Viac ako prázdninová destinácia. Alfa a omega expanzie do Grécka

Zotavujúca sa grécka ekonomika predstavuje výzvu a zároveň skrýva veľký potenciál. Aká je aktuálna situácia na poli e-commerce v štáte, kde sa spája minulosť s budúcnosťou a Európa s Blízkym východom?

V Grécku boli položené základy modernej európskej kultúry. Nie je sa tak čo čudovať, že sa dodnes pýši pozoruhodným (hmotným aj nehmotným) starovekým dedičstvom. V kombinácii so svojou slnečnou stredomorskou klímou a úžasnou gastronómiou je zrejmé, prečo láka turistov z celého sveta. Je lákavé aj z hľadiska online podnikania?

Helénska republika, ako sa štát oficiálne nazýva, má okolo 10,7 milióna obyvateľov. K tomu oplýva pomerne rozvinutým trhom a solídnou bázou užívateľov internetu. Miera penetrácie gréckeho e-commerce trhu je pritom nižšia, čo poskytuje e-shopom skvelú príležitosť pre expanziu na trh so sľubným potenciálom do budúcna. Trend online nakupovania totiž v Grécku rastie. V prospech hovorí aj strategická poloha, ktorá umožňuje zaujímavú možnosť distribúcie tovaru do ďalších krajín.

Zaujímavosť: Gréčtina je staroveký jazyk s jednou z najdlhších literárnych tradícií. Modernou gréčtinou hovorí celosvetovo asi 13 miliónov ľudí. Je úradným jazykom v Grécku a na Cypre, stretnúť sa s ňou ale môžete tiež v Albánsku a v Turecku.

Digitalizácia a rozvoj online obchodovania

Elektronický obchod je v Grécku stále menej rozvinutý ako v iných členských štátoch Európskej únie. Doposiaľ ho brzdila dlhotrvajúca hospodárska kríza a nedostatočná digitalizácia. Situácia sa ale začína postupne meniť.

V posledných rokoch tunajšie e-shopy zaznamenali zväčšený záujem o svoje služby, a to hlavne v dobe covidovej krízy, kedy grécka vláda podnikla rozsiahle kroky k digitálnej transformácii krajiny. Tá však neustále pokračuje. Zameriava sa aj na prispôsobenie jednotnej vládnej e-cloudovej platformy a tým zároveň na uľahčenie digitálnej transformácie trhu. Pre firmy, ktoré už v EÚ e-shopy prevádzkujú navyše v Grécku neexistujú žiadne zvláštne legislatívne prekážky.

Čo a ako nakupujú Gréci najradšej cez internet?

Takmer 60 % Grékov už nakupuje prostredníctvom internetových obchodov. Čo u nich vedie? Predovšetkým móda (31 %), elektronika a médiá (24 %) a potraviny a drogéria (19 %). Významný podiel má tovar z kategórií hračky, hobby a kutilstvo (16 %) a nábytok a spotrebiče (9 %).

Najnavštevovanejším webom súvisiacim s e-commerce je internetový marketplace Skroutz.gr. Veľmi obľúbený je tiež internetový adresár firiem a živnostníkov Vrisko.gr a cenový porovnávač BestPrice.gr.

V platobných metódach si držia náskok platobné karty, ktoré Gréci používajú takmer v polovici platieb. Druhým najobľúbenejším spôsobom sú platby v hotovosti (24 %) a elektronické peňaženky (16 %).

Ďalšie špecifiká gréckeho e-commerce

Nákupné zvyklosti gréckych spotrebiteľov bohužiaľ silne ovplyvňuje oslabená ekonomika. Cena je pre nich preto na prvom mieste a podľa nej sa rozhodujú, kde a čo si kúpia. V porovnaní s európskym priemerom grécki zákazníci používajú internet viac na prieskum tovaru, ako aby ho naozaj nakúpili.

Tip: Pri nákupoch od zahraničných predajcov majú Gréci najčastejšie obavy z nákladov na dopravu a clo, ktoré zvyšujú konečnú cenu. Predajcovia, ktorí tieto položky rovno zahrnú do konečnej ceny, majú väčšiu šancu prilákať zákazníkov – hlavne pokiaľ majú nové výrobky, ktoré na tunajšom trhu chýbajú.

Grécki zákazníci si k online nakupovaniu ešte len pozvoľna hľadajú cestu. Dobrým digitálnym marketingom zaistíte svojmu e-shopu pozornosť, svoju dôveryhodnosť potom posilníte kvalitne preloženým a lokalizovaným webom. Významnú úlohu pre gréckych zákazníkov hrá aj rýchlosť a spoľahlivosť dodania tovaru. Je potrebné počítať s tým, že kvôli rozmanitým geografickým podmienkam môžu byť niektoré horské či ostrovné oblasti ťažšie dostupné.

Zhrnutie

Rastúca digitalizácia a záujem o online nakupovanie v ďalších rokoch určite bude do Grécka priťahovať stále viac zahraničných firiem. Zatiaľ sú však Gréci pri nakupovaní cez internet opatrní, a to aj kvôli nedávnym hospodárskym krízam. Pokiaľ vás zaujala myšlienka expanzie do tejto svojráznej krajiny južného Balkánu, obráťte sa na  NK Expand. Za pomoci profesionálnej lokalizácie aj online marketingu zaistia, aby bol váš e-shop príťažlivý aj pre zdržanlivejších gréckych zákazníkov a vy ste mali náskok pred konkurenciou.

Ďalší článok
Ciao, Italia! Ako úspešne expandovať na jeden z najrýchlejšie rastúcich e-commerce trhov sveta?