Bulharsko: rastúci e-commerce trh ako nové obzory vášho online podnikania

Medziročný rast e-commerce o 8,8 % približuje bulharský e-commerce trh tým západným. Práve vďaka tomu majú e-shopy dobrú príležitosť do Bulharska expandovať práve teraz. Profesionálne pripravenou a vedenou expanziou do Bulharska získate možnosť ukrojiť si z bulharského e-commerce svoj diel. Ako na to? 

Bulharský e-commerce trh v číslach

Bulharsko je po susednom Rumunsku druhým najväčším štátom Balkánu. Rozlohou je väčšie ako Česká republika, žije tu o zhruba 3,5 milióna menej obyvateľov ako v Česku – necelých 7 miliónov.  Z hľadiska e-commerce zatiaľ nejde o rozvinutý trh, pripadá na jeden e-shop okolo 1300 obyvateľov.

Samozrejme – rast bulharského e-commerce trhu naberá na obrátkach. Bulharsko preto predstavuje obrovskú príležitosť pre rozvoj online podnikania v zahraničí. Posledný medziročný nárast objemu e-commerce dosiahol takmer 9 % - a už dnes pozorujeme ďalšie zrýchľovanie. Ako sa uchytiť v krajine, v ktorej sa e-commerce trh rozvíja čím ďalej tým rýchlejšie?

Na čo myslieť hneď ešte pred vstupom na e-commerce trh

Analýzou bulharského e-commerce trhu získate nevyhnutné údaje, ktoré pri následných prípravách expanzie využijete. Pár čísiel vám prezradíme už teraz. Viac ako polovica Bulharov má skúsenosti s online nakupovaním. 60 % nákupov prebieha cez PC, zvyšných 40 % potom cez smartphones a tablety. Tým je e-commerce pomerne silne zastúpený, a to predovšetkým vďaka mladšej generácii, ktorá mobily a tablety pre online nakupovanie využíva. Najpredávanejší tovar bulharského e-commerce trhu je móda, za ktorou nasleduje elektronika a tovar kategórie hračky a hobby.

Zaujímavosť: V Bulharsku sú gestá pre „ÁNO“ a „NIE“ otočené. Pokiaľ teda pokývate hlavou, znamená to, že nesúhlasíte. S najväčšou pravdepodobnosťou tento zvyk pochádza z dôb tureckej okupácie.

Pokiaľ vtedy pravoslávny Bulhar na otázku, či pristúpi na islamskú vieru, zavrtel hlavou, živý by najskôr nevyviazol. Bulhari teda pristúpili ku „kompromisu“ – na otázku pokývali hlavou na znamenie, že prestúpia, v duchu si ale hovorili hlasné „NIE!“. Tento spôsob revolty a záchrany vlastného života v Bulharsku natoľko zakorenil, až sa gestá pre „ÁNO“ a „NIE“ definitívne otočili.

Marketplaces a porovnávače produktov v Bulharsku

Najpopulárnejším marketplace v Bulharsku je – ako v susednom Rumunsku, marketplace.emag.bg. Nasleduje parazuvaj.bg. Veľmi populárny je aj Facebook Marketplace. Kráľmi medzi produktovými porovnávačmi v Bulharsku sú sravni.bg a shopmania.bg.

Logistika predstavuje v Bulharsku výzvu

Logistika a doručenie tovaru samotné predstavujú pre e-shopy v zahraničí pomerne náročnú výzvu. Pri riešení logistiky svojpomocne to prináša veľa starostí navyše.

Rovnako ako v iných krajinách vzrastá aj v Bulharsku preferencia bezplatného doručenia do druhého dňa a možnosť bezplatného a administratívne nenáročného vrátenia tovaru. Aj to je dôvodom pre outsourcing logistiky u fulfillmentu spoločností. Predídete tým starostiam s vratkami, ktoré v rámci svojich služieb fulfillment zaisťuje.

Preferencie platobných metód v Bulharsku

V Bulharsku je dobré myslieť na vysokú obľubu platby na dobierku. Staršia generácia Bulharov nemáva založený vlastný účet internetového bankovníctva, preto za nich online nakupujú ich príbuzní. Online platby využíva predovšetkým mladšia generácia. Ponúkané platobné metódy teda prispôsobujte vekovému rozpätiu vašej cieľovej skupiny.

Odporúčame preto mať založený účet v bulharskej banke. Ušetríte tým za poplatky za medzinárodné platby a ponúknete svojim bulharským zákazníkom platby v miestnej mene – lev. Váš e-shop tým získa na dôveryhodnosti. 

Využívanie sociálnych sietí v Bulharsku

Sociálne siete využíva 4,4 milióna obyvateľov z celkového počtu 6,9 milióna. Najvyužívanejšou sociálnou sieťou je Facebook – 3,6 milióna bulharských užívateľov. Po ňom nasleduje Instagram (1,7 milióna užívateľov). Ďalšie sociálne siete, ako je LinkedIn, Snapchat alebo Twitter, nedosahujú ani milión užívateľov.

Ak zaradíme medzi náš výpočet aj YouTube, musíme Facebook odsunúť na druhú priečku. Ten využívajú takmer všetci bulharskí užívatelia sociálnych sietí.

Komunikujte so svojimi bulharskými zákazníkmi v bulharčine

Oficiálny jazyk – bulharčina je písaná azbukou. Pri poskytovaní zákazníckej podpory cez e-mail alebo na sociálnych sieťach preto využite služby rodeného hovoriaceho. Využívanie automatických prekladov pri komunikácii s bulharskými e-commerce zákazníkmi je veľmi zlým riešením.

Zaujímavosť: názov „azbuka“ vznikol ako zlúčenina názvov prvých písmen abecedy: azb (A) + buky (B).

Rodeného hovoriaceho bulharčiny však využite aj pri poskytovaní telefonickej zákazníckej podpory. E-shopy, ktoré svojim zákazníkom ponúkajú možnosť riešiť akékoľvek otázky alebo problémy v ich rodnom jazyku, získavajú pred svojimi konkurentmi bez tejto možnosti veľký náskok.

Znalosť cudzích jazykov je v Bulharsku na nižšej úrovni. Len štvrtina obyvateľov uvádza, že má s využívaním angličtiny praktickú skúsenosť. Pritom je jasné, že tú skúsenosť má predovšetkým mladšia generácia. Druhým najvyužívanejším cudzím jazykom v Bulharsku je ruština. Ide o pozostatok jej povinnej výučby z doby komunistického totalitného bezprávia. Využívanie ruštiny v Bulharsku preto medziročne upadá.

Preklad e-shopu do bulharčiny – bez neho neexpandujte

Kvôli spomenutej nižšej znalosti cudzích jazykov je nevyhnutné preložiť e-shop do bulharčiny. Pri SEO preklade preloží SEO špecialista – rodený hovoriaci marketingu všetky texty tak, aby obsahovali relevantné kľúčové slová a zneli cieľovému publiku úplne prirodzene, nie ako pôvodne cudzojazyčný text. Tie zistíte vďaka cudzojazyčnej analýze kľúčových slov. Pri SEO preklade tiež dôjde k zohľadneniu všetkých kultúrnych reálií a špecifík cieľového publika. E-shop s takto preloženými textami potom úspešne osloví relevantných návštevníkov a urobí z nich vašich zákazníkov.

Pred ostrým štartom overte UX bulharskej verzie vášho e-shopu

Je váš e-shop prehľadný a nájde váš zákazník hľadané produkty ľahko? Je cesta nákupu tovaru bez jedinej prekážky? A sú vaše obchodné podmienky zrozumiteľné a ľahko dostupné, či je váš zákazník na e-shope kdekoľvek? Najlepším riešením, ako vychytať posledné muchy na cudzojazyčnej mutácii vášho e-shopu, je dôveryhodnostná analýza e-shopu rodeným hovoriacim.

Rodený Bulhar prejde produkty vášho e-shopu, upozorní na nedostatky v preklade, skontroluje funkčnosť CTA tlačidiel a formulárov. Predovšetkým ale urobí testovaciu objednávku na vašom e-shope ešte pred ostrým spustením. Vďaka takej analýze predídete  predovšetkým vysokému bounce rate a nedokončeniu nákupu.

Online marketing v bulharčine ako funkčný celok

Efektívne PPC kampane, vyladené SEO e-shopu, premyslený linkbuilding a obsah, ktorý predáva. Bez vedenia online marketingu v bulharčine sa ďaleko nedostanete. Outsourcujte ho u špecialistov zahraničného marketingu. Okrem toho, že ho budú viesť v materinskom jazyku vašich zákazníkov, tiež vedia, čo na bulharských online zákazníkov platí. 

Expanzia na začínajúci bulharský e-commerce trh pre vás znamená príležitosť ukrojiť si na tomto e-commerce svoj diel. Pre úspech expanzie vášho e-shopu do Bulharska využite služby nášho dlhodobého partnera – NK Expand. Špecialisti z NK Expand pomohli expandovať úspešne už desiatkam českých e-shopov.

Ďalší článok
Siedmy najväčší e-commerce trh sveta. Ako sa na ňom pri expanzii e-shopu uchytiť?