Článok o základoch inzercie Reklama pre vás pripravila naša partnerská agentúra Advisio, ktorá sa okrem iného špecializuje aj na tvorbu a správu kampaní vo tovarových porovnávačoch. Všetky systémové pomocníka k Aukre potom nájdete tu.

Inzercia Reklama nie je žiadna veda

Vlastníte e-shop a radi by ste ho registrovali Reklama, ale nie ste si istí, či je pre vás vhodná a čo všetko musíte nastaviť? V tomto článku sa dozviete užitočné informácie o inzerciu na tomto preprave tovaru porovnávači.

Znalosť pojmov pomôže pri orientácii

Aby ste sa lepšie orientovali, venujte pozornosť niekoľkých pojmom, ktoré sú pre Heureku kľúčové.

  • Konverzia - objednávka [u e-shopov], u služieb napríklad odoslania dopytu
  • Konverzný pomer [%] - počet konverzií voči počtu interakcií s reklamou [preklikov]
  • PNO [%] - podiel nákladov na obrate, ak sú vaše náklady 1000 Kč a obrat 10 000 Kč, vaša PNO je 10%
  • PPC - model platobné metódy pay-per-click [platba za kliknutie]
  • XML feed - dátový [produktový] súbor, kde sa nachádza informácia o vašich produktoch

Heureka nie je pre každého

Heureka predstavuje komodity porovnávač. Kupujúci si tak ľahko porovná ponuky z rôznych e-shopov a vyberie si, u ktorého nakúpi. Ak poskytujete služby, Heureku si nezakladajte. E-shop neregistrujte ani v prípade, že ponúkate použitý tovar [aspon nateraz] pod. Heureka nie je vhodná ani pre firmy, ktoré ponúkajú vysoko unikátne produkty. Takéto produkty by sa zobrazovali iba vo fulltextovom vyhľadávanie, ale nie na produktových kartách. A to z jednoduchého dôvodu - neexistuje konkurencia, ktorá by daný produkt ponúkala.

Pre koho je Heureka vhodná?

  • Pre e-shopy s konkurenčným tovarom
  • Pre e-shopy s novým [nepoužitým] tovarom
  • Výnimočne pre e-shopy s unikátnym tovarom

Nie je inzercia ako inzercia

Na Reklama môžete inzerovať vo FREE alebo PPC režime. FREE režim je zadarmo. Znevýhodňuje však e-shopy v tom, že ich produkty nezaraďuje do katalógu Heuréky a vy tak nemôžete inzerovať [prípadne biddovat] na produktových kartách. Vaše produkty sa zobrazujú len vo fulltextovom vyhľadávanie, a to ako posledná možnosť vyhľadávania. Produkty sú primárne radené podľa relevancie, existujú desiatky stránok, a tak je možné, že vás potencionálny zákazník ani nenájde. V tomto režime nie ste schopní nič ovplyvniť a samotná pointa a zmysel tovarového zrovnávača stráca zmysel.

V platenom PPC režime sa platí primárne za kliknutie z Heuréky na váš e-shop. Ceny prekliku sa líšia podľa kategórie produktov a cenového rozpätia. Vaše produkty sú zaradené do katalógu Heuréky a konkurenčné produkty sa potom zobrazujú na produktových kartách [detail produktu]. Heureka tiež ponúka filtrovanie produktov, zákazníkovi sa vďaka tomu zúži výber na najrelevantnejšie výsledky na základe zadaných kritérií.

Podľa štatistík z Heuréky je 90-95% prístupov do e-shopov z plateného PPC režimu. Iba 5-10% celkovej návštevnosti je z FREE režimu. Na obrázku nižšie je ukážka výsledkov z fulltextového vyhľadávania vs. PPC.

Založenie Heuréky má svoje výhody

Aby ste mohli inzerovať, registráciu sa nevyhnete. Registrácia má dve časti. V prvej fáze si vytvoríte profil na Heureka.cz, a to na hlavnej stránke. Vpravo hore je tlačidlo "prihlásenie" a po kliknutí zvoľte tlačidlo "vytvoriť nový účet", prípadne môžete prejsť priamo na registráciu. Vyplníte povinné údaje a potom len potvrdíte email, ktorý vám príde.

V druhom kroku registrujete váš e-shop. Pre registráciu je potrebné byť prihlásený [pozri krok vyššie]. V zápätí Heuréky nájdete sekciu "pre partnerov" a je tu tlačidlo "registrovať nový e-shop". Tam vyplníte informácie o e-shope, kontaktné osoby a tiež fakturačné údaje. Odporúčame vyplniť aj nepovinné údaje, ktoré zvýšia vašu konkurencieschopnosť. A nakoniec, aby ste boli zaradení do PPC režimu, je potreba dobiť kredit.

Ak by ste potrebovali viac informácií k registrácii e-shopu, využite tento odkaz.

Správne vyplnený XML feed nie je len dátový súbor

XML feed [XML súbor, produktový feed] potrebujete pri zakladaní a využívaní tovarového zrovnávača Heureka. Ide o jednoduchý dátový formát, skrze ktorý odovzdáte [vy ako e-shop] Reklama všetky informácie o produktoch, cenách, dostupnosti a pod. Tá je následne bude využívať pre vašu inzerciu.

Požiadavky na tento feed sú jasne dané. Existujú povinné a odporúčané elementy, ktoré musíte pre každý výrobok vo feedu uviesť. V prípade, že nevyplníte povinné elementy, Heureka daný produkt nezaradia na svoj komodity porovnávač.

Obrázok: Štruktúra produktového [xml] feedu vrátane povinných i odporúčaných elementov

Každý element má jasne danú špecifikáciu, prečítajte si, ako vyladiť feed pre Heureku a Tovar. Konkrétne nápovedu ponúka tiež Heureka.

Bez kreditu to nepôjde

Inzerciu Reklama bez nabitého kreditu nespustíte. Ciest k dobitie kreditu je celý rad. Stačí sa prihlásiť do administrácie e-shopu, z ponuky menu zvoliť "PPC a správa kreditu" a následne "dobitie kreditu". Kredit ľahko dobijete kartou online, rýchlym prevodom alebo bankovým prevodom. Navyše si sami vyberiete, akú sumu. Po pripísaní vám na email príde vygenerovaná faktúra, tú nájdete aj v menu "PPC a správa kreditu" a následne pod položkou "histórie platieb a faktúry". Ak potrebujete kredit dobiť okamžite, odporúčame zvoliť okamžitú platbu alebo zrýchlený prevod [klasický bankový prevod trvá až 2 dni].

Vedeli ste, že výšku kreditu nemusíte stále strážiť? Heureka ponúka tzv. automatické dobíjanie. To nastavíte jednoducho v tom istom menu, kde si kredit navyšujete. A ako to funguje? V prípade, že váš kredit klesne pod 200 Kč, z uloženej karty sa automaticky stiahne vami stanovená suma a pripíše sa k zostatku na Heuréke. Ak je pre vás hranice 200 Kč nízka, možno si zvoliť aj inú sumu. Akonáhle sa vám platba strhne, vygenerovaná faktúra vám príde na email, máte tak o vašich financiách stále prehľad.

Na meranie konverzií záleží

Ako zistíte, koľko konverziou [objednávok] prišlo z Heuréky a koľko vás to stálo? K tomu, aby ste mohli merať počet konverzií a hodnotu konverzií, je potrebné mať implementovaný konverzný [merací] kód. Ten nájdete, vrátane všetkých požiadaviek, v sekcii "štatistiky a reporty" pod položkou "meranie konverzií".

Implementovať kód môžete dvoma spôsobmi. Prvý z nich je obmedzená implementácia, kedy skopírujete merací kód a vložíte ho, respektíve váš programátor alebo poskytovateľ, na poslednú stránku objednávkového procesu. Kvôli obmedzenosti nezískate štatistiky na úrovni jednotlivých sekcií a produktov, ale len na úrovni hlavných sekcií. Oproti tomu vám plná implementácia meracieho kódu ponúkne štatistiky i na úrovni jednotlivých produktov a vy môžete ľahko spoznať, ktoré produkty sú len proklikávané a nikto ich nekupuje. Tie potom môžete z inzercie napríklad vylúčiť. Samotný proces nasadenia plnej implementácie je zložitejšia. Všetky informácie nájdete vo vašej administrácii v sekcii "meraní konverzií" alebo na tomto odkaze.

Okrem merania konverzií pomocou Heuréky odporúčame dáta vyhodnocovať aj na základe Google Analytics. Tieto hodnoty sa nebudú vždy zhodovať. Je to spôsobené atribučním modelom, jednoducho povedané si chce Heureka privlastniť čo najviac konverzií, preto odporúčame z Heuréky aj Google Analytics urobiť priemer. Presné výsledky vašich tržieb potom možno sledovať celistvo vo vašu e-shopovej administráciu.

Na Reklama sledujte:

  • prehľad spárovanosti - tu nájdete, koľko vašich produktov je spárovaný s produktovými kartami, koľko produktov má zlú kategóriu alebo koľko produktov sa zobrazuje vo fulltextovom vyhľadávanie
  • štatistiky a reporty - pravidelne odporúčame sledovať výsledky, výšku vašich útrat a tiež počet konverzií [objednávok] a ich hodnotu. V prípade plnej implementácie kódu môžete tiež sledovať náklady na jednotlivé produkty alebo si stiahnuť report nespárovaných produktov [tých produktov, ktoré nie sú napariavané na produktovej karty]
  • výšku kreditu - ak nemáte automatické platby, je potrebné pravidelne sledovať výšku kreditu a ten dobíjať. V prípade, že vám Heureka generuje slušné obraty s rozumným PNO, bola by škoda, aby sa inzercia pozastavila kvôli chýbajúcemu kreditu

Dôležité odkazy