Objednávkový proces

Objednávkový proces začína vložením tovaru do košíka a končí vytvorením dokumentu objednávka, ktorý je obvykle zaslaný zákazníkovi na e-mail. 

Pridanie produktu do košíka tlačidlom

Zákazník pridáva produkty do košíka pomocou konverzného tlačidla s názvom "Do košíka". Viac tu.

Pridanie do košíka v zozname produktov

Zoznam produktov je možné zobraziť dvomi spôsobmi. Každý má iný spôsob pridania produktu do košíka. Viac o typoch zobrazenia v nápovede tu.

  • Boxy - Pri tomto zobrazení je možné pridať do košíka len jednu položku. Počet je možné upraviť až v samotnom košíku.
  • Tabuľka - Pri tomto zobrazení je možné pridať do košíka konkrétny počet položiek. Vhodné hlavne pre veľkoobchodný predaj.

Prechod na detail produktu / do košíka

  • Pokiaľ produkt nevyžaduje ďalšie nastavenie variantov, konfiguráciu atď., zobrazí sa potvrdzovacie vyskakovacie okno Pridané do košíka a produkt je tým pridaný do košíka. Viď nižšie.
  • Pokiaľ produkt naopak ďalšie nastavenie vyžaduje, zákazník je presmerovaný do detailu, kde nastavenie vykoná. Produkt zatiaľ nie je vložený do košíka. 

Pridanie do košíka v detaile produktu

V detaile produktu je možné vybrať varianty, vykonať konfiguráciu a vložiť konkrétny počet položiek daného produktu do košíka. Následne sa opäť zobrazí vyskakovacie okno Pridané do košíka

Alternatívou k tomuto prístupu je Množstvo, ktoré umožňuje nastaviť rôzne balenia alebo minimálnu veľkosť objednania. Viac tu.

Pridanie produktu do košíka pomocou URL

Keď zadáte správnu URL do adresy prehliadača, vložíte produkt do košíka. Túto URL adresu môžete samozrejme vložiť aj do odkazu, ktorý umiestnite do webovej stránky, reklamného bannera, iframe okna, videa atď.

Po kliknutí na odkaz sa zákazník presmeruje na detail produktu na e-shope a tento produkt má zároveň už vložený v košíku v nastavenom množstve. Môže tak následne pokračovať v nákupe alebo prejsť do košíka a objednávku dokončiť.

Ako na to?

Za url adresu detailu produktu pridáte znak "?" a nasledujúce atribúty:

  • addtocart=1 (povinný) - určí, že sa nemá produkt zobraziť, ale vložiť do košíka.
  • quantity=<číslo> (nepovinný; východisková hodnota: 1) - určí, aký počet produktu sa do košíka vloží.
  • return=[back|cart|product] (nepovinný; východisková hodnota: back) - určí, aká stránka sa po vložení do košíka zobrazí.
    • back - späť, odkiaľ prišiel.
    • cart - košík.
    • product - detail produktu.
  • productnote=poznámka+k+produktu - ľubovoľná poznámka k produktu, spresnenie parametrov, viditeľná v objednávke pri danom produkte v košíku.
  • length - množstvo alebo metráž pri produkte.

Príklad

Pridať do košíka 2ks produktu Seiko Kinetic a vrátiť sa späť na stránku, odkiaľ prišiel. Adresa bude vyzerať takto:

https://demo-silver.upgates.com/p/seiko-kinetic?addtocart=1&quantity=2&

 return=back&productnote=poznamka+k+produktu

Kompletný odkaz na danú URL adresu by vyzeral napr. takto:

<a href="https://demo-silver.upgates.com/p/seiko-kinetic?addtocart=1&quantity=2&

 return=back&productnote=poznamka+k+produktu">Objednat Seiko Kinetic</a>

Obmedzenie objednania

V prípade, že nie je produkt alebo variant dostupný alebo nie je v minimálnom množstve na sklade, zobrazí sa zákazníkom pri vkladaní do košíka vyskakovacie okno s informáciou o nedostatočnom počte produktov na sklade. Tým predídete objednávkam produktov do mínusu stavu na sklade. Daný produkt sa bude po vyčerpaní zásob na sklade aj naďalej zobrazovať zákazníkom na e-shope, ale nebude možné ho vložiť do košíka.

Pokiaľ máte na sklade napr. 5 kusov produktu. Zákazník si môže objednať maximálne týchto 5 ks. Pokiaľ sa pokúsi navoliť 6 ks, tlačidlo pre vloženie položky do košíka sa deaktivuje.

Keď si zákazník produkt objedná a v košíku sa pri ňom pokúsi pridať ďalšie kusy (ktorých počet už nie je povolený), je ihneď upozornený výstražným symbolom a systém mu neumožní toto množstvo objednať. 

Obmedzenie objednania na produkty skladom

Systém umožňuje nastaviť si obmedzenie objednania na produkty, ktoré majú nulovú alebo zápornú hodnotu stavu na sklade. 

  1. V menu administrácie zvoľte sekciu Nastavenia / Základné / Nastavenia obchodu.
  2. Vyberte spôsob Obmedzenia objednania z výberu.
    1.  -- funkcia je vypnutá.
    2. Len na produkty vo výpredaji - funkcia je zapnutá len na produkty, ktoré majú nastavený štítok výpredaj. Viac tu.
    3. Na všetky produkty - funkcia je zapnutá na všetky produkty na e-shope.
  3. Vykonané zmeny Uložte.

Zobrazenie na e-shope

Minimálna hodnota košíka

Pomocou tejto funkcie môžete obmedziť v rámci určitého cenníka nákup na minimálnu hodnotu. Nastavenie slúži na obmedzenie drobných objednávok alebo stanovenie si vlastnej hranice, pod ktorú sa Vám už neoplatí tovar expedovať.

Do tejto sumy sa nepočíta hodnota dopravy a platby. Obmedzenie funguje na celkovú sumu s DPH alebo bez DPH podľa Zvýraznenia ceny na e-shope (viac tu).  

  1. V menu administrácie zvoľte sekciu Nastavenia / Cenníky.
  2. Vyberte požadovaný cenník.
  3. Vo vyskakovacom okne vyplňte položku Minimálna hodnota košíka.
  4. Uložte.

Upozornenie na nízky stav na sklade

Pokiaľ máte povolenú funkciu Množstvo na sklade (umožňuje zobraziť na e-shope počet kusov na sklade; viac tu), potom sa zobrazí aj počet kusov, koľko môže zákazník ešte objednať. Viď obrázok vyššie. 

Táto informácia sa zobrazí:

  1. v detaile produktu po kliknutí na tlačidlo Do košíka,
  2. v košíku e-shopu po zmene počtu kusov produktu v košíku.

Medzikrok Pridané do košíka

Po pridaní produktu do košíka sa vždy zobrazí ešte medzikrok. Obsahuje tlačidlo "Prejsť do košíka". Po jeho rozkliknutí sa zákazník dostane do 1. kroku objednávkového procesu. Viac tu.

Vyskakovacie okno

Z tohto potvrdzovacieho okna má zákazník možnosť prejsť do košíka a dokončiť objednávku. Alebo sa vrátiť späť na aktuálnu stránku a pokračovať v nakupovaní na e-shope.

Prípadne môže pridať do košíka ďalšie produkty z ponuky Odporúčame prikúpiť. Viac tu.

Tlačidlo v hlavičke e-shopu

Do Košíka sa môžete dostať kliknutím na tlačidlo s ikonou košíka. Alebo po kliknutí na šípku otváracieho menu sa objaví rekapitulácia košíka s tlačidlom "Prejsť do košíka".

V module Dizajnér je na výber viacero možností Rozloženia grafiky Hlavičky. Niektoré môžu obsahovať tlačidlo "Do košíka" s rozdielnou funkcionalitou.

1. krok objednávky - Košík

Košík je stránka, na ktorej sa zobrazí rekapitulácia produktov, ktoré sú určené na objednanie. V košíku je možné pridať doplnkové produkty, zľavový kupón alebo zmeniť počet objednaných položiek.

Rekapitulácia produktov

Najdôležitejšou časťou Košíka je rekapitulácia objednaných produktov vrátane informácií o ich názve, dostupnosti, o kóde a parametroch objednaného produktu.

V rámci rekapitulácie môžete upravovať počty objednaných položiek v stĺpci Množstvo. Zobrazí sa tu pole so šípkami hore a dole.

Každý produkt je možné pomocou ikonky krížika z košíka odstrániť

Obmedzenie počtu kusov produktu

Niekedy sa pri poli Množstvo zobrazí výstražná ikona. Zákazníka informuje, že počet objednaných kusov je väčší, ako koľko ich má e-shop na sklade. Pri tomto stave nebude môcť zákazník prejsť do ďalšieho kroku Košíka. Upozornenie sa vyskytne vtedy, keď má e-shop aktívnu funkciu Obmedzenie objednania a vediete v ňom evidenciu množstva produktov (prípadne variantov) na sklade. Viac tu.

Doplnky nákupu

Pod popisom produktu sa zobrazia povinné Doplnky nákupu. Nasledujú nepovinné skrývajúce sa pod nadpisom Mohlo by sa vám hodiť. Viac tu.

Pridanie zľavového kupónu

Pod tabuľkou produktov má zákazník možnosť zaškrtnúť pole, ktoré pridá do tabuľky nový riadok, v ktorom zákazník vyplní číslo svojho zľavového kupónu. Viac tu.

Uplatnenie vernostných bodov

Pokiaľ je zákazník prihlásený, môže uplatniť body za predchádzajúce nákupy a získať zľavu z aktuálneho nákupu. Viac tu.

Získané vernostné body

O tom, koľko bodov získa zákazník za aktuálny nákup, je informovaný v časti Celkom. 

Odporúčame prikúpiť

Pod košíkom sa zobrazuje sekcia Odporúčame prikúpiť, ktorá obsahuje ponuku odporúčaných produktov. Viac tu.

2. krok objednávky - Doprava a platba

V druhom kroku si zákazník zadáva spôsob dopravy a platby. Na základe vybranej dopravy sa ponúknu relevantné platobné metódy.

Výber krajiny doručenia

Celá ponuka dopravy a platieb vychádza z toho, do akej krajiny chce zákazník zásielku doručiť. Krajiny sa zobrazia v ponuke vtedy, pokiaľ aspoň jeden spôsob dopravy má túto krajinu nastavenú. Viac tu.

Prednastavená je tu východisková krajina v danej jazykovej mutácii. Viac tu.

Pokiaľ je na výber len jedna krajina, polia sa vôbec nezobrazia.

Keď je e-shop platcom DPH (viac tu), potom voľba krajiny doručenia môže ovplyvniť aj nastavenie DPH a teda výsledných cien (produktov atď.). Tie sa môžu automaticky zobrazovať bez DPH podľa konkrétnej situácie. Možné prípady zahŕňame do tejto tabuľky.

Tento spôsob sa bude na e-shope používať až do nasledujúceho výberu inej krajiny, aby sa nakupujúcemu zákazníkovi zobrazovali konzistentné ceny.

Výber dopravy

Na základe výberu krajiny doručenia sa zobrazí súvisiaca ponuka dopravy. Dopravu vytvoríte podľa nápovede tu.

V ponuke sa zobrazujú len dopravy, ktoré sú aktívne a neodporujú nastaveným obmedzeniam

Niektoré dopravy vyžadujú spresnenie výberu (napr. výdajné miesta Zásielkovne, viď obrázok nižšie). Zobrazí sa vyskakovacie okno s doplňujúcimi informáciami.

Časté problémy

  • Máte správne nastavené obmedzenia dopravy? Viac tu.
  • Máte správne nastavené skupiny dopravy? Viac tu.

Vyberte platbu

Podľa zvoleného typu dopravy sa zákazníkom ponúknu platobné metódy, ktoré sú pre dopravu povolené. Viac tu.

Časté problémy

  • Máte danú platbu povolenú v nastavení dopravy? Viac tu.
  • Máte správne nastavený interval minimálnej a maximálnej sumy? Viac tu.

Rekapitulácia objednávky

Zákazník má vždy na očiach prehľad toho, koľko a za čo bude platiť. 

3. krok objednávky - Dodacie údaje

V treťom kroku objednávky na e-shope si zákazník vyplní dodacie a fakturačné údaje, ktoré budú uvedené vo vygenerovaných dokumentoch. 

Polia v tomto formulári sú pevne dané. Premenovať ich je možné v Prekladoch (viac tu). Vo východiskovom stave nie je možné meniť poradie polí. Vlastné úpravy je možné vykonávať v rámci Rozšírených možností editora kódu (viac tu).

Prihlásený zákazník

Pokiaľ je zákazník prihlásený, dodacie údaje sa mu automaticky predvyplnia na základe informácií uvedených v jeho Profile v rámci Zákazníckeho účtu (viac tu). Celý proces objednania sa tým urýchli.

Neprihlásený zákazník

Pokiaľ zákazník nie je prihlásený a v úvodnom poli formulára zadá svoj e-mail, systém ho na pozadí skontroluje.

  1. Pokiaľ systém nájde pod zadaným e-mailom aktívny účet zákazníka (má vyplnené všetky povinné údaje), opýta sa ho, či sa chce prihlásiť.
    • Pokiaľ klikne na odkaz prihlásiť, objaví sa prihlasovacie okno. Po prihlásení sa predvyplnia údaje z Profilu v Zákazníckom účte. Dokončená objednávka sa pripíše na účet zákazníka.
    • Pokiaľ neklikne na odkaz prihlásiť, zákazník údaje vo formulári vyplní ručne. 
  2. Pokiaľ systém nenájde pod zadaným e-mailom aktívny účet zákazníka, žiadna výzva na prihlásenie sa neobjaví a zákazník ostatné údaje vo formulári vypĺňa ručne. Môže si avšak na základe vyplnených údajov svoj účet dodatočne založiť. Viď ďalej.

Založenie zákazníckeho účtu

Pokiaľ pod zadaným e-mailom systém nenájde žiadny už vytvorený zákaznícky účet, môže si ho zákazník založiť priamo v objednávke. Na konci formulára zaklikne nasledujúce pole.

V administrácii e-shopu sa založí detail zákazníka a nastaví sa mu Typ:

  • Zákazník (Osoba) - nenakúpil na firmu.
  • Zákazník (Firma) - nakúpil na firmu a vyplnil všetky povinné firemné údaje. Viac viď nižšie.

Pokiaľ pod zadaným e-mailom systém nájde už vytvorený zákaznícky účet, pole Vytvoriť zákaznícky účet je neaktívne a nie je možné ho zaškrtnúť.

Objednávka bez založenia zákazníckeho účtu

Pokiaľ zákazník účet založený nemá a ani ho nechcel v objednávke založiť, v administrácii e-shopu sa tento zákazník aj tak založí. V detaile zákazníka má nastavený Typ Kontakt. Obsahuje údaje, ktoré zákazník vyplnil v danej objednávke. Pri tomto kontakte bude objednávka evidovaná. Viac tu.

Telefónny kontakt

Zákazník vyplní všetky povinné údaje. Formát telefónu je uvádzaný s predvoľbou. V systéme sa už nekontroluje, či zadané telefónne číslo má správny počet číslic atď.

Nákup na firmu

Po zaškrtnutí poľa Firemné údaje sa formulárové polia doplnia ďalšími, súvisiacimi s identifikáciou spoločnosti.

Po zadaní IČO je možné kliknúť na tlačidlo Vyhľadať v ARES (len pri českej jazykovej mutácii). Pokiaľ je IČO platné, systém automaticky doplní do ostatných polí zvyšné firemné údaje. Zákazník tým ušetrí čas. 

Nákup len pre firmy

Pokiaľ chcete povoliť predaj na e-shope len firemným zákazníkom, je pole Firemné údaje vždy zaškrtnuté. Toto využijú hlavne veľkoobchody. Viac tu.

Nákup bez DPH

Pokiaľ zákazník uvedie, že je platcom DPH a jeho DIČ je platné podľa databázy VIES (viac tu), môže nakúpiť za ceny bez DPH. Viac o nastavení tejto funkcie v nápovede tu.

Fakturačné údaje zákazníka

Vo fakturačných údajoch je k dispozícii ponuka všetkých krajín, do ktorých je možné doručiť v ľubovoľnej jazykovej mutácii e-shopu. Ale potom sa môže zobraziť upozornenie, že vybraná doprava nie je dostupná pre túto krajinu.

Príklad:

Zákazník je na českých stránkach e-shopu, na ktorých je povolené doručenie len do ČR. Zároveň má e-shop slovenskú jazykovú mutáciu, na ktorej je povolené doručenie len do Slovenska. V ponuke fakturačných údajov sa preto zobrazia krajiny ČR aj Slovensko.

Pokiaľ zákazník na českých stránkach e-shopu zvolí fakturačný údaj krajina Slovensko, potom sa zobrazí upozornenie, že vybraná doprava nie je dostupná pre túto krajinu. Je potrebné zaškrtnúť pole Iná adresa doručenia a v ňom zvoliť krajinu ČR.

Napr. nakupujúci na českom e-shope si potrebuje zadať fakturačné údaje svojej materskej firmy na Slovensku, ale objednávku si nechá doručiť do ČR.

Iná adresa doručenia

Zákazník si môže nechať poslať zásielku na inú adresu doručenia, ako tú, ktorú už uviedol.

Doplnenie adresy výdajného miesta

V prípade, že si zákazník v predchádzajúcom kroku objednávky zvolil doručenie zásielky na pobočku alebo nejaké výdajné miesto napr. Českej pošty alebo Zásielkovne, je v Doručovacej adrese uvedená adresa práve tejto pobočky, respektíve výdajného miesta.

Výber z nastavených adries doručenia

V zákazníckom účte si môže zákazník prednastaviť rôzne adresy, na ktoré chce zásielky doručiť. Potom už len vyberie jednu z adries z ponuky a tá sa automaticky predvyplní do formulárových polí. Viac tu.

Súhlasy

Na konci formulára sa ponúka na zaškrtnutie možnosť Zasielať novinky na e-mail. Pokiaľ zákazník toto pole zaškrtne, uloží sa údaj o akceptácii e-mailingu do jeho detailu.  

Vlastné súhlasy

Je možné pridať rad ďalších súhlasov napr. v rámci GDPR pre schválenie zasielania osobných údajov zákazníka do služieb tretích strán. Viac tu

Súhlas s obchodnými podmienkami

Z legislatívnych dôvodov ide o povinný súhlas pred odoslaním objednávky. Zákazník ho musí aktívne zaškrtnúť. Nie je možné ho mať teda vo východiskovom stave odškrtnutý.

Text a odkaz vedľa zaškrtávacieho poľa je možné zmeniť v Prekladoch. Viac tu.

Rozšírené možnosti overovania zákazníkov

Rozšírené možnosti overovania zákazníkov vo formulári objednávky je možné implementovať prostredníctvom doplnkov a služieb externých agentúr. Aktuálnu ponuku nájdete tu.

Objednávka prijatá a vykonanie platby

Po dokončení všetkých troch krokov objednávkového procesu sa vygeneruje dokument Objednávka (viac tu). Prostredníctvom systémového e-mailu sa pošle zákazníkovi (viac tu). Nová objednávka sa zároveň vytvorí v administrácii e-shopu (viac tu). 

Zobrazenie stránky Objednávka prijatá

Stránka obsahuje poďakovanie zákazníkovi za objednávku a informácie, ako postupovať ďalej. 

Texty na tejto stránke môžete zmeniť pomocou prekladov. Ak potrebujete nejaké zložitejšie, grafické úpravy, môžete požiadať niektorého z našich externých partnerov. Našu aktuálnu ponuku nájdete tu

Konverzia objednávky

Na tejto stránke sa vyskytujú tiež skryté konverzné kódy analytických nástrojov. Akonáhle sa stránka zobrazí, konverzný kód pošle záznam do nástroja. Viac tu.

Platba pomocou platobnej brány

V prípade, že zákazník zvolil platbu objednávky pomocou platobnej brány, presmeruje sa najskôr na ňu a až potom sa vráti na stránku Objednávka prijatá (bez ohľadu na to, či platba prebehne úspešne alebo nie). 

Dokument Objednávka sa odošle zákazníkovi ihneď po dokončení objednávky, teda ešte pred presmerovaním na platobnú bránu.

V súvislosti s platbou v platobnej bráne môže dôjsť k problémom so zaznamenávaním konverzií. Viac tu.

Viac o platobných bránach a iných službách nájdete v nápovede tu.

Neúspešná platba

Pokiaľ platba v platobnej bráne neprebehla úspešne, na stránke sa objaví aktuálny stav objednávky (napr. Platba zlyhala) Viac tu.

Text na tejto stránke je teda možné upraviť názvom konkrétneho stavu objednávky, nie pomocou prekladov ako v iných častiach e-shopu.

Platba bankovým prevodom

V prípade, že zákazník zvolil platbu objednávky bankovým prevodom, zobrazí sa na stránke Objednávka prijatá informácia o platbe.

Vychádza sa z údajov v nastavení obchodu (viac tu). Variabilný symbol sa vygeneruje podľa nastavenia číselného radu (viac tu).

Tlačidlo kam ďalej?

  • Pokiaľ sa nepodarilo úspešne dokončiť platbu prostredníctvom platobnej brány z dôvodu nejakej chyby, na stránke sa objaví tlačidlo Zaplatiť objednávku. Pomocou neho môže zákazník platbu opakovať.
  • Pokiaľ zákazník objednal a bol prihlásený do svojho účtu, objaví sa tlačidlo Váš účet. Povedie do histórie vašich objednávok. Viac tu.
  • Pokiaľ zákazník objednal bez prihlásenia do účtu, objaví sa tlačidlo Detail objednávky. Povedie na stránku s detailom objednávky. Viac tu.

URL adresa stránky

  • Pre stránku Objednávka prijatá môžete použiť relatívnu URL adresu "/order-recieved".
  • Pokiaľ používate jazykové mutácie a objednávka je v inom ako východiskovom jazyku (táto mutácia pritom nemá doménu na jazyk), URL adresa je "/{jazyk}/order-recieved"
Na tejto stránke

Další zdroje informací

Facebook poradna

Výměna zkušeností, rady a tipy mezi provozovateli e-shopů na systému UPgates.

Přejít do poradny

Akademie

Získejte znalosti od našich specialistů na marketing, obchod, právo a podnikání.

Přejít do akademie

Novinky z Blogu

Co nového jsme pro vás připravili nebo chystáme najdete na blogu.

Přejít do blogu

Nepodařilo se Vám najít tu správnou odpověď?

Kontaktujte naši technickou podporu, která je tu pro vás od pondělí do pátku 8:00 až 16:00 hod.

Zákaznická podpora