Ako expandovať do Srbska?

Srbsko patrí medzí najpodceňovanejšie e-commerce trhy Európy. Je pravdou, že v porovnaní s ostatnými krajinami, patrí tamojší online segment medzi tie menej rozvinuté. Zároveň však nie je vylúčené, že sa vám práve v Srbsku podarí uspieť.

Na úvod pár čísiel. Veľkosť e-commerce trhu v tejto balkánskej zemi dosiahla v roku 2020 446 miliónov dolárov. Ide tak až o 76. najvyspelejší online trh sveta. Z toho vyplýva jediné. Srbské nakupovanie cez internet v sebe skrýva obrovský potenciál. Len za posledný rok táto oblasť vyrástla o celú pätinu. Expanzia do Srbska je však o trošku zložitejšia. Nejde totiž o členskú krajinu EU. Rozhodne ale nejde o nič nereálneho. Ako na expanziu do Srbska, si povieme v dnešnom článku.

Pokiaľ chcete rozšíriť svoj biznis mimo EU, Srbsko je ta správna voľba hneď z niekoľkých dôvodov:

  1. Ak už úspešne podnikáte v Chorvátsku, je to signál, že by sa vám mohlo zadariť aj v Srbsku. Spotrebitelia v oboch krajinách sú si totiž vcelku podobní. V prípade, že v Chorvátsku nepodnikáte, prečítajte si článok o expanzii do Chorvátska a zistíte prečo je dobré expandovať najskôr do Chorvátska a potom do Srbska. 
  2. Srbsko má okolo 7 miliónov obyvateľov a jeho e-commerce trh stále nie je príliš rozvinutý, čo môže byť veľkou prednosťou, lebo keď sa raz na tomto trhu stabilizujete, spotrebitelia budú poznať váš brand. Keďže väčšina spoločností z EÚ neinvestuje do Srbska, mnohé produkty z EÚ sú na srbskom trhu veľmi žiadané, či už ide o módu, hračky, kozmetiku, DIY alebo elektroniku.
  3. PPC reklama je v Srbsku v porovnaní s ČR alebo SR o mnoho lacnejšia.
  4. Vzhľadom k tomu, že ide o mimo-únijný trh, expanzia je o dosť zložitejšia, ale naša agentúra CEEEC Expansion má bohaté skúsenosti s rozvíjaním internetového obchodu v tejto krajine, a to už od roku 2018. Ak sa rozhodnete pre spoluprácu s nami, tento proces vám uľahčíme a zrýchlime.

Ako začať s expanziou v Srbsku?

Na rozdiel od expanzie do krajín EÚ, nie je možné v prípade Srbska trh najprv otestovať zasielaním na dobierku. Teoreticky, môžete vytvoriť srbský web, nasadiť platobnú bránu na platbu kartou a spustiť marketingové kampane, ale v Srbsku len malá časť kupujúcich využíva online platbu kartou. 

Najlepší postup bude založiť si priamo v Srbsku spoločnosť a potom si na jej meno otvoriť bankový účet. Ako slovenská spoločnosť, si tu môžete otvoriť nerezidentný účet. Z našej skúsenosti ale vieme, že väčšina platieb vám nikdy na účet nedorazí. 

Kupujúci totiž na váš nerezidentný účet môže platiť iba zahraničnou platbou v online bankovníctve. O tomto zväčša zákazníci nemusia ani vedieť. Ďalším faktorom je, že veľká časť spotrebiteľov v Srbsku využíva zloženku, ktorú môžu použiť len pre platbu na srbský bankový účet. 

Založenie právnickej osoby v Srbsku je teda kľúčovým krokom k rozvoju vášho obchodu. Proces vyžaduje dostatok času, fyzickú účasť pre vybavenie potrebných dokumentov, právnickú asistenciu a výber vhodnej účtovníckej agentúry. Naši partneri v Srbsku už celý proces poznajú a prevedú vás cestou, ktorú sme spoločne už prekonali. Virtuálne sídlo vašej spoločnosti môže byť na adrese jednej z našich partnerských spoločností.

Logistika a colné konanie

Kompletnú logistiku, vrátane colného konania, vám môže zabezpečiť naša partnerská spoločnosťBohemiaPost. S ohľadom na relatívne nízke ceny last-mile prepravy, vás cena za doručenie jednej zásielky, vrátane colného konania, nevyjde vôbec draho. Počítajte s dodacou dobou k zákazníkovi okolo 5 pracovných dní od momentu expedície zo Slovenska. S reklamáciou a vratkami vám taktiež môže pomôcť BohemiaPost .

Nastavenie e-shopu a ďalšie kroky

Po založení spoločnosti, si bankový účet s našou pomocou otvoríte jednoducho. Nezabudnite nastaviť generovanie predvyplnenej zloženky, ktorá sa objaví po vytvorení objednávky (pri výbere platby bankovým prevodom). K platobným metódam pridajte aj platbu kartou a samozrejme dobierku, ktorá vďaka lokálnemu bankovému účtu bude možná.

Ďalej prichádzajú na rad služby spojené so zákazníckou službou a marketingom. Stránku s produktmi vám preloží človek, ktorého materinským jazykom je srbčina. Pokiaľ máte stránku preloženú už do chorvátčiny, jej obsah môžete skopírovať na srbský web. Expanzná agentúra potom vykoná revíziu, pretože jazyky oboch krajín sa mierne líšia. Je pritom nevyhnutné vyladiť texty na srbskom webe do lokálnej podoby. 

Obchodné podmienky vám tiež preložíme do srbčiny a dáme ich skontrolovať nášmu právnickému poradcovi, ktorý ich doladí. Podmienky do srbčiny sme už prekladali, takže poznáme špecifiká, ktoré majú obsahovať. 

Naše call-centrum v Subotici bude obsluhovať vašich zákazníkov v každý pracovný deň, v intervale 9:00 - 20:00. Náš veľký tím už dobre pozná srbského spotrebiteľa, takže si ľahko poradí aj s vašimi zákazníkmi.

Zadarilo sa vám v Srbsku? A čo ďalej?

V prípade, že budete uvažovať o otvorení vlastného skladu v Srbsku, odporúčame založiť si spoločnosť práve v Subotici, vzhľadom k najbližšej hranici s EÚ (Maďarskom). Založením vlastného priestoru pre produkty zrýchlite dodaciu dobu, ktorá je pre tamojších spotrebiteľov dôležitým faktorom. 

Po stabilizácii svojho podnikania v Srbsku, môžete začať podnikať kroky pre expanziu do Bosny a Hercegoviny. Postup bude podobný, len o trošku zložitejší. Napríklad tým, že konateľ spoločnosti v BaH si bude musieť požiadať o povolenie na pobyt v tejto krajine. S týmito procesmi máme takisto už skúsenosti a radi sa o ne podelíme. Bosna a Hercegovina má okolo 3 miliónov obyvateľov, trh je ešte menej konkurencieschopný ako v Srbsku, takže keď sa dostanete aj tu, môže vám to priniesť nečakaný úspech.

Tento článok pre vás pripravila expanzná agentúra CEEEC Expansion, ktorá sa zameriava na pomoc e-shopom so zahraničnou expanziou.