Hodnotenia a recenzie
Čo funkcia prináša?
- Povoliť zákazníkom hodnotiť zakúpené produkty.
- Možnosť určiť si, či hodnotenie podľahá ručnému, alebo automatickému schváleniu.
- Automatizácia začiatok hodnotenia, ktorá určí kedy sa má hodnotenie zákazníkovi povoliť.
- Automatizácia na odoslanie emailu, ktorá určuje kedy zákazníkovi odošle email s hodnotením.
- Možnosť zakázať konkrétnemu zákazníkovi hodnotiť.
- Zobrazenie overených recenzií
- Udelenie vernostných bodov za hodnotenie
Každý zákazník, ktorý nakúpil nejaký produkt na e-shope, má možnosť ho ohodnotiť hviezdičkami a napísať krátku recenziu.
Hodnotenie obchodu ako takého nie je v systéme možné.
Hodnotenia a recenzie sú spoločné pre všetky jazykové mutácie e-shopu.
Ako aktivovať Hodnotenie?
V predvolenom nastavení je funkcia hodnotenia aktívna. Teda e-shop recenzie zbiera automaticky, ale pre ich zverejnenie ich musíte schváliť.
Hodnotenie (Recenzie) nájdete vo svojej administrácii:
- V sekcii Marketing zvoľte podkategóriu Hodnotenie a recenzie.
- Prejdite do oddielu Nastavenie.
- Začiarknite pole Povoliť hodnotenia a recenzie.
Po aktivácii môžete tiež určiť, aká má byť Maximálna dĺžka recenzie. Predvolené nastavenie je 500 znakov. - Uložte zmeny.
*Aktiváciou hodnotenia dôjde k automatickému prednastaveniu rôznych automatizácií. Ich vysvetlenie nájdete nižšie v tomto manuáli.
Schvaľovanie hodnotení a recenzií
Ak ešte zatiaľ nemáte zapnutú automatizáciu na schvaľovanie recenzií. Je nutné jednotlivé recenzie prekontrolovať a schvaľovať ručne.
- V sekcii Marketing zvoľte podkategóriu Hodnotenie a recenzie.
- Prejdite do oddielu Recenzie.
- Vyberte konkrétnu recenziu.
- V detaile recenzie kliknite na tlačidlá schváliť alebo neschváliť.
- Pokiaľ máte nastavený vernostný systém, schválením sa automaticky pripočítajú zákazníkovi body za recenziu.
Začiatok hodnotenia
Táto automatizácia určuje, kedy bude umožnené zákazníkovi zakúpené produkty hodnotiť.
V predvolenom stave, keď je funkcia hodnotenia aktivovaná sa táto automatizácia prednastaví na východiskové hodnoty (viď nižšie).
Produkty bude možné hodnotiť:
Keď objednávka je Vytvorená, Zaplatená, Vyriešená, alebo má nastavený stav objednávky.
- Vytvorená - Počíta sa čas, kedy bola objednávka vytvorená
- Zaplatená - Počíta sa čas, kedy bola objednávka prepnutá do stavu Zaplatená
- Vyriešená - Počíta sa čas, kedy bola objednávka prepnutá do stavu Vyriešená
- Stav objednávky - Počíta sa čas, kedy bola objednávka nastavená do vybraného stavu
Každá z týchto podmienok, má ešte možnosť nastavenia intervalov, ktoré určujú po akej dobe v tomto označení (stave), sa dané hodnotenie povolí.
- Typ intervalu - Obsahuje hodnoty Deň a Hod. Určuje či k hodnoteniu dôjde v rade dní alebo hodín.
- Hodnota intervalu - Môžete zapísať ľubovoľnú číselnú hodnotu, určujúcu po koľkých dňoch, alebo hodinách, k hodnoteniu dôjde.
Ak nastavíte hodnotu na 0, tak sa hodnotenie sprístupní ihneď po tom, čo bude objednávka Vytvorená, Zaplatená, Vyhotovená, alebo bude mať konkrétny stav.
Ak je v prvom kroku podmienky vybraná hodnota Stav objednávky, vyberte v poslednej sekcii aj stavy objednávok, pre ktoré táto podmienka platí.
- Povoliť hodnotenie kontaktov je možnosť, ktorá zprístupňuje hodnotenie i neregistrovaným používateľom.
Pozor! Tuto funkci Povoliť hodnotenie kontaktov doporučujeme aktivovat iba na grafických šablónach 4.3. a novšie.
Príklad:
Podmienka:
- Pokiaľ je objednávka: Stav objednávky
- Typ intervalu: Deň
- Hodnota intervalu: 7
- Stav objednávok: Vyriešená, Odoslaná
Tak automatizácia bude fungovať tak, že pokiaľ bude na e-shope objednávka, ktorá bude v stave Vyriešená, alebo Odoslaná dlhšie ako 7 dní, sa zákazníkovi sprístupní pre hodnotenie zakúpených produktov.
Pozor! Pokiaľ nejaká objednávka spĺňala podmienky pre povolenie hodnotenia, zákazník ju stihne ohodnotiť, a vy následne podmienku zmeníte tak, aby objednávka nespĺňala možnosť hodnotenia. Hodnotenie udelené zákazníkom sa neodstráni a bude stále založené (v prípade automatického schválenia aj zobrazené). Hodnotenie je nutné zmazať ručne.
Automatizácia sa nevzťahuje na objednávky, ktoré sú v stave storno, zmazané, alebo v dobe kontroly nemali priradeného zákazníka. Také objednávky nebude možné hodnotiť.
Pripomenutie zákazníkovi, aby zakúpené produkty hodnotil
Všetci to poznáme, máme veľa povinností, a keď sa nám e-shop nepripomenie, hodnotenie produktov len veľmi zriedka udelíme sami.
Aby ste zvýšili šance ohodnotenia svojich produktov, môžete použiť automatizáciu, ktorá zákazníkovi odošle email a pripomenie, že zakúpené produkty má ohodnotiť.
Pri hodnotení cez tento pripomienkový email, nie je nutné prihlásenie zákazníka. Zákazník tak môže pohodlne hodnotiť bez toho, aby po ňom e-shop vyžadoval prihlásenie.
Ako email funguje?
Email sa odosiela, akonáhle je splnená podmienka (viď nižšie) a prichádza zákazníkovi na email, ktorý vyplnil v objednávke.
V emaile je obsiahnutý zoznam produktov, ktoré boli súčasťou objednávky zákazníka. Každý takýto produkt je možné hodnotiť formou hviezdičiek. Každá hviezdička reprezentuje hodnotu ohodnotenia.
Pokiaľ teda zákazník klikne na štvrtú hviezdičku, bude smerovaný na stránku s hodnotením produktov a tam pri konkrétnom produkte bude predvyplnená hodnota 4 hviezdy. Po kliknutí na tlačidlo Hodnotiť bude hodnotenie odoslané. Následne môže zákazník vyplniť klady, zápory a pridať vlastný popis recenzie.
(náhľad produktu z emailu)
Kedy sa email odosiela?
Email sa odosielanie akonáhle je podmienka pre automatizácia sprístupnenia hodnotenia splnená, a zároveň je táto automatizácia aktívna, a ďalej je nastavený jej typ, hodnota intervalu a je vybraný jeden z systémových emailov.
- Aktívne - Určuje či je podmienka pre odoslanie pripomienkového emailu aktívna
- Typ intervalu - Obsahuje hodnoty Deň a Hod. Určuje či k odoslaniu dôjde v poriadku dní, alebo hodín
- Hodnota intervalu - Môžete zapísať ľubovoľnú číselnú hodnotu, určujúcu po koľkých dňoch, alebo hodinách, k odoslaniu dôjde.
- Systémový email - Vyberte, aký email bude zákazníkovi po uplynutí intervalu odoslaný.
*K odoslaniu emailov, nemusí dôjsť presne v nastavenom intervale. V tomto intervale sa email iba priradí do frontu k emailom, ktoré majú byť odoslané. Skutočné doručenie emailu, teda nemusí byť úplne presné voči nastavenému intervalu.
Pozor! Spustenie automatizácie sa počíta až od splnenia intervalu na sprístupnenie hodnotenia. Pozri príklad nižšie.
Príklad:
Podmienka:
- Sprístupnenie hodnotenia:
- Pokiaľ je objednávka - Stav objednávky
- Typ intervalu: Deň
- Hodnota intervalu: 7
- Stav objednávok: Vyriešená, Odoslaná
- Pripomenutie zákazníkovi
-
- Typ intervalu: Deň
- Hodnota intervalu: 7
- Systémový email: Hodnotenie produktov
Povedzme, že objednávka je vytvorená s dátumom 1.1.
Automatizácia bude fungovať tak, že pokiaľ bude na e-shope objednávka, ktorá bude v stave Vyriešená, alebo Odoslaná dlhšie ako 7 dní, zákazníkovi sa 8.1. sprístupní zakúpené produkty hodnotiť. Zároveň sa 8.1. začne počítať automatika pripomenutie hodnotenia zákazníka za ďalších 7 dní.
Pokiaľ teda zákazník do 15.1. produkt neohodnotí, automatizácia mu odošle nastavenie email Hodnotenie produktov, aby hodnotenie zákazníkovi pripomenula.
Pozor! Pokiaľ sa rozhodnete email s pripomienkou hodnotenia vyvolať ručne a zároveň nedôjde k splneniu podmienky pre sprístupnenie hodnotenia, zákazníkovi bude aj tak email s pripomienkou odoslaný. Po kliknutí z hviezdičiek v emaile však bude upozornený, že objednávka zatiaľ nespĺňa podmienky pre hodnotenie produktov. Čo pre neho môže byť zmätočné. Ručnému odoslaniu emailu s pripomienkou hodnotenia venujte prosím väčšiu pozornosť.
Pozor! Dynamické hlášky ukazujúce kedy bude hodnotenie povolené, sa zákazníkom zobrazujú na základe nastavenej podmienky, avšak existujú iba pre verzie šablón 4.3. a novšie. Staršie šablóny, tieto dynamické hlášky nemajú.
Tip! Pokiaľ budete chcieť textáciu prispôsobiť vášmu e-shopu, môžete využiť klasickú zmenu pomocou prekladov - Obsah / Preklady
Odhlásenie z odberu emailu pre hodnotenie produktov
Každý zákazník má možnosť sa z odberu emailu na hodnotenie odhlásiť. Odhlásiť sa môže niekoľkými spôsobmi:
- Odhlásenie prostredníctvom svojho zákazníckeho účtu (registrovaný užívateľ)
- Odhlásenie prostredníctvom emailu s hodnotením
- Odhlásenie prostredníctvom stránky s hodnotením
Zákaznícky účet
Akonáhle sa zákazník prihlási, musí prejsť do svojho profilu a tu je potrebné nájsť sekciu Súhlasy. Potom stačí odtrhnúť možnosť Zasielať dotazníky spokojnosti.
(pozor nevzťahuje sa na dotazníky Heureky, tie sa riadia súhlasom v každej objednávke)
Email s hodnotením
V systémovom emaile o hodnotení produktov, je na konci emailu klasický odkaz na odhlásenie, podobne ako v emaile s odberom noviniek.
Stránka s hodnotením
Akonáhle zákazníkovi príde email s pripomienkou hodnotenia a zákazník bude dané hodnotenie udeľovať, tak na konci stránky, pokiaľ bude chcieť bude mať možnosť odhlásenia.
Automatizácia schválenia recenzií
V predvolenom stave je funkcia deaktivovaná, tak aby nové začínajúce e-shopy mohli pohodlne zbierať recenzie a nezaťažovali ich dodatočné kontroly. Funkciu môžete aktivovať, až budete mať všetky najdôležitejšie sekcie e-shopu vyladené a budete mať priestor/istotu, že samotné hodnotenie už nechcete schvaľovať a nechať to všetko na automatike.
- V sekcii Marketing zvoľte podkategóriu Hodnotenie a recenzie.
- Prejdite do oddielu Nastavenie.
- Nájdite pole Automatické schvaľovanie recenzií a nastavte hodnotu Áno.
- Uložte zmeny.
Zadávanie hodnotenia a recenzie
Formulár pre ohodnotenie hviezdičkami a napísanie recenzie sa zákazníkovi zobrazí priamo v detaile zakúpeného produktu alebo v jeho zákazníckom účte pod záložkou Hodnotenia.
Pokiaľ zákazník produkt ohodnotí len hviezdičkami, nová recenzia nebude vytvorená. Len sa pripočíta celkové hodnotenie hviezdičkami. Pokiaľ ale zákazník pridá tiež recenziu (napíše nejaké plusy alebo mínusy), dôjde k jej pridaniu medzi ostatné recenzie pri produkte.
Iní zákazníci, ktorí tiež nakúpili produkt môžu zákazníkovu recenziu ohodnotiť. Dajú jej palec dole alebo hore.
Reakcia na recenziu zákazníka
Administrátor e-shopu môže zákazníkovi recenziu okomentovať.
- Zvoľte sekciu Marketing / Hodnotenia a recenzie a prekliknite sa na detail konkrétnej recenzie.
- Vyplňte časť Pridať odpoveď.
- Pokiaľ už odpoveď existuje, môžete ju upraviť v časti Upraviť odpoveď.
- Kliknite na tlačidlo Odoslať.
Zobrazenie na e-shope
Zakázať hodnotenie zákazníkovi
Pokiaľ vám nejaký zákazník na e-shope posiela nekorektné recenzie, môžete takému zákazníkovi zakázať udeľovanie hodnotenia.
- V sekcii Zákazníci zvoľte podkategóriu Zoznam zákazníkov.
- Vyhľadajte konkrétneho zákazníka a prejdite do jeho profilu.
- Uistite sa, že ste v záložke Popis.
- Prejdite do oddielu Rozšírené.
- Odškrtnite pole Môže hodnotiť produkty.
- Uložte zmeny.
Overené recenzie
V nadpise každej recenzie je možné pridať informáciu, že sa jedná o overenú recenziu od zákazníka. Na tento účel slúžia preklady s kľúčom:
Verified review
- nadpis vyskakovacieho okna
review-item-tooltip
- obsah vyskakovacieho okna
Preklady si môžete upraviť, ak sú už vytvorené (viac tu). Alebo si preklady založiť (viac tu).
Ak je preklad review-item-tooltip
vytvorený a obsahuje text, pridá sa na e-shope v detaile produktu ikona s upozornením. Po kliknutí na túto ikonu sa zobrazí zadaný text s informáciami ohľadom overenej recenzie.
Táto možnosť je dostupná od grafických šablón verzie 3.9 modulu Designer. Viac tu.
Zobrazenie popisu Overená recenzia
Keďže existuje povinnosť jasne informovať zákazníkov o tom, že recenzia je overená, môžete k ikone pridať nápis.
Nastavenia v module Designer
- V menu administrácie vyberte časť Grafika / Designer.
- Prejdite na detail produktu, ktorý má vytvorenú nejakú recenziu.
- Pri akejkoľvek recenzii kliknite na ikonu „i“ a zobrazí sa vám možnosť upraviť daný prvok.
- V časti Akce kliknite na položku Vnútorné prvky a riadok Popisok, stlačte tlačidlo „+“ a potvrďte tlačidlom Uložiť.
Táto možnosť je k dispozícii od grafických šablón Designera verzie 4.2. Viac informácií nájdete tu.
Vernostné body za hodnotenie
Ak využívate vernostný systém, môžete zákazníkom za tieto hodnotenia a recenzie dávať body, aby ste získali lepšiu spätnú väzbu. Viac tu.