Vysoké hory a vysoké nároky: Ako na úspešnú expanziu e-shopu na rakúsky trh?

Rakúsko je jednou z najvyspelejších krajín strednej Európy a zároveň veľkým trhom pre e-commerce. S rastúcou obľubou online nakupovania a celkovým rastom trhu sa stáva pre slovenské e-shopy stále zaujímavejšou krajinou pre expanziu. V článku sa pozrieme na aktuálny stav e-commerce u našich juhozápadných susedov a na to, čo by mali slovenskí e-shopári vedieť predtým, ako sa rozhodnú expandovať.

E-commerce rastúci ako ich hory

Rakúsky trh s e-commerce je veľký a rýchlo rastúci. Odhad celkového objemu pre rok 2023 je 13,53 miliárd eur. Najväčší podiel na trhu má kategória knihy a časopisy s 35,9 %, nasledovaná kategóriou hračky s 22,6 % a športové potreby so 17,9 %. Rakúski zákazníci nakupujú predovšetkým z pohodlia domova a preferujú doručenie zásielok na adresu. Takmer 90 % obyvateľov Rakúska má možnosť pripojenia na internet a z tohto počtu 82 % ľudí ho využíva každý deň. Rakúsko má tiež vysokú životnú úroveň a priemerný ročný výdaj jedného užívateľa na internete dosahuje takmer 900 EUR.

Kvalita pred cenou

Rakúski zákazníci sú známi svojou vysokou kúpnou silou a ochotou míňať viac peňazí za kvalitný tovar. Podobne ako v Nemecku, aj v Rakúsku môžete očakávať vyššie marže, pretože Rakúšania nie vždy hľadajú najnižšiu cenu. Pre nich je omnoho dôležitejšia kvalita ponúkaných produktov a dôveryhodnosť internetového obchodu. Majte tiež na pamäti, že Rakúšania si potrpia na ekologické produkty. 

Aké platobné brány sú v Rakúsku najpopulárnejšie? 

V Rakúsku sú najpopulárnejšie platobné brány PayPal, SOFORT Banking a kreditné karty ako Visa a Mastercard. Preto je dôležité, aby e-shopy tieto spôsoby platieb podporovali a mali k dispozícii pre svojich rakúskych zákazníkov. 

Ako je to s obchodnými podmienkami? 

Pre expanziu e-shopu do Rakúska je samozrejme nutné mať preložené obchodné podmienky do nemčiny, čo je oficiálny jazyk Rakúska. Obchodné podmienky musia byť prispôsobené rakúskym právnym predpisom a obsahovať informácie o záruke, vrátení tovaru a reklamáciách. Na legislatívnych záležitostiach e-shopu si dajte záležať. Rakúsko je totiž národ známy veľmi dôsledným vymáhaním platných predpisov. Úrady sú prísne, dbajú na dodržiavanie rakúskych aj európskych predpisov. 

Rakúšania túžia po rýchlosti

Rakúski zákazníci preferujú doručenie zásielok na adresu, pričom rýchlosť doručenia je pre nich veľmi dôležitá. V prípade, že e-shop ponúka možnosť doručenia na odberné miesta, mali by byť tieto miesta rozmiestnené čo najviac po celom území Rakúska. Dôležitým faktorom pre rakúskych zákazníkov je tiež cena dopravy, preto je potrebné premýšľať nad efektívnym spôsobom doručenia a nastaviť jeho férovú cenu. Ekologicky založení Rakúšania tiež môžu dávať prednosť doprave šetrnejšej k životnému prostrediu. 

Kvalita zákazníckej podpory

Kvalitná zákaznícka podpora v materskom jazyku, ktorá bude rýchla a efektívna je od rakúskych nakupujúcich očakávaná. Dôležité je tiež mať k dispozícii miestnu telefonickú zákaznícku podporu, aby sa zákazníci mohli obrátiť na niekoho, kto im zodpovie všetky otázky a pomôže im vyriešiť problémy, ktoré sa môžu pri nákupe ukázať. Rakúski zákazníci určite ocenia možnosť bezplatného volania.

Pozor na ich opatrnosť

Aj keď sú Rakúšania ochotní míňať viac peňazí za kvalitný tovar, sú tiež veľmi opatrní pri výbere e-shopu. Venujú pozornosť detailom, ako je kvalita zákazníckej podpory v materinskom jazyku, preklepy v nemčine a ponuka platobných metód. Často sa aj stáva, že rakúski zákazníci vyhľadávajú informácie o produktoch na internete, ale svoj nákup nakoniec realizujú v kamennom obchode. 

O tom, že sa slovenským firmám pred expanziou do Rakúska oplatí dôkladná príprava zahŕňajúca detailnú analýzu trhu a konkurencie, svedčí aj táto prípadová štúdia.

Pokiaľ nad expanziou do Rakúska uvažujete alebo vás zaujala, poraďte sa so špecialistami z NK Expand. Vďaka ich odbornosti a dlhoročným skúsenostiam získate výhodu nad konkurenciou. Neotáľajte a rozšírte svoj biznis!

Ďalší článok
Holandsko: Malá krajina, silný e-commerce trh