates
  2. Formulár technickej podpory
  3. Ďalšie nápoveda