Ako vybrať správne e-shop riešenie pre vaše podnikanie?

Výber e-shop riešenie je jedno z najdôležitejších rozhodnutí začínajúceho internetového podnikateľa. E-shop systém vás a vašich zákazníkov bude sprevádzať po celú dobu. Prejsť neskôr na iné e-shop riešenie nemusí byť síce žiadna veda, avšak často je takéto rozhodnutie spojené s ďalšími výdavkami a technickými prekážkami. Tak prečo si nevybrať vhodný variant hneď na prvýkrát? O tom, ako bez problémov zvládnuť prevod e-shopu na iné riešenie, sa dočítate v našom článku tu. Nižšie na vás už čaká návod, ktorý vám s výberom poradia.

Ako si zvoliť konkrétny e-shop riešenie?

Všetko sa odvíja od niekoľkých vstupných faktorov:

1) Rozpočet

Koľko peňazí do svojho e-shop riešenia mienite investovať a či má ísť o jednorazovú investíciu, alebo o pravidelné mesačné poplatky.

2) Čas

Ako rýchlo chcete mať všetko pripravené a začať predávať.

3) Funkcia

Vystačí vám základné funkcie a napojenie systémov na e-shop, alebo máte špecifické požiadavky? A aká máte plány na rozvoj?

Ďalšie čiastkové veci sa týkajú napríklad produktov. Pri výbere e-shopového riešenie by ste mali dbať aj na to, aký druh tovaru budete predávať. Ale tiež treba na to, aký počet produktov budete na obchode ponúkať.

Je rozdiel predávať tovar bez variantov, s variantmi či rôznymi konfiguráciami. Úplne iný problém môže potom byť napr. Predaj tovaru, ktorého cena sa konfiguruje na základe rozmerov či iných vlastných parametrov. Rovnako ak už fungujete sa špecifickým účtovným alebo skladovým systémom, budete musieť e-shop riešiť skôr individuálne.

Medzi akými e-shop riešeniami môžete vyberať?

1) Prenajaté e-shop riešenia

2) Open source

3) E-shop riešení na zákazku

Prenájom tzv. krabicového e-shop riešenia

Z grafu je zrejmé, že keď si e-shop prenajmete, vyjde vás to cenovo priaznivo a internetový obchod môžete mať hotový prakticky počas dňa. Samozrejme ak máte pripravené všetko potrebné. O aké materiály sa jedná? O produkty a ich fotografie, bannery, logá, zazmluvnené dopravce, zmluvné podmienky a pod.

Výhoda tak je, že môžete pracovať s hotovým a vyladeným systémom. E-shop riešenie síce nie je vaše, ale málokto si môže dovoliť vyvíjať svoj vlastný systém a obetovať tomu potrebný čas a peniaze. Hlavne v začiatkoch, kedy často nie je isté, či bude e-shop zarábať. Zároveň nemusíte riešiť závady a problémy. So všetkým vám pomôže technická alebo zákaznícka podpora. Systém je tiež pravidelne aktualizovaný a udržiavaný, teda z dlhodobého hľadiska nemusíte nič zásadné riešiť.

Na čo si u krabicových e-shop riešenie dať pri výbere dodávateľa pozor?

1) Zmluvy a iné záväzky

Pri niektorých dodávateľov sa stále stretnete s tým, že vás núti podpisovať zmluvy so záväzkom na konkrétnu dobu. Súčasťou je pochopiteľne aj výpovedná lehota. Vďaka tomu možno získate zľavu, ale prídete tak o jednu z výhod prenájmu.

2) Limity e-shop riešenia

Platforma od platformy má rôzne limity a obmedzenia. Každé prenajímané riešenie má niekde aj svoj funkčný strop. Vopred si tak ujasnite, do akej miery budete chcieť svoj obchod riešiť individuálne a ako veľmi chcete zasahovať napríklad do kódu grafických šablón a pod.

3) Funkcia, moduly a napojenie

Aj tu si starostlivo prejdite, čo všetko danej e-shop riešenia a systém ponúka. Prenajímané krabicová e-shop riešenie neumožňujú doprogramovanie funkcií alebo individuálne napojenie služieb na mieru. Je tak treba vychádzať z toho, čo systém ponúka, keď do neho vstupujete. Vývoj a aktualizácia máte väčšinou v rámci ceny prenájmu. Pri kvalitných poskytovateľov nové funkcie a napojenie platobných brán a pod. Tak priebežne pribúdajú. Nedá sa ale spoliehať na to, že vývojári pri implementácii zvolí vami uprednostňovaná napojenie či funkcie.

4) Technická podpora

Je skvelé, keď sa máte na koho obrátiť, a to nielen v momentoch, kedy niečo nefunguje. Technická podpora zohráva kľúčovú rolu vo výbere riešenia pre e-shop. Chcete mať predsa istotu, že keď nebudete niečomu rozumieť, prevádzkovateľ vám všetko ochotne a rýchlo vysvetlí.

Kedy je pre vás toto riešenie vhodné?

  • Nechcete vysoké počiatočné investície
  • Predávať potrebujete na e-shope pokiaľ možno čo najrýchlejšie
  • Nie ste programátor alebo grafik a chcete sa zamerať hlavne na svoj biznis
  • Vystačíte si s ponúkanými funkciami a prepojeniami daného e-shop riešenia
  • Ste ochotní kompromisov a nemáte špecifické / nadštandardné požiadavky

Open Source e-shop riešenia

Už podľa názvu ide otvorený systém. K dispozícii máte e-shop riešenie, ktoré si budujete kompletne sami. Môžete do neho v maximálnej možnej miere zasahovať a robiť úpravy v kóde. V základe býva zadarmo (napr. Joomla, WordPress, Magento alebo PrestaShop). Ak ste tak technicky zdatní, zvládnete si na tomto riešení postaviť internetový obchod svojpomocne. Potrebovať k tomu ale budete viac než len znalosti programovania a kódovania. Sami budete musieť riešiť aj dizajn e-shopu a pod.

Na grafe môžeme vidieť, že časovo je toto e-shop riešenie náročnejšie ako prenájom. Termín spustenia dosť závisí na vašich možnostiach. A to buď programátorských, alebo finančných. Veľmi jednoduchý e-shop si postavíte sami a relatívne rýchlo. A stať vás to bude v podstate váš čas. Musíte však byť sami schopní programovať.

Ak budete chcieť termín spustenia urýchliť, budete potrebovať odborníkov. Tí vám s vývojom pomôžu a celý proces urýchli. Na druhú stranu to bude niečo stáť a nájsť kvalitné vývojárov nie je v dnešnej dobe vôbec jednoduché. V priebehu prevádzky tohto e-shop riešenie taky počítajte s nákladmi na údržbu, opravy a pod.

E-shop riešení na zákazku

Kedy ho zvoliť? Keď sú vaše požiadavky niečím špecifické a vybočujú z možností, ktoré ponúkajú iné riešenia. O čo sa môže konkrétne jednať:

  • Netradičné druh predávaného tovaru
  • Individuálne požiadavky na funkcie a prepojenie
  • Potreba napojenie vašich firemných nástrojov
  • Na mieru prispôsobený dizajn e-shopu
  • Externé správa internetového obchodu
  • Vysoký počet produktov (stovky tisíc)

Ak spĺňate minimálne jeden z vyššie spomenutých bodov, má zmysel uvažovať o e-shope na zákazku. Vybudovanie tohto e-shop riešenie vám dnes ponúkne rad firiem. Prevedenie sa budú vždy líšiť kvalitou, cenou a časom prípravy. Agentúry stavajúci e-shopy na zákazku sú často časovo vyťažené. Spravujú a riešia technické problémy či inovácie aj na e-shopoch ďalších klientov. Podľa náročnosti a výbere dodávateľa vás toto riešenie môže prísť až na tisíce alebo desaťtisíce eur.

Kvôli časovému vyťaženie dodávateľov a náročnosti vytvorenie frontende a backendu si na hotový internetový obchod dosť počkáte. Môžu to byť mesiace, niekedy i roky. Rovnaký problém na vás bude čakať pri implementácii nových funkcií alebo napojenie. Budete si musieť počkať. A za každú takúto akciu alebo drobnú úpravu znovu platiť.

Aj tak na vlastnom e-shop riešenie beží mnoho obchodov, ktoré by sa bez neho pravdepodobne len ťažko zaobišli. Ide najmä o e-commerce giganty (Alza, Mall a pod.). Výhodou je, že môžete mať prakticky čokoľvek, čo si prikážete a zaplatíte.

Aké e-shop riešenie teda vybrať?

Ako bolo povedané na začiatku. Vyberajte starostlivo a opatrne. Ako takmer u všetkého je dôležitý ako čas, tak i peniaze. Aj vaše časová investícia sa počíta a často sa pri podnikaní oveľa viac oplatí, aby ste sa sústredili na samotný e-shop, než na jeho technické riešenie. Zamyslite sa tiež nad budúcimi plánmi, aby ste vybrané riešenie "neprerástla" behom pár týždňov. A hlavne svoj online biznis rozbehnite na plné obrátky!

Ďalší článok
Platobná brána ComGate novo umožňuje opakovať neúspešnú platbu