Platby na e-shope: Ako vybrať a zariadiť platobné metódy pre svoj e-shop?
E-shop bez platobných metód nemôžeme označiť za funkčný. Zákazníci jednoducho musia mať možnosť za tovar kúpený v internetovom obchode riadne zaplatiť. A pretože máme rôznych zákazníkov s odlišnými názormi a preferenciami, mal by každý e-shop platobných možností ponúknuť viac. Preto si v dnešnom článku povieme o platobných možnostiach e-shopu všetko podstatné.
Aké metódy platieb existujú
Platobných metód existuje celá rada. Niektoré vyžadujú platbu vopred, iné až pri odovzdaní. Výber konkrétneho typu platby je samozrejme na zákazníkovi. Ponukou ním preferovaného spôsobu ale zvyšujete šancu, že skutočne nakúpi. Poďme si teda prejsť najčastejšie možnosti platby na e-shope.
Platobné brány
Z hľadiska tržieb pre vás bude táto platobná metóda pravdepodobne najdôležitejšia. Platobná brána je totiž pre zákazníkov veľmi pohodlným a zároveň rýchlym platobným spôsobom. Tovar je totiž zaplatený hneď a majiteľa e-shopu od odoslania zásielky nič nezdržuje. Má to ale jednu veľmi dôležitú podmienku. Aby vám ľudia za objednávky zaplatili vopred, musia vášmu e-shopu dôverovať.

Platobná brána je stále príliš širokým pojmom. Ide totiž o nástroj, ktorý v sebe dnes združuje ďalšie pohodlné a hlavne okamžité spôsoby platenia. Všetky majú jedno spoločné. E-shop má peniaze za objednávku k dispozícii hneď. Základom je stále platba kartou. K tomu však v rámci platobných brán môžu zákazníci využiť aj ešte pohodlnejšie platby prostredníctvom Apple Pay či Google Pay, rýchle bankové prevody, alebo odloženú platbu. Viac o platobných bránach sa dozviete nižšie v tomto článku. Pokojne tam môžete preskočiť hneď.
Dobierka
Trochu zastaralá platobná metóda, ktorá sa u prevádzkovateľov e-shopov príliš veľkej obľube neteší. Je totiž neodmysliteľne spojená s rizikom, keď si zákazník objednaný tovar nevyzdvihne. Stále ale platí, že dobierka je ako spôsob platby u zákazníkov stále pomerne populárna. Naprieč e-shopmi tvorí zhruba štvrtinu až polovicu celkového množstva objednávok. Dobierka má svoje uplatnenie predovšetkým v prípade, keď zákazník na e-shope nakupuje po prvýkrát. Pre všetky prípady tak radšej zvolí platbu až po prevzatí tovaru, keď vidí, že skutočne dorazil.

Pre e-shopy je však dobierka obvykle spojená s o niečo zložitejším objednávkovým procesom. Peniaze za tovar sa navyše na účet obchodníka dostanú až s určitým oneskorením, čo negatívne ovplyvňuje cashflow.
Bankový prevod
Niekde na pomedzí platby kartou prostredníctvom platobnej brány a dobierky stojí platba bankovým prevodom. Takisto ide o typ platby, keď zákazník svoju objednávku uhradí vopred. Nie však ihneď. E-shop preto musí mať dobre zvládnuté procesy párovania platieb so svojím bankovým účtom. Po spárovaní platby už nič nebráni bezpečnému odoslaniu objednávky.
Vítaným uľahčením platieb bankovým prevodom je pridanie QR kódu na potvrdenie o prijatí objednávky. Zákazník potom môže objednávku jednoducho, rýchlo a bez opisovania dlhých číslic za objednaný tovar zaplatiť. Napriek tomu však obvykle proces expedície nie je tak rýchly ako pri platbe kartou prostredníctvom platobnej brány.
Odložená platba
Trendom poslednej doby, ktorý si pomaly hľadá svoje místo medzi populárnymi platobnými metódami, je takzvaná odložená platba. Jedná sa o kompromis medzi platbou vopred a na dobierku. K vysvetleniu tohto princípu možno pomôže porovnanie s kreditnou kartou. Aj jej zostatok musíte po mesačnom utrácaní v dohodnutý deň dorovnať. Dosť podobne funguje aj odložená platba. V prípade e-shopov ide o platobný spôsob, ktorý vychádza v ústrety ako e-shoperom, tak aj ich zákazníkom.
Vďaka odloženej platbe totiž zákazník zaplatí za tovar prostredníctvom svojej virtuálnej alebo fyzickej kreditnej karty. E-shop má svoje peniaze prakticky ihneď. Zákazník ale napriek tomu nič neriskuje. Za objednávku môže peniazmi zo svojho účtu zaplatiť až v momente, keď má tovar fyzicky v ruke a vyskúšal si, že mu vyhovuje. Preto je odložená platba logickým súperom dobierky s potenciálom zastaralý spôsob úhrady nahradiť. Nevýhodou odloženej platby je jej malá rozšírenosť. Ľudia totiž o tejto ceste, ako bezpečne uhrádzať objednávky zatiaľ veľa nevedia.
Hotovosť
Stará dobrá hotovosť. Svoje místo má predovšetkým u e-shopov, ktoré ponúkajú vyzdvihnutie objednávky vo svojej pobočke. Objednávku totiž môžete zaplatiť až pri osobnom predaní. To je vo veľkej časti prípadov spojené aj s možnosťou vyskúšania tovaru (pokiaľ už samozrejme nie je zabalený). Hotovosť je v prípade e-shopov skôr okrajovou službou, keďže dokáže obsluhovať len zákazníkov, ktorí sa pohybujú v blízkosti vašich pobočiek alebo skladu.
Elektronická peňaženka
V Českej republike sa s touto platobnou metódou tak často nestretnete. U nás v rámci platieb vopred drvivo víťazia platobné brány. Vo svete sú ale platobné peňaženky stále veľmi populárne. Za všetky môžeme menovať predovšetkým PayPal, ktorý sa prakticky ako jediný teší širšej popularite aj v našich končinách. Pokiaľ sa však s e-shopom chystáte za hranice, býva PayPal nezriedka nutnosťou. Účet vašej elektronickej peňaženky je obvykle prepojený s platobnou kartou, z ktorej čerpá prostriedky.
Predaj na splátky
Predovšetkým pre e-shopy, ktoré predávajú drahý tovar (najčastejšie elektroniku), sa potom pomerne dosť využívanou metódou môže stať aj predaj na splátky. E-shopové riešenie si môžete jednoducho prepojiť s niektorou splátkovou bránou. Prevádzkovateľ e-shopu by si však mal vždy overiť, že poskytovateľ splátkového predaja jedná čestne a dlžníkov prehnanými úrokmi a poplatkami nedostáva do zbytočných problémov.
Z pohľadu e-shopu funguje splátkový predaj veľmi podobne ako platobná brána. Pokiaľ splátková spoločnosť zákazníka vyhodnotí ako dostatočne kredibilného na poskytnutie pôžičky, preplatí e-shopu peniaze za objednávku. O to, či zákazník splátky skutočne platí, sa už prevádzkovateľ e-shopu nestará. Jedná sa o riziko splátkovej spoločnosti.
Ako si vybrať správnu
Odpoveď na túto otázku nie je zase až tak zložitá. Každý dobre fungujúci e-shop totiž platobných metód ponúka viac. Je to logické. Každý zákazník má iné preferencie. Niekto už napríklad presahuje limit na karte, druhý by chcel nakúpiť na splátky a tretí nedá dopustiť na dobierku. Z toho logicky vyplýva, že čím viac platobných metód vo svojom e-shope ponúknete, tým rastie šanca na úspešne dokončené objednávky. Nemusíte sa však báť žiadneho chaosu. Kvalitný e-shopový systém totiž s rôznymi platobnými metódami počíta a bezproblémovo vám zvládne rôzne zaplatené objednávky spracovať. Automaticky označiť ako zaplatené tie objednávky, ktoré sú zaplatené vopred a automaticky párovať platby s vaším bankovým účtom.
A aké platobné metódy teda patria medzi nutnosti?
V jednoduchosti sa dá povedať, že sú tri. Ide o dobierku, platbu prevodom a platobnú bránu. Aj keď je platobná brána v mnohých e-shopoch spôsobom úhrady číslo jedna, zámerne sme ju uviedli až nakoniec. Do e-commerce vôd sa totiž môžete pustiť aj bez nej. Nie je jednoducho nutná na spustenie prevádzky, ale patrí medzi základnú výbavu úspešného e-shopu.
E-shop môžete pokojne spustiť len s ponukou platby prevodom (ku ktorej zo začiatku stačí uviesť číslo účtu) a dobierky. Tá je dôležitá predovšetkým u nových e-shopov bez vybudovanej zákazníckej základne. Len úspešne zavedené e-shopy sa môžu pustiť do odvážneho kroku a dobierku kvôli svojmu skostnatelému fungovaniu zrušiť. Automaticky tým ale riskujú, že prídu o časť objednávok.
Až vám dorazia prvé objednávky a vy sa presvedčíte o tom, že vás vedenie vlastného e-shopu baví, zaistite si platobnú bránu. Impulzom k implementácii platobnej brány by malo byť predovšetkým väčšie množstvo opustených košíkov. Pokiaľ veľa zákazníkov nedokončí svoju objednávku, ponúknite im platbu kartou. Zachránite tak objednávky, ktoré by inak zbytočne skončili nedokončené.
Späť k platobným bránam
Vráťme sa ale späť k platobným bránam. Ako z pozície nakupujúceho, tak aj e-shopera, ide o veľmi jednoduchý a pohodlný platobný spôsob. Napriek tomu je ale potrebné pár vecí si vysvetliť. Urobíme si prehľad v tom, medzi akými platobnými bránami si u nás môžete vybrať. Vysvetlíme si, ako sa vyznať v cenníkoch platobných brán a v neposlednom rade si prejdeme postup, ako platobnú bránu integrovať do e-shopu.
Najznámejšie platobné brány
Toto je prehľad najrozšírenejších platobných brán, ktoré si zároveň môžete jednoducho prepojiť s e-shopovým systémom Upgates.
Upgates Pay: platobná brána vytvorená priamo na mieru Upgates e-shopom. To zaisťuje naprosto bezkonkurenčnú úroveň integrácie. Vďaka tomu je aktivácia a správa platieb veľmi jednoduchá. Platobná brána ponúka automatizované párovanie platieb, rýchle a prehľadné refundácie a podporu všetkých dôležitých platobných metód vrátane platieb kartou a okamžitých prevodov. Pri platení navyše zákazníci neopúšťajú e-shop a priamo v platobnom procese stále vidia vaše logo. To všetko s veľmi férovými a transparentnými poplatkami.
Comgate: medzi klientmi Upgates najrozšírenejšia platobná brána. V konkurenčnom prostredí boduje predovšetkým cenou, jednoduchým ovládaním a moderným vzhľadom. Platobná brána Comgate dokáže prijímať až 9 zahraničných mien a na 50 platobných metód. Aj v nezávislých hodnoteniach vychádza Comgate ako najvýhodnejšia platobná brána, a to predovšetkým pre začiatok podnikania. Prvých 6 mesiacov totiž môžete s platobnou bránou fungovať zdarma. Následne pri dosiahnutí obratu aspoň 50 tisíc korún mesačne odpadá mesačný paušál za prevádzku platobnej brány.
Gopay: veľmi známou platobnou bránou je aj GoPay. Platobná brána podporuje 55 platobných metód, 8 mien a 13 jazykov. Medzi jej výhody patrí aj schopnosť zapamätať si karty zákazníkov, vďaka čomu pri nákupe šetrí čas na zadávanie platobných údajov. Čo sa týka nákladov, patrí medzi drahšie platobné brány.
ThePay: pomerne nová česká platobná brána, ktorá sa pokúsila narušiť nadvládu hegemonov. ThePay si zakladá na modernom a funkčnom riešení a k tomu navyše s konkurentmi bojuje cenou. Podobne ako v prípade Comgate ide o cenovo dostupné riešenie, ktoré funguje s minimálnymi províziami. Takisto ThePay pracuje s desiatkami najrozšírenejších platobných metód a ôsmimi jazykmi.
PayU: ďalšou platobnou bránou, na ktorú sa dnes pozrieme bližšie, je PayU. Jedná sa o medzinárodné riešenie, ktoré je okrem mnohých krajín dostupné aj u nás. Ide tak o riešenie, ktoré môže byť vhodné pre e-shopy s aktivitou v zahraničí, keď chcú mať platobnú bránu známu cieľovému publiku. Inak sa z PayU dá vycitiť, že nejde o rýdzo české riešenie. Získať kontakt tu nie je tak jednoduché. Rovnako nie je verejne dostupný ani cenník. PayU ale rozhodne patrí medzi drahšie riešenia.
GP webpay: aj GP webpay patrí medzi menej transparentných poskytovateľov platobných brán. Ani tu sa toho z webových stránok príliš nedozviete. Cenník opäť nie je verejný. Opäť ide ale o jednu z drahších platobných brán. Konkurencia dnes ponúka zaujímavejšie podmienky a riešenia.
Integrácia platobnej brány s e-shopom
Proces integrácie sa v prípade jednotlivých platobných brán ľahko líši. V základe je ale veľmi podobný. Stručne si teda popíšeme, ako proces integrácie platobnej brány s vaším e-shopom prebieha.
Pred integráciou
Jedna dôležitá poznámka na úvod. Predovšetkým české platobné brány si veľmi starostlivo strážia, koho do svojho klubu prijmú. Platobnú bránu nedostane automaticky každý záujemca. Problém môžu mať predovšetkým e-shopy, ktoré predávajú alkohol a ďalšie návykové látky, podnikajú v oblasti kryptomien a podobne. Zo strany platobných brán ide o prevenciu pred potenciálnymi nepríjemnosťami.
Daná platobná brána si aj overí, či skutočne máte funkčný e-shop. Skúška môže prebehnúť aj formou testovacej objednávky.
Poskytovateľ platobnej brány aj overí obchodné podmienky a pravdepodobne po vás bude požadovať aj to, aby ste na e-shope mali samostatnú stránku, ktorá sa venuje zásadám pri spracovaní osobných údajov. Požiada vás aj o to, aby ste si do pätičky e-shopu pridali logá platobnej brány a obvyklých vydavateľov kariet.

Ani vtedy ešte nebude po všetkom. Po internom schválení v rámci spoločnosti prevádzkujúcej platobnú bránu bude totiž vaša žiadosť postúpená ďalej. Konkrétne Kartovej asociácii, ktorá sa takisto bude vašou žiadosťou zaoberať.
Pripravte sa na to, že tento proces zaberie zhruba dva týždne. Najmenej však 10 dní.
Samotná integrácia
Potom, čo bude váš e-shop patričným spôsobom schválený, dostanete k dispozícii kľúče na základe ktorých môžete svoj e-shop prepojiť s e-shopovým systémom.
V e-shopovom systéme Upgates stačí len podľa návodu vytvoriť požadovaný spôsob platby. Zo zoznamu teda vyberiete priamo svojho nového poskytovateľa platobnej brány. Presné kroky sa v rámci jednotlivých poskytovateľov platobných brán ľahko líšia. Vždy ale do e-shopového systému vložíte unikátny kľúč, ktorý vám poskytne platobná brána. Konkrétne integračné návody nájdete u prevádzkovateľov platobných brán. V rámci Upgates môžete aktivovať aj testovací režim, v rámci ktorého možno funkčnosť napojenia pred ostrým štartom najprv vyskúšať.

Ako funguje platobná brána
A ako platobná brána vlastne funguje? Ako prevádzkovateľ e-shopu dostanete k dispozícii administračné rozhranie, v ktorom môžete prehľadne spravovať jednotlivé platby zákazníkov. Prevod peňazí na účet prebieha väčšinou automaticky vždy v rámci jedného až dvoch pracovných dní. Ako prevádzkovateľ e-shopu tak máte peniaze za objednávky k dispozícii veľmi rýchlo. V podstate rovnako, ako keby platba prebehla prevodom.
V rámci rozhrania platobnej brány môžete aj príkazy k jednotlivým platbám vytvárať. To sa hodí napríklad v prípade, keď si zákazník na poslednú chvíľu rozmyslí spôsob platby. Priamo v rámci brány potom môžete vytvoriť príkaz k platbe a zákazníkovi poslať unikátny odkaz.
Ako sa vyznať v cenníkoch platobných brán
Ešte zostáva vysvetliť si jednu kľúčovú oblasť. Tou sú cenníky platobných brán. Jednotlivé sadzby si každý poskytovateľ platobnej brány určuje po svojom. Princíp je ale všade veľmi podobný.
Platobná brána žije predovšetkým z provízií z jednotlivých platieb. Čím väčší obrat, tým väčšia odmena prevádzkovateľovi platobnej brány. Prakticky vždy sú sadzby odstupňované podľa obratu. Čím väčší obrat e-shop, tým menšie percentuálne sadzby platobnej bráne zanecháte. Inak sa poplatok skladá z dvoch častí. Jednou je percentuálna čiastka a druhou je fixný poplatok.
Výnimkou je platobná brána ThePay, ktorá vyberá iba percentuálny poplatok. K tomu je potrebné pripočítať čiastku za prevádzku platobnej brány, ktorú takisto platia len menšie e-shopy. Napríklad u Comgate je to 149 korún mesačne do obratu 50 tisíc korún. ThePay potom účtuje 139 korún mesačne do 200 tisíc korún.
Poďme si tieto dve platobné brány porovnať. Povedzme, že ste malý obchod a príde vám objednávka za 2 tisíc korún a za 500 korún.
Comgate |
ThePay |
||
| Čiastka | 2 000 Kč | Čiastka | 2 000 Kč |
| Provízia 0,79 % | 15,8 Kč | Provízia 0,99 % | 19,8 Kč |
| Fixná čiastka | 2,4 Kč | Fixná čiastka | 0 Kč |
| Celkom poplatky | 18,2 Kč | Celkom poplatky | 19,8 Kč |
| Čiastka | 500 Kč | Čiastka |
500 Kč |
| Provízia 0,79 % | 3,95 Kč | Provízia 0,99 % |
4,95 Kč |
| Fixná čiastka | 2,4 Kč | Fixná čiastka |
0 Kč |
| Celkom poplatky | 6,35 Kč | Celkom poplatky |
4,95 Kč |
Vidíte teda, že aj napriek inému rozpisu sadzieb sú skutočne poplatky veľmi podobné. Líšia sa však v závislosti od priemernej výšky objednávok, zatiaľ čo niekedy je výhodnejšie platiť nižšie percento a fixnú čiastku, v prípade inej hodnoty objednávok sa môže viac vyplatiť iba jedna percentuálna sadzba. K tomu je však potrebné ešte pripočítať poplatok za vedenie platobnej brány a obraty, ktoré cez platobnú bránu pretečú. Potom si môžete urobiť presný obraz o tom, ktorá platobná brána sa vám vyplatí viac.