Aký je rozdiel medzi inšpirátorom a porovnávačom?
Akým spôsobom nakupujete na internete? Hľadáte konkrétny produkt v snahe nájsť tú najvýhodnejšiu ponuku? Alebo sa radi nechávate inšpirovať a máte tendenciu nakupovať impulzívne to, čo vám práve padne do oka? Oboje môže byť pre zákazníkov online obchodov silná motivácia. Zatiaľčo jednu potrebu ľahko uspokoja klasické porovnávače cien, druhú skupinu skôr osloví populárny inšpirátor.
Oba typy nákupných portálov sú každopádne extrémne populárne a pre prevádzkovateľa e-shopov potenciálne veľmi lukratívne.
Ako funguje inšpirátor? Ako sa líši od porovnávačov cien? A čo sú tie hlavné výhody, ktoré môžu tieto dva typy webových stránok ponúknuť e-shopom?
Ako fungujú porovnávače cien
Klasické porovnávacie portály ako napr. Srovname.cz, Heureka, alebo Zboží, porovnávajú jednotlivé ponuky obchodov pomocou takzvaných .xml feedov, ktoré zaregistrované e-shopy porovnávačom poskytujú (buď ručne, alebo cez automatizované API riešenia). Tieto súbory obsahujú všetky potrebné informácie o produkte, na základe ktorých potom porovnávače vytvárajú stránky pre jednotlivé typy tovaru, kde sa potom zobrazujú porovnané ponuky konkrétnych obchodov.
Okrem ceny produktu môžu ale poradie vašej ponuky ovplyvniť aj investície do platenej propagácie. Nastaviť financovanie propagačnej kampane na porovnávačoch cien môžete pomocou biddingu, ktorý spočíva v určovaní ceny, ktorú ste ochotní zaplatiť za jeden preklik, čo potom vedie k vyššej alebo nižšej pozícii medzi propagovanými výsledkami.
Väčšina porovnávačov cien navyše užívateľom sprístupňuje mnoho ďalších funkcií od možností triediť tovar podľa rôznych kategórií po zanechávanie užívateľských hodnotení a recenzií. Ide jednak o užívateľsky prívetivé prvky, ktoré majú pozitívny vplyv na obľúbenosť porovnávačov, ale aj potenciálne marketingové nástroje (keď ich dokážete správne uchopiť).
Výhody porovnávačov cien
Porovnávače cien na českom trhu využívajú už 4 z 5 e-shopov a porovnávače im často generujú až 30 % všetkého obratu – a nie je sa čomu čudovať! Porovnávače totiž disponujú nespočetnými výhodami, z ktorých môžu online obchody ťažiť. Čo konkrétne môžu porovnávače ponúknuť?
Vysoká návštevnosť
Porovnávače cien každý deň navštívia státisíce užívateľov so záujmom o určitý produkt. Ako e-shop tak vďaka porovnávačom máte šancu osloviť omnoho viac potenciálnych zákazníkov ako len prostredníctvom vlastného webu a zároveň zaujať užívateľov, ktorí by normálne nespadali do vašej cieľovej skupiny.
Široké zameranie
Akýkoľvek obchod, ktorý predáva na internete rovnaké alebo podobné produkty ako jeho konkurencia, by mal inzerciu na porovnávačoch cien zvážiť. Porovnávače môžu vďaka svojmu širokému záberu pomôcť s predajom veľkému množstvu rôznych e-shopov – jedinou výnimkou sú e-shopy ponúkajúce veľmi špecifické produkty, ktoré na trhu nemajú žiadnu priamu konkurenciu, a nie je možné ich teda s ničím porovnávať.
Možnosť informovane sa profilovať na trhu
Veľkou výhodou porovnávačov cien je aj to, že umožňujú optimalizovať svoju stratégiu na základe analýzy konkurencie a vyprofilovať sa medzi ostatnými ponukami produktov, ktoré predávate tak, aby vaša cenová politika odrážala ako vaše dlhodobé ciele, tak momentálny trh.
Ako funguje inšpirátor
Rovnako ako bežné porovnávače cien, aj inšpirátor využíva informácie z .xml feedu zaregistrovaných e-shopov. Zatiaľčo porovnávače potom ale jednotlivé produkty od niekoľkých rôznych predajcov porovnávajú na jednej produktovej stránke (a dôraz je tak na racionálnom porovnaní detailov jednotlivých ponúk), inšpirátor umožňuje samotné ponuky zobrazovať a triediť v katalógovom rozhraní.
Všeobecne je inšpirátor omnoho viac vizuálne založený a vedie skôr k impulzívnym nákupom. Obvykle je navyše zameraný na konkrétnu kategóriu tovaru (ako napr. Modio.cz so zameraním na módu) a medzi jeho užívateľov patria predovšetkým ľudia s hlbokým záujmom o danú oblasť.
Výhody inšpirátora
Inšpirátor je novším typom porovnávacích portálov a pomaly sa z neho stáva nový trend, ktorý preferuje stále viac značiek. Čo im môže inšpirátor ponúknuť?
Inšpirácia na mieru
Inšpirátor sa snaží užívateľom zobrazovať také produkty, ktoré majú najväčšiu šancu daného človeka zaujať a presvedčiť k nákupu. Napríklad už spomínané Modio.cz používa svoj vlastný unikátny algoritmus, ktorý sa stará práve o to. Vďaka tomu dosahujú tieto weby väčšiu mieru preklikov a pôsobia užívateľsky prívetivejšie.
Bonitní užívatelia
Najčastejšími užívateľmi špecializovaného inšpirátora sú veľmi zainteresovaní potenciálni zákazníci, ktorým je daná oblasť tovaru veľmi blízka, sú ochotní za ňu míňať väčšie množstvo peňazí a na inšpirátora chodia za novými, zaujímavými kúskami skôr, ako aby hľadali nejaký konkrétny produkt za tú najlepšiu cenu.
Rôzne režimy financovania
Inšpirátor často ponúka rôzne možnosti, ako financovať kampane, ktoré na ňom bežia. Môže využívať rovnaký model ako porovnávače a účtovať si poplatky za prekliky na e-shop (čo je samé o sebe pre e-shopy potenciálne výhodné, pretože na rozdiel od niektorých iných marketingových kanálov nemusíte platiť za dosah), ale niekedy ponúka aj PPS (pay per sale) model, ktorý je bližší affiliate marketingu a môže byť pre e-shopy ešte výhodnejší.