More príležitostí: Využite súčasný rozvoj chorvátskej e‑commerce

Štvormiliónový štát juhovýchodnej Európy máme spojený hlavne s typickou slovenskou dovolenkou pri Jadrane. Ide ale o zaujímavý cieľ pre expandujúce e-shopy. Chorvátsko je totiž teraz považované za sľubne sa rozvíjajúci e-commerce trh. Členstvo krajiny v EÚ a čerstvo aj prijatie eura navyše uľahčujú podnikanie aj obchodníkom z ostatných krajín únie. Aké ďalšie fakty o tejto malebnej prímorskej krajine by ste mali pred expanziou poznať?

Žiť pomaly (ale expandovať rýchlo) 

V turistických príručkách sa možno stretnete s tvrdením, že Chorváti majú radi svoj pokoj a nikam sa veľmi neponáhľajú. To aj potvrdzuje aj obľúbený výraz „pomalo.“ Chorváti ho často používajú ako pozdrav, ktorým nútia dotyčného, aby zvoľnil, nestresoval a skrátka spomalil… Pokiaľ ale pomýšľate na expanziu do tejto obľúbenej dovolenkovej destinácie, mali by ste začať naopak rýchlo. 

V dohľadnej budúcnosti sa očakáva, že elektronický obchod v krajine porastie rýchlejšie, ako je celosvetový priemer. K internetovému pripojeniu má dnes prístup viac ako 80 % obyvateľov a z nich viac ako 60 % priznalo, že aspoň občas online aj nakúpi. Je tu tak skvelá príležitosť zviesť sa na vlne rastu.

Medzi obľúbené kategórie v online nákupoch patrí móda, elektronika, spotrebiče a nábytok, ale aj potraviny. A kde tí Chorváti nakupujú? Aj oni prepadli obľúbeným internetovým trhom ako Amazon, eBay či AliExpress. Na päty im tam však šliape domáci eKupi.hr ponúkajúci široký sortiment produktov. Niektoré produkty sa ale predávajú lepšie na špecializovaných e-shopoch – napríklad nábytok si Chorváti kupujú často cez stránky Emmezeta.hr

Pestrý jazykový mix 

Úradným jazykom je chorvátčina, ale vďaka rozvinutému turistickému ruchu ovláda angličtinu okolo 60 % obyvateľov Chorvátska. Niektoré oblasti štátu sú zase dvojjazyčné, hlavne pri hraniciach s Talianskom a Slovinskom. 

Napriek (alebo možno vlastne kvôli) blízkosti s ostatnými balkánskymi jazykmi ale chorvátčina zohrala historicky dôležitú úlohu v uchovaní kultúry a tradícií krajiny po rozpade Juhoslávie. Pre Chorvátov je tak dôležitou súčasťou národnej identity. Pamätajte na to pri zriaďovaní zákazníckej podpory a pri preklade webu. Komunikáciou v chorvátčine zvýšite svoju dôveryhodnosť.

Obľuba internetu a sociálnych sietí 

Obyvatelia Chorvátska sú tiež nadpriemernými užívateľmi internetu a digitálne technológie zažívajú v krajine boom. Najobľúbenejším webovým vyhľadávačom v Chorvátsku je Google. Využiť to vo svoj prospech môžete nastavením reklamy vo vyhľadávači aj celkovou lokalizáciou e-shopu, ktorá zaistí lepšie výsledky pri organickom vyhľadávaní. 

Väčšina užívateľov internetu v Chorvátsku používa aj sociálne médiá. Najobľúbenejšou sociálnou sieťou je Facebook s odhadom 1,9 milióna užívateľov, ktorý doháňa Instagram, kde ľahko v počte užívateľov prevažujú ženy. Na chorvátske sociálne siete môžete preniknúť so svojimi produktmi aj vy. Jednou z možností sú sponzorované príspevky, vyplatiť sa môže aj spolupráca s miestnymi influencermi, ktorých obsah sa nezriedka dostáva aj k užívateľom z Bosny a Hercegoviny a Srbska.

 Pôsobenie v e-commerce si tiež žiada zameranie pozornosti na porovnávače, ako je web Jeftinije.hr, kde je možné nájsť zákaznícke recenzie.

Vybudujte si svoju balkánsku základňu

Ďalším faktom, ktorý hovorí v prospech Chorvátska, je jeho poloha. Balkánska krajina rozkladajúca sa na pobreží Jadranského mora sa nachádza v blízkosti ďalších krajín juhovýchodnej Európy. To poskytuje príležitosť rozšíriť svoje aktivity do susedných trhov, ako sú Slovinsko, Bosna a Hercegovina alebo Srbsko.

S polohou súvisí aj skvelé prepojenie s Európou vďaka dobrej dopravnej infraštruktúre, ktorá uľahčuje logistiku a doručovanie tovaru. To môže pomôcť znížiť náklady a zlepšiť celkovú skúsenosť zákazníkov. V krajine pôsobia spoločnosti DPD, GLS, DHL a samozrejme aj Hrvatska pošta.

Záver

Chorvátsky trh teraz ponúka ideálne podmienky pre expanziu vášho e-shopu, a to vďaka vstupu do eurozóny aj predikciám rastu. Chopte sa tejto príležitosti a zaistite vašej značke to najlepšie renomé. Ako to zariadiť? Využite služby NK Expand, kde vám zaistia profesionálne služby s pomocou rodených hovoriacich, vďaka ktorým bude váš web aj marketing bezchybne lokalizovaný práve pre chorvátskych spotrebiteľov.

Ďalší článok
Obrovský, ale náročný online trh. Ako s e-shopom úspešne expandovať do Nemecka?